Vandaag is Korea-dag – kennelijk. Kwam eerst Kia al naar buiten met de nieuwe (concept voor) de Optima Wagon, nu rijdt Hyundai doodleuk de nieuwe Tucson naar binnen. Tucson? Maar dat was toch de oude naam van de ix35? Precies. En kennelijk is Hyundai zelf ook de tel een beetje kwijt met al die saaie cijfertjes, want hij gaat weer gewoon gezellig Tucson heten.

Eerst, voor alle lezertjes die nog niet oud genoeg zijn om zich de vorige Tucson te herinneren: dat spreek je dus uit als Toeson; je kunt Hyundai niet kwader krijgen dan door hem 'Tuxon' te noemen. Hoe dan ook, de Tucson is wel duidelijk een evolutie van de ix35; de grote lijnen blijven bestaan, maar zeker dat front oogt meteen een paar klappen stoerder, en die doorgetrokken lijn over de flank geeft het ontwerp meer eenheid dan de ix35, die we op de een of andere manier altijd mooi, maar een beetje een rommeltje vonden. Goed gedaan van oud-Audi Designbaas Peter Schreyer, die na Kia de weg te hebben gewezen, dat nu voor het hele concern doet. 

De nieuwe Tucson, die in de tweede helft van 2015 in Nederland zal zijn, wordt leverbaar met twee benzine- en drie dieselmotoren. De instapper, de 1.6 GDI, levert 135 pk, met turbo wordt dat 176 pk. De diesels pompen er 115 pk (de 1.7), 136 (de 2.0) en 184 (de High Power-versie) uit. De beginnertjes moeten het doen met een handmatige zesbak, voor de dikkere motoren is ook een zeventraps automaat met dubbele koppeling leverbaar. Uiteraard is, deels als optie, het volledige scala aan elektronische rijhulpjes beschikbaar, tot verkeersbordherkenning en zelf remmen in noodsituaties aan toe. 

Zijn première beleeft de Hyundai Tucson uiteraard in Genève, over de prijzen zullen we tegen die tijd vast meer horen. 
 

Reacties