Kleine coupés – het blijft een beetje een lastig verhaal. Het lijkt wel alsof je voor bepaalde autovormen toch echt wat volume nodig hebt, omdat anders de proporties niet tot hun recht komen ofzo. Te groot werkt voor een coupé ook al niet, dan worden de portieren zo groot dat je ze ook voor hangars kunt gebruiken.

Kleine coupés zijn dan ook nooit echt aangeslagen in onze contreien. Hoe anders is dan weer Amerika – een auto als de Honda Civic Coupé verkoopt daar heel aardig, zusje Kia heeft er ook een en dus dacht Hyundai: kom, laten we op basis van de nieuwe i30 (daar Elantra geheten) ook eens wat proberen. En dit is het resultaat: de Elantra Coupé. Al spellen ze het daar zonder accent op de ‘e’ en noemen het koep.

De Elantra Coupé is voorzien van een 1,8-liter viercilinder van 148 pk en wordt leverbaar met een handmatige zesbak of een even veel versnellingen tellende automaat. Prestatiecijfers worden niet gegeven – doen Amerikanen nooit, want stel je eens voor dat iemand zou proberen of die top ook echt haalbaar is; de law suits zouden je tot op de laatste veer kaalplukken. De standaarduitrusting is riant en de prijs vriendelijk, want daarin verschilt de Hyundai-visie op Amerika niet van die van ons.

Nee, de Elantra Coupé komt niet onze kant op. Toch zijn we benieuwd wat jij van hem vindt. Jammer, dat hij alleen voor yanks is? Of is dat maar goed ook? Ah, je wilt weten wat wij ervan denken. Nou, op zich helemaal niet onaardig – best een vlot ding. Al blijft het gek dat wij, zelf zo goed als stuk voor stuk verknocht coupé-rijders, de lijnen van de i30 hatchback eigenlijk spannender vinden. De vormgeving van de Elantra Coupé roept bij ons toch vooral associaties op met (zie vooral de daklijn) de laatste Toyota Celica of erger nog: de Paseo (herinnert u zich deze nognognog…). Zou size dan toch matteren? Nu jij. ‘Laat komen’ of ‘Lekker daar laten die slome’?

 

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)