De Volkswagen Up GTI is de snelste Up die je destijds bij de dealer kon krijgen. Het is typisch zo’n auto die je in de gaten houdt, want als je in de Randstad woont is het de ideale sportmobiel en als je daarbuiten woont is het een geweldige auto ‘voor erbij’. Nieuw waren ze relatief duur en gaandeweg werden ze alleen maar prijziger. Dus wij vroegen ons af: wat kost een Volkswagen Up GTI tegenwoordig nog?

Want zeg nou zelf: kijk hoe guitig ze eruit zien. Het is alsof je kleine neefje een gekleed is in politiekleding. Ja, het ziet er serieus uit en je herkent het als zodanig, maar vanwege de bescheiden afmetingen is het juist heel erg schattig. Je kan de GTI herkennen aan typische GTI-elementen zoals de rode bies in de grille, de unieke 17-inch wielen, speciale ruitjesbekleding en uiteraard de GTI badges.

Specificaties

De Volkswagen Up GTI kwam begin 2018 op de markt, ruim na de facelift van de reguliere Up. Je kon kiezen uit een drie- of vijfdeurs carrosserie. In de zomer van 2019 haalt de importeur het model van de markt, maar een licht opgefriste Up GTI komt in 2020 weer op de markt om het uit te zingen tot eind 2023. Vanaf 2020 is de Up GTI altijd een vijfdeurs. Qua gewicht maakt het niet uit: beide zitten zo rond de 970 kilo, dus lekker laag in de motorrijtuigenbelasting.

Volkswagen Up GTI rood motor

Ze hebben allemaal een 1,0-liter driecilinder motor met turbo (de ‘1.0 TSI’) onder de kap, evenals een handgeschakelde zesversnellingsbak. De motor levert maximaal 115 pk en 200 Nm. Dat zijn niet echt wereldschokkende waarden, maar de Up GTI is dus lekker licht. Van 0-100 km/u acceleren duurt 8,8 seconden en als je volgas blijft geven haalt de Up GTI 196 km/u. We moeten hierbij aantekenen dat de Up GTI gevoelsmatig sneller aanvoelt.

Hoeveel zijn er in Nederland?

Toch nog wel wat, alhoewel het ten opzichte van de duizenden reguliere Ups meevalt. Nieuw zijn er in Nederland door de importeur ruim 550 Up GTI’s naar ons land gehaald. Uiteraard zijn er ook veel exemplaren die geïmporteerd zijn. Waarschijnlijk een paar honderd, en dat aantal zal in de toekomst alleen maar toenemen. Het gaat te ver om ze echt zeldzaam te noemen, maar het is zeker niet een uitvoering die je op iedere straathoek ziet (zoals dat met de normale up wel het geval is).

Wat kost een Volkswagen Up GTI als occasion?

We vallen maar meteen met de deur in huis: echt goedkoop zijn ze niet. De goedkoopste Up GTI van Nederland kost minder dan 10.000 euro. Dan heb je een exemplaar uit 2018 met 145.000 kilometer op de klok. Dit is echter een uitzondering, want de meeste modellen beginnen rond de 12.000 euro. Wil je een exemplaar met minder ervaring, dan kost dat ongeveer 15.000 euro (2019, 50.000 kilometer).

Volkswagen Up GTI interieur stuurwiel dashboard

Nieuwere exemplaren (2020 en jonger) met weinig kilometers (minder dan 50.000 kilometer) gaan tot 20.000 euro. Dat is inderdaad meer dan de nieuwprijs in 2018. Dat komt omdat de Up GTI elk jaar ietsje duurder werd. Deels door inflatie, deels door de alsmaar stijgende BPM-boetes. Aan het einde van de carrière van de Up GTI was de vraagprijs inclusief rijklaarmaakkosten zo’n 26.000 euro.Dit terwijl er qua hardware eigenlijk weinig veranderd is.

Wat kost een Volkswagen Up GTI als occasion in Duitsland?

Het aanbod in Duitsland is natuurlijk wat groterr. Er staan zo’n 150 te koop. Hier begint het feest bij 11.000 euro voor een exemplaar uit 2018 met 100.000 kilometer op de klok. Dat is ietsje duurder dan in Nederland, maar de kilometerstanden zijn ietsje lager (op het moment van schrijven). Het verschil is echter niet heel groot. Althans, bij de oudere exemplaren. Jongere Up GTI’s zijn wel iets goedkoper in Duitsland, maar houdt er rekening mee dat er nog wat BPM betaald dient te worden bij import.

Volkswagen Up GTI rood zijkant links voor insturen bocht laag rijdend

Is de Volkswagen Up GTI betrouwbaar?

Het is nog een relatief jonge auto, dus er zijn geen enorme dingen mis mee. Wel zijn er enkele terugroepacties geweest, dus het is handig om te controleren via de RDW of het specifieke model deze heeft ondergaan. Er zitten relatief grote velgen en platte banden op, dus check even op velgschade. De motorkap is vrij vlak en gevoelig voor steenslag.

Staar je niet blind op kilometers, dit zijn typische stadsauto’s. Een Up GTI met wat meer kilometers, bijvoorbeeld uit het noorden van het land, kan daarom nog steeds een goede optie zijn. Veel Up GTI’s hebben enkele modificaties ondergaan. Dat is niet altijd bevorderlijk voor de betrouwbaarheid. Dus controleer wie de upgrades heeft uitgevoerd en met welke hardware.

Hoe rijdt zoiets?

Op zich wel grappig. De Up is voor zijn segment best wel een volwassen auto. Je kan er dus prima elke dag mee rijden, zeker door Nederland. Qua fungehalte is het afhankelijk van wat je verwachtingspatroon is. Kom je vanuit een normale Up, dan is het verschil groot, grenzend aan het hilarische. Je hebt ineens meer vermogen en vooral veel trekkracht. Ook voelt de auto net eventjes wat alerter aan dan een standaard Up. Schakelen gaat erg prettig: direct en precies.

Volkswagen Up GTI rood zijkant achter rechts bocht rijdend

Kom je vanuit een ‘echte’ kleine hot hatch, dan voelt de Up GTI misschien wat te volwassen aan. De besturing is niet superdirect, de motor draait niet heel graag toeren en het ESP grijpt te snel in (en is helaas niet uit te zetten). Het voelt aan als een Up 1.0 TSI met een klein beetje meer, wat het natuurlijk ook gewoon is. De transformatie die de Polo GTI en Golf GTI maken met het GTI-label, maakt de Up niet door. Daar was de nieuwprijs destijds ook naar.

Wat zijn de concurrenten van de Volkswagen Up GTI?

Er waren er eigenlijk niet zoveel. Althans, nieuw niet. Met de enorm hoge prijzen voor gebruikte exemplaren zijn er ineens wel andere concurrenten die je voor soortgelijk geld kunt kopen. De Suzuki Swift Sport zit er het dichtste bij qua prijs en kosten om het rijdend te houden. Een andere concurrent is de Abarth 500. Die is niet per se beter, maar wel leuker, sneller en spectaculairder. En zo’n Twingo GT is natuurlijk ook erg leuk.

Misschien wel de grootste concurrenten om uit eigen huis. De Volkswagen Up 1.0 TSI kun je namelijk makkelijk voor minder dan 10.000 euro kopen. Met een paar kleine modificaties (motor, onderstel) zit je al heel dicht bij de beleving van de Up GTI. Aan de andere kant is de Polo GTI (AW-generatie vanaf 2017) ook goed te vinden voor minder dan 20.000 euro.

Is een de Volkswagen Up GTI zijn prijs waard?

Dan komen we tot een beetje pijnlijke conclusie, als we eerlijk moeten zetten, want nee, de Up GTI is zijn geld (nog) niet waard. Om nu nog 15.000 euro of meer neer te tellen voor een zes jaar oude A-segment auto die het predicaat hot hatch net aan verdient, is wel erg fors. Aan de andere kant: na de aanschaf vallen de kosten heel erg mee. Sterker nog, veel goedkoper rijden met behoud van rijplezier is bijna niet mogelijk en qua afschrijving zit je sowieso goed.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)