
We wachten al ruim twee jaar op de aankondiging van Porsche dat ze de geweldige Vision Renndienst in productie gaan nemen, maar tot die tijd moeten we het doen met deze Volkswagen ID. Buzz in een retrojasje. Acht Porsche-dealers nemen het rode elektrische busje in gebruik om bijvoorbeeld in te zetten als shuttle.
Heb je geen idee wat het verhaal achter de rode Porsche-busjes is? In de jaren vijftig zet Porsche rode T1-busjes van Volkswagen in om de raceteams te ondersteunen. Bij de meeste races kom je de bekende busjes tegen, vaak met een raceauto direct achter de bus, of in een aanhanger. Soms staat de race-Porsche zelfs achterop de bus.

‘Dit is grijs, geen rood’, lezen we straks in de reacties | Foto: © Porsche
‘ls er de avond voor de beslissende race nog snel een versnellingsbak of een motor moet worden vervangen, vinden de technici de nodige reserveonderdelen in de grote laadruimte. Daarnaast dient de Bulli van tijd tot tijd ook als geïmproviseerd hotel voor de leden van het raceteam’, schrijft Porsche over de oude Renndienst T1’s.

Is dit nou dubbel parkeren? | Foto: © Porsche
De nieuwe elektrische ID. Buzz mag nu dienen als rijdende knipoog naar de Renndienst-busjes van weleer. Volgens Porsche is de auto in dezelfde kleur uitgevoerd als de oude busjes. Met de racerij heeft deze Buzz trouwens niet veel te maken, want hij komt bij Porsche-dealers te staan en zal niet ingezet worden er ondersteuning bij het circuit.
Dit is trouwens ook niet de Cargo-versie met een grote laadruimte, maar de passagiersversie. Dealers zullen hem gebruiken om mensen in te vervoeren bij bijvoorbeeld evenementen. Het is misschien een makkelijke link naar het verleden, maar als we heel eerlijk zijn, zouden wij onze ID. Buzz exact zo uitvoeren. Of misschien toch in Gulf-kleuren.
Meer van TopGear


Pechgevallen met elektrische auto’s in Nederland stijgt enorm, wat gaat er mis

Zie jij hoe Volkswagen de boel loopt te foppen met deze dikke ID. Buzz?

Enorm praktische Volkswagen met 340 pk kost ‘slechts’ 49.990 euro in Nederland

Bij het nieuwste bedrijfsbusje van VW heeft de kale instapper al 286 pk en 560 Nm

Volkswagen werkt aan een autonome ID. Buzz als pakketbezorger

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Volkswagen maakt dit autotype nu nog voor de Nederlandse politie, maar straks kunnen wij hem ook kopen

Zo bizar weinig Golfjes bouwt Volkswagen nog en ze hebben een vervelende mededeling

Waarom je bij een gebruikte Volkswagen of Skoda straks goed naar de productiemaand moet kijken

20.000 mensen bij Volkswagen nemen plotseling ontslag, en daar is het merk heel blij mee

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De topsnelheid van de snelste Tesla ooit is 72 km/u lager dan voorheen (en zo komt dat)

Is de Ford Puma Gen-E beter dan zijn benzine-broertje? (review)

Peugeot brengt GTi terug met deze kleine 208 met maar liefst 280 pk (en serieuze hardware)

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

Dit rijdende kunstwerk met tentdak is smaakloos, maar haalt wel 250 km/u

Audi gelooft ineens minder in elektrische auto’s, gaat 10 jaar langer door met verbrandingsmotoren

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De BMW M5 is een stuk lichter geworden, maar dat gaat wel gepaard met lelijkheid

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

Er is een (groot) land waar de Tesla Model Y ineens extreem goed verkoopt

Bandenmerk waarschuwt (serieus): vergeet geen zomerlucht in de banden te doen tijdens hittegolf

Er komt misschien een nieuw soort belasting op brandstof in Nederland: tot wel 45 cent per liter extra

Audi vindt de stengel achter het stuur opnieuw uit – zo werkt de nieuwe richtingaanwijzer

De echte reden waarom de nieuwe Peugeot e-208 GTi twee verschillende kleuren remklauwen heeft
