Iedereen tegelijk aan de elektrische auto, wat dan?

Het Duitse energiebedrijf Netze BW zocht het uit

Foto('s): Netze BWE-Mobility Allee
Foto('s): Netze BWE-Mobility Allee
Foto('s): Netze BWE-Mobility Allee
Foto('s): Netze BWE-Mobility Allee
Foto('s): Netze BWE-Mobility Allee
E-Mobility Allee
E-Mobility Allee
E-Mobility Allee
E-Mobility Allee
E-Mobility Allee

Is het eigenlijk wel mogelijk om met z’n allen elektrisch te gaan rijden? Komen er geen problemen, zoals te weinig elektriciteit of overbelasting van het net? Deze vragen komen vrijwel altijd voorbij in een gesprek over elektrisch rijden. Is het wel echt de toekomst? In Ostfildern, vlakbij Stuttgart, werd dit door energiebedrijf Netze BW getest in een doorsnee woonwijk. Het Duitse bedrijf zette een project op om te testen of een toekomst met elektrisch rijden realistisch is. Het project heet E-Mobility Allee en liep van juni 2018 tot oktober 2019. De resultaten zijn nu binnen.

Tien huishoudens in de Belchenstraβe in Ostfildern kregen elektrische auto’s en laadpunten voor hun woning. Bij het kiezen van de huishoudens lette het bedrijf op diversiteit. Elk huishouden kreeg ook een andere elektrische auto. Populaire modellen zoals de Tesla Model S, VW e-Golf, Renault Zoe en BMW i3 werden ingezet tijdens de test. In de E-Mobility Allee testten de bewoners twee aspecten van het elektrisch rijden: wat de effecten zijn op het lokale elektriciteitsnet en wat netbeheerders kunnen doen als het net maximaal wordt belast.

Iedereen tegelijk aan de elektrische auto zorgt voor weinig problemen

In het begin kozen de huishoudens er allemaal voor hun auto dagelijks op te laden, vaak ook tegelijk. Dit duurde echter niet lang. Zodra iedereen bekend was met de actieradius van hun auto, stopte het dagelijks opladen. Daarna kwam het ook bijna niet meer voor dat auto’s tegelijk aan de lader stonden; uiteindelijk maar 0,1 procent van de tijd in de gehele testperiode. Gedurende 70 procent van de tijd stond er zelfs geen enkele auto aan de lader.

‘De vaak geuite vrees dat alle elektrische auto’s na het werk in één keer zouden laden en het netwerk dus overbelasten, lijkt na deze ervaring niet realistisch’, bevestigt projectmanager Selma Lossau. Wat betreft het omgaan met de belasting van het elektriciteitsnetwerk: uit de pilot bleek dat intelligent laadbeheer veel problemen kan voorkomen. Het systeem kan dan de laadtijden en -momenten elektronisch verdelen. De deelnemers hadden hier tijdens de pilot geen last van.

Volgens Lossau kunnen batterijopslagapparaten ook de belasting van het net verlichten. Deze pilot heeft dus een redelijk positieve uitkomst. Netze BW wil dit echter nog op meerdere locaties testen. Er komen nog twee andere versies van de E-Mobility Allee. De eerste is de  E-Mobility Carré, waarbij bewoners van een wooncomplex 45 elektrische auto’s en 60 laadpunten krijgen. Daarmee wordt eind deze maand gestart. Aansluitend komt Netze nog met de E-Mobility Chaussee, waarbij ze de effecten van elektrisch rijden in een landelijk gebied testen.

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken