De oude, hoekige Land Rover Defender is dood. Lang leve de oude, hoekige Defender. Oh, maar dan uit een andere fabriek, en met andere delen. Je kijkt naar de Ineos Grenadier, een gloednieuwe compromisloze offroader die precies op het juiste moment is gekomen. Want nu de oer-Defender van zijn pensioen mag genieten, is er een gat in de markt voor een hoekig offroad-ding. Even voor de duidelijkheid: er is geen techniek gebruikt van Land Rover – deze auto is volledig nieuw.

De timing is geen toeval. Het idee voor deze auto ontstond bij Sir Jim Ratcliffe, die in een kroeg wat beteuterd zijn verdriet uitte dat de oer-Defender ging verdwijnen. De naam van de pub? Dat was Grenadier. De puzzelstukjes beginnen op hun plaats te vallen, niet? Het idee was echter niet om de Defender na te bouwen, maar meer een auto in de geest van de Defender. De auto moest vierkant zijn en de wielen op de hoeken hebben. Boven alles moest de offroader puur functioneel zijn. Alles wat niet direct bijdroeg aan zijn terreinprestaties en bruikbaarheid, werd weggelaten.

En als je die briefing volgt als ontwerper, kom je op natuurlijke wijze bij iets als dit uit. Het is een auto zoals een kind hem tekent. Dit is waarom eigenlijk alle oer-offroaders er ongeveer hetzelfde uitzien: het is de beste vorm voor dit werk. Ze zijn de overeenkomsten uiteraard ook niet uit de weg gegaan. De Ineos Grenadier staat op een ladderchassis, wat naast robuustheid er ook voor zorgt dat er eenvoudig gewisseld kan worden van carrosserievormen. Zo komt er ook een pick-up-variant van de Grenadier. De dichte versie krijgt twee achterdeuren: een kleintje links en een grote waar het reservewiel op zit. Zo hoef je niet telkens de grote, zware deur te openen.

Achterin kun je een Europallet kwijt en voor makkelijke toegang tot het dak zit er achterop een ladder. Ook is er een speciale plek voor stinkende spullen. Exacte specificaties zijn niet bekend, maar duidelijk is dat Ineos heeft gekozen voor een zes-in-lijn van BMW. Vierwielaandrijving is uiteraard aanwezig. Magna Steyr, dat bijvoorbeeld de G-klasse in elkaar zette, helpt bij de ontwikkeling. De productie moet aan het einde van volgend jaar starten.

Sir Jim Ratcliffe, voorzitter van Ineos: ‘Het Grenadier-project begon met de ontdekking van een gat in de markt dat andere fabrikanten lieten liggen, namelijk de behoefte aan een praktische terreinwagen. Daarmee hadden we de blauwdruk in handen voor een capabele, betrouwbare en functionele 4×4 die gebouwd is om de zwaarste omstandigheden ter wereld aan te kunnen. Hij moest er alleen ook nog goed uitzien. Zoals u vandaag zult zien, zijn Toby en zijn team erin geslaagd om een ontwerp te maken dat zowel karakteristiek als doelmatig is.’

Reacties

  • Ingmar abbink heeft op 2 juli 2020 geschreven:

    Heb interesse

    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)