
Geef een Porsche-ingenieur de vrije hand en hij zal een allesvernietigende Cayman bouwen. Misschien zelfs eentje met 911-verpletterende prestaties. Het is niet voor niets dat de Porsche 911 RSR, net als de Cayman, de motor in het midden bewaart.
Maar dat past niet in de strategie van Porsche. De 911 moet het opperbaasje zijn. De Cayman GT4 zal daarom nooit sneller zijn dan een GT3. Tenminste, niet uit de Porsche-fabriek. Takayuki Mizumoto, eigenaar van het Japanse M’s Machine Works, dacht daar anders over. De motorsport-ingenieur verdient zijn sushi met het bouwen van onderdelen voor de Super GT-raceklasse in Japan.
Zijn Cayman S (987) is geen werk – hij is plezier. Hij trok de 3,8-liter motor uit een Porsche 911 Cup (997) en plaatste hem in de Cayman. Dat is alvast 460 pk en een genot voor je oren. De neus komt je wellicht bekend voor; die komt van een Porsche 911 GT3 (ook 997). Daarna leegde hij de catalogus van de GT500-klasse van de Super GT op zijn Cayman, inclusief giga-spoiler.
100 kilo lichter
De gehele auto riekt naar autosport. Het interieur is niet aanwezig, een rolkooi voegt stevigheid toe en het koolstofvezel stuur misstaat niet in een Le Mans-racer. Alles wat je open kunt maken (deuren, kleppen) is gemaakt van FRP en de ruiten zijn van polycarbonaat. Een luchtkrik laat je de centrelock-wielen gemakkelijk losmaken. De Porsche Cayman van Mizumoto is 100 kilo lichter dan de Cayman GT4 – en dat was al een gestripte versie. Hadden we al gezegd dat de auto een handbak heeft?
Hoe snel is ie?
Laten we het over rondetijden hebben. De Nissan GT-R Nismo doet Tsukuba in 1:00.29. De GT3 RS doet het in 1:00.70. En de meest extreme Porsche Cayman ter wereld? Coureur Isao Ihashi zette een tijd neer van 58.070. Op een circuit van iets meer dan 2 kilometer is dat echt een enorm verschil.
Missie geslaagd? Nou, niet helemaal, kennelijk, want Takayuki Mizumoto plant alweer een nieuw project. Wederom een Cayman, maar dan met de biturbo-zescilinder uit de Porsche 911 GT2 RS. Oef.
Meer van TopGear


Porsche stopt met de 718 Cayman en Boxster in Europa, maar er is ook goed nieuws

Kan de oude Porsche Cayman de nieuwe Porsche 718 GT4 RS een beetje bijhouden?

Je kunt nu een koolstofvezel Porsche 914 bestellen met 400 pk

Porsche 911 GT3 RS vs Cayman GT4 RS: Welke moet je hebben?

Porsche had een ‘Cayman’ met een 5,0-liter achtcilinder boxermotor

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Deze gecrashte oude Porsche moet meer dan een miljoen opleveren, waarom is dat?

Dit is de goedkoopste Porsche van dit moment – moet je zoiets willen? (review)

Stoffen bekleding bij Porsche kost net zoveel als gebruikte Golf GTI (en toch moet je het bestellen)

Dit setje voor- en achterlichten voor een Porsche 911 is extreem duur, maar daar is een goede reden voor

In deze gelimiteerde Porsche 911 vind je een typisch jaren ’70-element terug

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Jonge F1-coureur krijgt dikke AMG, maar dat is eigenlijk een vrij lullig cadeau

BMW gaat door met auto van het formaat tweekamerappartement

Audi A6 e-hybrid maakt de benzineversies compleet overbodig

Beter en iets minder lelijk: kan de BMW iX xDrive45 overtuigen? (review)

Het gaat niet goed met Volkswagen want ze verkopen juist te veel elektrische auto’s

Volkswagen viert de 50e verjaardag van de Polo maar maakt daarbij een foutje

Het lijkt erop dat er straks Chinese auto’s uit de Duitse fabrieken van Volkswagen komen

De wegenwacht waarschuwt voor oplichtingstruc in het buitenland waar je heel makkelijk intrapt

Als een auto slecht scoort bij de crashtests, is het dan eigenlijk wel een onveilige auto?

Zie jij (zonder te spieken) van welk merk deze iets te ruige stationwagen is?

Kleine krasjes zorgen voor een rekening van bijna 10.000 euro – en dat zorgt voor een interessant dilemma

Nissan is wanhopig en gaat een bijzondere strategie inzetten om niet failliet te gaan (en daar kun jij van profiteren)
