Vorige week kwam in het nieuws dat je in België al een boete krijgt wanneer je 1 km/u te hard rijdt. En dat is een leuk verdienmodel, want ze hebben daar een wildgroei aan trajectcontroles. Gemiddeld vallen er in België zo’n 550 boetes per uur, zo becijferde De Standaard. Hoe zit dat in Nederland eigenlijk? Kun je in Nederland ook een snelheidsboete krijgen voor 1 km/u te hard?
België had voorheen het probleem dat trajectcontroles niet werkten. HLN schreef hierover dat twee derde van de zones waarin gecontroleerd werd niet werkten. Nu de problemen zijn verholpen, stromen de snelheidsovertredingen binnen. In België worden overtredingen tot 10 km/u te hard afgedaan met een boete van 63 euro. Dat begint dus al bij 1 km/u te hard.
Bij Nederland moet je nog wat harder rijden
In Nederland kon je twee jaar geleden ook een boete krijgen voor 1 km/u te hard. Dat kon alleen op 130-wegen. Nu geldt er voor alle snelheden een ondergrens van 4 km/u. Waar 100 is toegestaan, krijg je dus pas vanaf 104 km/u een boete. Bij 130 pas bij 134 km/u en zo geldt het voor alle snelheden. Ofwel: in Nederland krijg je géén boete voor 1 km/u te hard.
En dan nog de meetcorrectie
Overigens betekent het niet dat je gelijk een boete krijgt als je 104 km/u rijdt in Nederland. De politie houdt ook nog een meetcorrectie aan van 3 procent bij wegen met een maximumsnelheid boven de 100 km/u. Als je dus 107 km/u rijdt, dan gaat daar nog 3,21 kilometer af en dan kom je precies onder de 104 uit. Hier krijg je in werkelijkheid pas een bekeuring vanaf 8 km/u te hard op de snelwegen.
François heeft op 8 juli 2023 geschreven:
niet juist. Op de meeste secundaire wegen in Vlaanderen is er een marge van 6 km/u boven de toegelaten snelheid van 70, in Franstalige België is er een marge van minstens 6 km/ u boven de 90 km/u secundaire wegen. Op de autosnelweg een marge van 9 km boven de 120 km/u..
Gerardus Antonius heeft op 29 juni 2023 geschreven:
Naast voor een rustiger beeld op de weg leidt veelvuldig wisselen van rijstrook tot meer ongelukken.
Jakke heeft op 7 juni 2023 geschreven:
In België word er pas bekeurd bij 6Km te snel. Dus als u geflitst word tegen 128Lm/h zal op het proces verbaal staan dat u geflitst bent tegen 121 Km/hr. Die 6Km/h word daar automatisch van die 128 Km/h afgetrokken.
Michel heeft op 1 juni 2023 geschreven:
De meet correctie is er toch niet voor niets. Het kan toch voorkomen dat ze je snelheid verkleed meten. Dus dat dat ze 103 km/h uur meten terwijl je maar 100 km/h rijdt. Lijkt mij dus niet verstandig om er mean uit te gaan dat ze altijd precies de juiste snelheid meten.
Opmerkingsken heeft op 1 juni 2023 geschreven:
Beter onderzoek zou zijn waarom er zoveel middenrijders met Nederlandse nummerplaat op de Belgische snelwegen zijn.. hebben jullie dat niet dat je na inhalen zo veel mogelijk rechts moet rijden?
Joozd heeft op 4 juli 2023 geschreven:
Niet alleen op de Belgische snelwegen hoor, op wegen als de A4 lijkt de rechterbaan er alleen voor de sier te liggen.
Stefan heeft op 3 juni 2023 geschreven:
Je wil niet weten hoeveel mensen uit België hier in Nederland precies hetzelfde doen. Of nog erger, met 95 per uur op de linkerbaan hangen.
Dolfke heeft op 31 mei 2023 geschreven:
In België is er tot 100 km/u een fouttolerantie van 6km/uur. Op wegen vanaf 100 km/uur is dit 6 procent. Vroeger werd er bovenop deze tolerantie nog een extra tolerantie toegelaten, tot b.v.b 140 km/uur, die is nu afgeschaft. Bij ons mag je dus 106 km/uur rijden zonder boete. Mochten we in België 130 km/uur mogen rijden? Dan werden we pas geflitst aan een effectieve snelheid van 138 km/uur, wat dus sneller is dan in Nederland.
Tegenwoordig moet je blijkbaar geen onderzoek meer doen / journalist te zijn om een artikel te schrijven. Ik verwacht toch meer van TopGear dan dit soort artikels.
Patrick heeft op 30 mei 2023 geschreven:
In België wordt je op de autosnelweg geflitst vanaf 129 km./h effectief. Op je teller is dat ergens een 134 km/h.
Je hebt dus 8 km./h marge. Dit is dus gewoon terug een onzin verhaal…
Toch wat beter jullie bronnen controleren.