
Vandaag is Korea-dag – kennelijk. Kwam eerst Kia al naar buiten met de nieuwe (concept voor) de Optima Wagon, nu rijdt Hyundai doodleuk de nieuwe Tucson naar binnen. Tucson? Maar dat was toch de oude naam van de ix35? Precies. En kennelijk is Hyundai zelf ook de tel een beetje kwijt met al die saaie cijfertjes, want hij gaat weer gewoon gezellig Tucson heten.
Eerst, voor alle lezertjes die nog niet oud genoeg zijn om zich de vorige Tucson te herinneren: dat spreek je dus uit als Toeson; je kunt Hyundai niet kwader krijgen dan door hem 'Tuxon' te noemen. Hoe dan ook, de Tucson is wel duidelijk een evolutie van de ix35; de grote lijnen blijven bestaan, maar zeker dat front oogt meteen een paar klappen stoerder, en die doorgetrokken lijn over de flank geeft het ontwerp meer eenheid dan de ix35, die we op de een of andere manier altijd mooi, maar een beetje een rommeltje vonden. Goed gedaan van oud-Audi Designbaas Peter Schreyer, die na Kia de weg te hebben gewezen, dat nu voor het hele concern doet.
De nieuwe Tucson, die in de tweede helft van 2015 in Nederland zal zijn, wordt leverbaar met twee benzine- en drie dieselmotoren. De instapper, de 1.6 GDI, levert 135 pk, met turbo wordt dat 176 pk. De diesels pompen er 115 pk (de 1.7), 136 (de 2.0) en 184 (de High Power-versie) uit. De beginnertjes moeten het doen met een handmatige zesbak, voor de dikkere motoren is ook een zeventraps automaat met dubbele koppeling leverbaar. Uiteraard is, deels als optie, het volledige scala aan elektronische rijhulpjes beschikbaar, tot verkeersbordherkenning en zelf remmen in noodsituaties aan toe.
Zijn première beleeft de Hyundai Tucson uiteraard in Genève, over de prijzen zullen we tegen die tijd vast meer horen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De Hyundai Tucson Beast is het vervoer van Nathan Drake in Uncharted

Hyundai Tucson 1.6 T-GDI HEV

Nieuwe Hyundai Tucson oogt heftig

Dit is de Hyundai Tucson-facelift

Gnoe ziet Hyundai aan voor mama

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

Dit automerk wil 800 volt gebruiken om jouw voorruit te elektrocuteren, want dat scheelt krabben

Van dit piepkleine detail in veel nieuwe auto’s zullen sommige mensen knettergek worden

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kia EV6 Long Range GT-Line: 343 kilometer in 15 minuten (review)

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

De gefacelifte Genesis GV60 is perfect voor het Nederlandse leasepubliek

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
