Gisteren bereikte ons de cryptische boodschap dat de Hennessey Venom F5 heel misschien (maar echt: heel, heel misschien) wel 512 km/u zou halen. Jullie waren terecht sceptisch en dachten dat deze topsnelheid alleen haalbaar was als je de Venom F5 uit een vliegtuig dropt. Maar is dat wel zo?
Er bestaat namelijk zoiets als terminale snelheid. Kort gezegd is dit de maximale snelheid die en vallend voorwerp kan bereiken, gelimiteerd door dingen als zwaartekracht, luchtweerstand en het frontale oppervlak.
Yeah, science, eh, mevrouw
Dus we stuurden een berichtje naar de eerste persoon met ingenieurstitel in onze contactenlijst met de vraag: Is de Hennessey Venom F5 sneller dan 512 km/u als je ‘m uit een vliegtuig gooit?
Hoe reken je dat uit?
Hij begon te ratelen over Newton, luchtdichtheid, massa en Cw-waardes. ‘De berekening voor de terminale snelheid is de wortel van twee keer de
massa keer zwaartekracht, gedeeld door de dichtheid keer het frontale oppervlak keer de luchtweerstandscoëfficiënt’, zei hij terwijl wij een potlood in onze neus probeerden te steken. Afijn: de Hennessey Venom F5 heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,40 Cw en weegt zo’n 1.300 kilo. Laten we zeggen dat we de auto van 4 kilometer hoogte droppen.
En hoe snel gaat ie dan?
De eindsnelheid is minimaal 600 km/u als hij de 500 meter bereikt. Dus: de Hennessey Venom F5 is duidelijk sneller als je ‘m uit een vliegtuig laat vallen. Helaas neemt de bruikbaarheid van de auto snel af als je dit doet. Oh, en dan nog de hamvraag: is de Bugatti Chiron sneller als je ‘m uit een Boeing duwt? Jazeker, dat komt door het gewicht (1.995 kilo). Deze haalt minimaal 700 km/u. Weet je dat ook weer.
Clark Sun heeft op 22 december 2017 geschreven:
Het hangt er maar van af. Aangezien de motor achterin zit bij de hypercars zou hij zoals Willem terecht aangeeft niet de hele tijd frontaal naar beneden vallen. Want waar het meeste gewicht zit is ook zeer bepalend.
Willem heeft op 3 oktober 2017 geschreven:
De auto’s zullen na enige tijd niet frontaal naar beneden vallen waardoor de Cw waarde en het frontaal oppervlak toenemen. Dit resulteert in een hogere luchtweerstand dus een lagere eindsnelheid.