Geef een Porsche-ingenieur de vrije hand en hij zal een allesvernietigende Cayman bouwen. Misschien zelfs eentje met 911-verpletterende prestaties. Het is niet voor niets dat de Porsche 911 RSR, net als de Cayman, de motor in het midden bewaart.
Maar dat past niet in de strategie van Porsche. De 911 moet het opperbaasje zijn. De Cayman GT4 zal daarom nooit sneller zijn dan een GT3. Tenminste, niet uit de Porsche-fabriek. Takayuki Mizumoto, eigenaar van het Japanse M’s Machine Works, dacht daar anders over. De motorsport-ingenieur verdient zijn sushi met het bouwen van onderdelen voor de Super GT-raceklasse in Japan.
Zijn Cayman S (987) is geen werk – hij is plezier. Hij trok de 3,8-liter motor uit een Porsche 911 Cup (997) en plaatste hem in de Cayman. Dat is alvast 460 pk en een genot voor je oren. De neus komt je wellicht bekend voor; die komt van een Porsche 911 GT3 (ook 997). Daarna leegde hij de catalogus van de GT500-klasse van de Super GT op zijn Cayman, inclusief giga-spoiler.
100 kilo lichter
De gehele auto riekt naar autosport. Het interieur is niet aanwezig, een rolkooi voegt stevigheid toe en het koolstofvezel stuur misstaat niet in een Le Mans-racer. Alles wat je open kunt maken (deuren, kleppen) is gemaakt van FRP en de ruiten zijn van polycarbonaat. Een luchtkrik laat je de centrelock-wielen gemakkelijk losmaken. De Porsche Cayman van Mizumoto is 100 kilo lichter dan de Cayman GT4 – en dat was al een gestripte versie. Hadden we al gezegd dat de auto een handbak heeft?
Hoe snel is ie?
Laten we het over rondetijden hebben. De Nissan GT-R Nismo doet Tsukuba in 1:00.29. De GT3 RS doet het in 1:00.70. En de meest extreme Porsche Cayman ter wereld? Coureur Isao Ihashi zette een tijd neer van 58.070. Op een circuit van iets meer dan 2 kilometer is dat echt een enorm verschil.
Missie geslaagd? Nou, niet helemaal, kennelijk, want Takayuki Mizumoto plant alweer een nieuw project. Wederom een Cayman, maar dan met de biturbo-zescilinder uit de Porsche 911 GT2 RS. Oef.
Reacties