
Alle loslopende Upjes, Mii’s en Citigo’s bij de Volkswagen-fabriek werden onlangs gevangen en geëlektrificeerd. Het leek er even op dat alle scharrelkleintjes vanaf dat punt door het leven zouden gaan als stads-EV. Een paar Upjes ontstapten echter en kwamen vorige maand toch weer in de prijslijsten mét een benzinemotor, inclusief de jolige Up GTI.
De driedeurs versie van de VW Up GTI, die je in 2017 mee mocht nemen voor een niet al te bescheiden 19.840 euro, is niet meer. Een collector’s item in de wording, dus. Kiezen is er niet meer bij, je moet gaan voor de vijfdeurs. De prijs groeide helaas met zo’n 10 procent, van 20.215 euro in 2017 naar 22.630 euro nu. De prijsstijging heeft ongetwijfeld te maken met de nieuwe WLTP-cyclus.
Dat is 2.415 euro meer voor een autootje dat al niet zo goedkoop was. Of dat veel is? Verhoudingsgewijs zou dat betekenen dat een Audi RS 6 niet 185.290 euro zou kosten, maar 208.131 euro. Bij een Mercedes-AMG GT R zou de prijs stijgen van 252.104 naar 282.221 euro. Oordeel zelf maar. Een elektrische e-Up kost trouwens 23.475 euro.
Specificaties VW Up GTI
De 1.0 TSI-motor produceert 115 pk en daarmee accelereert de reïncarnatie van de Golf 1 GTI in 8,8 seconden naar de 100 km/u. De topsnelheid is 196 km/u. In het interieur van de GTI ontbreekt slechts één knop: ‘ESP off’. Misschien omdat de auto gericht is op jongere bestuurders. Ergens begrijpelijk, want ooit waren wij ook 18 jaar. Je snapt ‘m.
Meer van TopGear


Is zo’n guitige Volkswagen Up GTI na 6 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Gecondoleerd: De Volkswagen Up is definitief dood, ook de normale versies

Helaas: De Volkswagen Up GTI is geschrapt en komt nooit meer terug

Zou de Aygo ooit de snelste ter wereld zijn geweest?

Volkswagen Up met VR6-motor is hier

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Kooptip: dit is de vreemdste (en handigste) Volkswagen Passat die je ooit zag

De nieuwe Golf GTI 50 Edition heeft 162,5 pk (per voorwiel) en is sneller dan de Golf R

Volkswagen overweegt auto van formaatje Polo, maar dan met 400 pk (met hulp van een bekende)

De snelste Volkswagen aller tijden is niet eens de duurste (of de sterkste)

De Volkswagen Golf 5 GTI was in 2005 iets bijzonders – hoe voelt hij in 2025?

Zo tof klinkt een Volkswagen Up GTI met een Milltek-uitlaat

VW Golf GTI-paraplu past in het kerstbudget

Volkswagen Up GTI met 145 pk: upgepompt

Honda Civic Type R vs Volkswagen Golf GTI vs Volkswagen Up GTI
Waarom er een Volkswagen Up GTI met 200 pk moet komen

Volkswagen Up GTI: 1e rij-indruk

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

Is de nieuwe Audi A5 Avant de moeite waard om er een SUV voor te laten staan? (review)

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Mercedes komt toch weer met een gloednieuwe V8-motor (en die gaat nooit meer uit productie)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
