
DS Automobiles bestaat nu alweer 10 jaar als zelfstandig merk en tot nu toe is het een beetje tafellaken en servet-verhaal. Het merk staat qua identiteit en beleving nu ver genoeg van Citroën af, maar de verkoopcijfers onderschrijven dat nog niet echt. Nu lanceert de DS de N°8, het nieuwe topmodel. We weten nu wat ie kost in Nederland. Ook zijn we as we speak met de auto aan het rijden om te kijken of jij hem op je shortlist moet zetten.
Je zou het kunnen zien als de opvolger van de DS 9, een luxe limousine die jij alweer vergeten was. Daarom hebben ze bij DS gekeken naar wat wél verkoopt en dat is een crossover-coupé. Het is niet de nieuwste trend, maar beter een oude trend dan geen trend, wat het geval is met een sedan natuurlijk. De DS N°8 heeft twee taken. Enerzijds is het het nieuwe vlaggenschip van DS, een zogenaamde imagebooster en anderzijds moet het model voor aantallen gaan zorgen.
Hoogtepunten van DS N°8
- Nieuw topmodel voor DS Automobiles
- Leverbaar met 230, 245 of 350 pk
- Topversie haalt 750 kilometer op een volle accu
- Prijzen van 55.000 euro
Wat is er nieuw aan deze auto?
Daar kunnen we kort over zijn: alles is helemaal nieuw. We hebben sommige aspecten al behandeld bij de eerste introductie. We hebben nu meer informatie over de uitvoeringen en bijbehorende prijzen. Over de uitvoeringen gesproken, er is een Pallas en een Étoile. De een is luxe, de ander is nog luxer. Op de afbeeldingen is de blauwe de Pallas-instapper (met de optionele 20 inch wielen) en de wit-zwarte is de Étoile, met de optionele 21 inch wielen.

Specificaties van de DS N°8
Er zijn drie motoriseringen. Het begint met een 230 pk sterke versie met voorwielaandrijving. Deze kan tijdelijk middels een overboost 260 pk leveren. Van 0-100 km/ printen doet ie in 7,7 seconden. Een stapje hoger staat de versie met 245 pk (met een overboost naar 280 pk). Dat is in feite dezelfde auto, maar dan met grote accu. Deze is gek genoeg ietsje langzamer: 7,8 seconden van nul naar 100. Dat komt doordat die grotere accu zwaarder is.
De topversie heeft twee motoren (en dus vierwielaandrijving) die gezamenlijk 350 pk leveren en 375 pk in overboost-modus. Die knalt in 5,4 seconden naar de 100 km/. De topsnelheid is ongeacht de uitvoering precies 190 km/u. Uiteraard is de topsnelheid begrensd om zo de actieradius een kans te geven. De versie met 350 pk zal aanzienlijk sneller die 190 km/u aantikken dan de versies met minder vermogen. De DS N°8 weegt minimaal 2.150 kilo, dus vandaar de relatief bescheiden prestaties.
DS N°8 interieur

Dit is misschien wel het meest belangrijke aspect van de DS N°8, waar we erg benieuwd naar zijn. Het interieur moet namelijk van hoge kwaliteit zijn. DS heeft het over dik aluminium, biologisch gelooid nappaleer en gedeeltelijk gerecycled alcantara. Naast de nodige elektrische snufjes en digitale services, zijn er veel comfortvoorzieningen zoals stoelen met verwarming, verkoeling én massage. Er is een head-up-display, 12,25 inch instrumentarium én 16 inch grote centraal scherm.
Indien mogelijk: Wat is de actieradius van DS N°8?
Dat is de grote USP van deze DS. De maximale actieradius van de DS N°8 is 750 kilometer. Er zijn echter in totaal drie opties. De instapversie heeft voorwielaandrijving en de 74,3 kWh-accu. Die haalt al 550 kilometer. Dan is er de Long Range met een 97,2 kW accupakket. Daarmee kun je dus 750 kilometer halen. De topversie heeft ook die grote accu, maar tevens vierwielaandrijving waardoor je maximaal 688 kilometer haalt.
Wat is de prijs van de DS N°8?
DS had de prijzen al bekendgemaakt, maar er zijn nu nieuwe prijzen. Goed nieuws: die zijn aanzienlijk lager. Het scheelt een paar duizend euro, afhankelijk per uitvoering. De goedkoopste DS N°8 kost 55.000 euro. Dan heb je de instapper – Pallas genaamd – met voorwielaandrijving, 230 pk en de 73,7 kWh-accu. Die haalt 550 kilometer. Voor het meest eenvoudige model best wel aardige specs. De Long Range versie is 4.200 euro duurder en die haalt dus die 50 kilometer op een accu.
Model | Vermogen | Accu | Prijs |
DS N°8 Pallas | 230 pk | 73,7 kWh | 55.000 euro |
DS N°8 Pallas | 245 pk | 97,2 kWh | 59.200 euro |
DS N°8 Étoile | 230 pk | 73,7 kWh | 62.000 euro |
DS N°8 Étoile | 245 pk | 97,2 kWh | 66.600 euro |
DS N°8 Étoile | 350 pk | 97,2 kWh | 70.600 euro |
Wanneer komt ie dan?
Je kunt de DS N°8 nu al bestellen bij de betere DS-dealer. Sterker nog, de auto is al te configureren in de DS-configurator. Als je de DS N°8 nu bestelt, kan die in oktober al geleverd worden. We zijn benieuwd hoeveel er nog dit jaar geleverd gaan worden. Deze auto zal het voornamelijk van de zakelijke markt moeten hebben en vaak wordt er na halverwege oktober niets meer geregistreerd. Dan worden leveringen deze uitgesteld tot januari. Maar als je wil, kan DS de Nummer Acht in oktober voorzien van gele platen.

Wat zijn de alternatieven?
Er is voldoende te kiezen voor de zakelijke rijder. De BMW i4 en Polestar 2 bedienen dit marktsegment al een tijdje. De BMW is ietsje lager, de Polestar ietsje hoger. Qua concept staat de DS heel dicht tegen de Audi Q4 e-tron Sportback aan. Wel is de DS aanzienlijk luxer uitgerust. Bijzonder: de prijzen van de DS N°8 en de Zeekr 001 zijn bijna identiek. Ook die Zeekr daagt de gevestigde orde uit, maar wel met een ander soort auto.
- Audi Q4 e-tron Sportback 45 Advanced Edition (286 pk – 533 km) | 54.990 euro
- DS N°8 Pallas 74,3 kWh (230 pk – 550 km) | 55.000 euro
- Polestar 2 Long Range Dual Motor (421 pk – 593 km) | 55.200 euro
- Lexus RZ 300e Comfort Line (204 pk – 480 km) | 55.495 euro
- Zeekr 001 Business Edition | 55.900 euro (272 pk – 620 km) | 55.900 euro
- BMW i4 eDrive35 (286 pk – 500 km) | 60.700 euro