Ook in Duitsland vinden ze het heel leuk om lezers te waarschuwen voor enge boetes in het buitenland. Vandaag meldt Auto, Motor und Sport een heel spannend nieuw fenomeen vlak over de grens bij Oostenrijk. Iets dat ze in Duitsland nauwelijks kennen: een Section-Control-Anlage. Voor wie wel heeft opgelet tijdens de Duitse les: dat is inderdaad een trajectcontrole.

In Duitsland kennen ze nauwelijks trajectcontroles. Dit heeft te maken met de privacyregels: je mag daar pas aan de slag met persoonsgegevens als iemand een overtreding heeft begaan. Maar op het moment dat iemand ‘incheckt’ bij een trajectcontrole, is er nog geen overtreding. Het is dus bijna onmogelijk om een trajectcontrole juridisch dicht te bakken in Duitsland.

Waar is de trajectcontrole precies?

Daarom is het heel spannend dat ze in de Pfändtunnel in Oostenrijk nu een trajectcontrole hebben geïnstalleerd. De controle is tijdelijk en controleert nu of iedereen zich netjes aan de lagere maximumsnelheid houdt. Momenteel zijn er werkzaamheden waardoor je in de tunnel maar 60 km/u mag rijden. In Oostenrijk gebruiken ze trouwens sinds 2003 al trajectcontroles, vooral bij werkzaamheden.

De Pfändertunnel is 6,7 kilometer lang en is onderdeel van de snelweg A14. Hij ligt in het westen van Oostenrijk, vlakbij Zwitserland en Duitsland dus. Leuk detail: De Pfändertunnel is de enige tunnel in Oostenrijk je geen Autobahnvignet voor hoeft te halen. Klinkt als een leuke besparing, maar je moet dus uitkijken dat je geen prent krijgt voor te hard rijden.

21 reacties op “In Duitsland waarschuwen ze voor ‘nieuwe boetemethode’ (en dat is voor Nederland best grappig)”

  1. De Pfändertunnel gaat van de Duitse grens (Lindau) naar het Oostenrijkse Bregens. Deze weg is normaal een 100 km weg. Als je vanuit Bregens naar Linda rijden door de tunnel moet je al oppassen want vaak na de tunnel is de snelheid al terug gebracht naar 80 km en vaak voor de grens staan de Oostenrijkers regelmatig te flitsen.

    • Ja de schrijver van dit artikel heeft waarschijnlijk zelf een binnenpretje. Ik heb mijn lachspieren ook in kunnen houden. Dit artikel gaat over trajectcontrole in Oostenrijk ipv Duitsland. Natuurlijk is het altijd fijn als je ergens van op de hoogte wordt gebracht wat je misschien zelf nog niet weet. Wat bedoeld de schrijver met “en dat is voor Nederlanders best grappig” ?

  2. Vandaar dat ik jaren geleden in haacht ( tussen passau en wenen)€220.00 moest betalen aan de baan inspecteurs omdat bij deze tunnel geen GO box voor de maut had omdat ik recent een nieuwe vrachtwagen had gehad en de eerste rit in bregenz moest lossen.

        • @Snoopy, ‘Hou toch allemaal je bek’ is taaltechnisch niet juist. ‘Allemaal’ is meervoud, ‘je bek’ is enkelvoud.
          Daarnaast: ‘hou’ komt van ‘houden’ (bek dichthouden). Als je echt in de gebiedende wijs wilt schrijven, gebruik dan ‘houd toch…’.

          ‘Houd toch allemaal jullie bek’ zou dan taaltechnisch beter zijn.

  3. Voor de felbertauerntunnel (5km) tussen mittersill en matrei is ook geen vignet nodig. Tot afslag kufstein süd/felbertauernstrasse is geen vignet nodig.

  4. De Pfändertunnel bevindt in t westen in Vorarlberg bij Bregenz , niet in t noorden . Sat is net onder Passau richting Linz eyc.

Laat een antwoord achter aan P. Jonkers Reactie annuleren

(verplicht)