Ook in Duitsland vinden ze het heel leuk om lezers te waarschuwen voor enge boetes in het buitenland. Vandaag meldt Auto, Motor und Sport een heel spannend nieuw fenomeen vlak over de grens bij Oostenrijk. Iets dat ze in Duitsland nauwelijks kennen: een Section-Control-Anlage. Voor wie wel heeft opgelet tijdens de Duitse les: dat is inderdaad een trajectcontrole.

In Duitsland kennen ze nauwelijks trajectcontroles. Dit heeft te maken met de privacyregels: je mag daar pas aan de slag met persoonsgegevens als iemand een overtreding heeft begaan. Maar op het moment dat iemand ‘incheckt’ bij een trajectcontrole, is er nog geen overtreding. Het is dus bijna onmogelijk om een trajectcontrole juridisch dicht te bakken in Duitsland.

Waar is de trajectcontrole precies?

Daarom is het heel spannend dat ze in de Pfändtunnel in Oostenrijk nu een trajectcontrole hebben geïnstalleerd. De controle is tijdelijk en controleert nu of iedereen zich netjes aan de lagere maximumsnelheid houdt. Momenteel zijn er werkzaamheden waardoor je in de tunnel maar 60 km/u mag rijden. In Oostenrijk gebruiken ze trouwens sinds 2003 al trajectcontroles, vooral bij werkzaamheden.

De Pfändertunnel is 6,7 kilometer lang en is onderdeel van de snelweg A14. Hij ligt in het noorden van Oostenrijk, vlakbij Zwitserland en Duitsland dus. Leuk detail: De Pfändertunnel is de enige tunnel in Oostenrijk je geen Autobahnvignet voor hoeft te halen. Klinkt als een leuke besparing, maar je moet dus uitkijken dat je geen prent krijgt voor te hard rijden.

Eén reactie op “In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)”

  1. De Pfändertunnel bevindt in t westen in Vorarlberg bij Bregenz , niet in t noorden . Sat is net onder Passau richting Linz eyc.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *