De doorsnee Nederlander zou nog in een paarse Daewoo Matiz met gouden wieldoppen en met Lego-blokjes bedekte pedalen rijden als daar 4 procent bijtelling tegenover stond. Maar vergis je niet: de autoliefhebberij is niet aan het uitsterven in Nederland. De BOVAG zag vorig jaar een groei in het aantal geïmporteerde oldtimers. Zou dat puur zijn omdat we er een leuk zakcentje aan kunnen verdienen? Of stappen we over naar auto’s die toch niet harder kunnen dan 100 km/u?
De BOVAG dook in de cijfers ter ere van de oldtimerbeurs Interclassics in Maastricht. Ze ontdekten dat de import van auto’s van 30 jaar en ouder met bijna 2 procent steeg in 2019 in vergelijking tot het jaar ervoor. We haalden gezamenlijk 4.785 oldtimers naar Nederland. De export daalde juist met ruim 9 procent, maar is nog altijd groter dan de instroom. In totaal gingen 7.471 oldtimers weer de grens over.
Volgens de branchevereniging kiezen mensen voor oldtimers met een migratieachtergrond omdat het met de huidige rente niets oplevert om je geld op de bank te houden. Nederlanders investeren het daarom liever in oud blik dat meer geld waard wordt.
Hieronder zie je de populairste merken onder de oldtimerbezitters. Dit betreft het aantal auto’s dat in Nederland op kenteken staat, gevolgd door het verschil met dezelfde datum vorig jaar, en niet per se wat er dit jaar over de grens is gekomen.
De populairste oldtimers in Nederland (01-01-2020)
01. Volkswagen – 30.172 stuks (+1,3 procent)
02. Mercedes – 23.152 (+0,5 procent)
03. Citroën – 16.403 (+1,9 procent)
04. Volvo – 10.994 (+1,9 procent)
05. Ford – 10.467 (+2,4 procent)
06. Opel – 7.925 (-0,6 procent)
07. Fiat – 7.256 (+3,3 procent)
08. MG – 7.188 (-2,1 procent)
09. BMW – 7.004 (+6,1 procent)
10. Chevrolet – 6.664 (+4,0 procent)
11. Porsche – 5.896 (+4,3 procent)
12. Peugeot – 4.742 (+7,5 procent)
13. Alfa Romeo – 4.479 (+2,9 procent)
14. Jaguar – 3.645 (+0,8 procent)
15. Renault – 3.466 (+4,6 procent)
Reacties