De introductie van de eerste Renault Clio RS ging niet ongemerkt voorbij. De derde generatie was een hardcore hot hatch met atmosferische 2,0-liter motor, korte versnellingen en slechts drie deuren. Geweldig, maar ook ietwat vermoeiend. De vierde generatie Clio is altijd een vijfdeurs en de RS-versie dus ook. Daarnaast is de motor een 1,6-liter viercilinder met turbo én is een EDC-automaat die enig mogelijke transmissie.
De nieuwe aandrijflijn en het iets comfortabelere onderstel leverden bedroefde autojournalisten op, maar de Clio RS was breder inzetbaar dan ooit. Ook prettig: de van Nissan afkomstige motor was een stuk zuiniger. Dus als puur rij-ijzer is de vorige generatie beter, maar als hot hatch voor elke dag is de Clio RS bereikbaarder en bruikbaarder dan ooit. Als dagelijks vervoer is ‘ie fijner dan zijn voorganger.
Wat kost een Renault Clio RS als occasion uit 2014?
- Hoeveel zijn er in Nederland?
- Wat kost een Renault Clio RS als occasion?
- Wat kost een Renault Clio RS als occasion in Duitsland?
- Is de Renault Clio betrouwbaar?
- Hoe rijdt zoiets?
- Wat zijn de concurrenten van de Renault Clio RS?
- Is een Renault Clio RS zijn prijs waard?
- Is zo’n BMW i8 na tien jaar eindelijk een beetje betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
Hoeveel zijn er in Nederland?
Als we in de database van de RDW duiken, dan zien we dat er momenteel bijna 800 exemplaren op Nederlands kenteken staan. De auto is geleverd van 2013 tot en met 2019. Op dit moment staan er zo’n 45 exemplaren te koop in Nederland. Genoeg om dus even te kijken wat de prijs van een Renault Clio na zo’n 10 jaar is.
Wat kost een Renault Clio RS als occasion?
De goedkoopste Renault Clio RS van Nederland kost 10.000 euro. We vonden meerdere exemplaren die onder die magische grens terechtkwamen. Wil je minder kilometers voor hetzelfde geld, moet je bij een particulier gaan kijken Die hebben wel veel kilometers gelopen: meer dan 200.000 km is geen uitzondering. Als je een iets frisser exemplaar wil (en eigenlijk wil je dat), ben je zo’n 15.000 euro kwijt voor een Clio RS met iets meer dan 100.000 km op de klok.
De goedkoopste Trophy is er vanaf 16.500 euro. Let goed op, sommige normale Clio RS-jes worden per abuis als Trophy aangeboden. Check het kenteken en chassisnummer voor de zekerheid. Een Trophy kun je herkennen aan de zwarte wielen, rode remklauwen en heeft altijd 220 pk, de normale versie 200 pk. Facelift-modellen (non-Trophy) beginnen vanaf 16.000 euro. De duurste Renault Clio RS van ons land is uiteraard een gele Trophy met weinig kilometers (minder dan 50.000 km) en moet 22.000 euro kosten.
Wat kost een Renault Clio RS als occasion in Duitsland?
Je zou verwachten dat de markt in Duitsland enorm veel groter is, maar dat valt reuze mee eigenlijk. Er staan er as we speak zo’n 75 van te koop. De goedkoopste Clio RS in Duitsland kost 7.500 euro. Dat is dan bij een particulier en er staat meer dan 200.000 km op de teller. Het is wel scherp geld als je kijkt naar het aanbod. Wat vooral opvalt is dat iets frissere exemplaren met aanzienlijk minder kilometer niet eens zo heel veel duurder zijn, die vind je vanaf zo’n 12.000 euro.
In beide gevallen dus 2 tot 3 mille goedkoper dan in Nederland, dus het loont om eventjes in Duitsland te kijken. Sowieso staan er in Nederland ook best veel geïmporteerde auto’s te koop. Ook valt het op dat het aanbod qua kleuren en uitvoeringen wat bonter is in Duitsland, maar dat kan ook een momentopname zijn. Naast het bekende felgeel staat rood ook heel erg goed. Met en zwarte of grijze kun je wel iets meer incognito voor de dag komen.
Is de Renault Clio betrouwbaar?
We gaan het gewoon zeggen: ja, de Renault Clio RS van de vierde generatie is betrouwbaar, mits goed onderhouden. Zo rond deze leeftijd is het wel goed om even de automaat goed te checken. Deze moet soepel overschakelen, zonder bijgeluiden of vertragingen. Controleer vooral of je lekker van vier naar drie kan schakelen. Zoals wel vaker is de motor voorzien van een distributieketting en dat gaat lange tijd goed, maar preventief vervangen is goedkoper dan eventuele motorschade.
Verder zijn er niet echt dingen die er chronisch mis mee zijn, maar houd in het achterhoofd dat dit een hot hatch van tien jaar oud is. Bekijk de auto dus aandachtig voor slijtagesporen aan velgen, banden, remmen en het onderstel. Sommige vonden het leuk om hun Clio RS te tunen, check dus vooral of dat gedaan is met hoogwaardige onderdelen en door erkende bedrijven. Als het AliExpress onderdelen zijn met generieke knakenchiptuning: ren weg en wel heel erg hard.
Hoe rijdt zoiets?
Goed, maar niet zo goed als zijn voorganger. Dat was eigenlijk de consensus. Op zich is het ook niet raar dat je de carrière van Jordi Cruyff met die van Johan Cruyff gaat vergelijken. Echter, Jordy heeft zelf een imposante loopbaan in de voetballerij gehad waar menig international slechts van kan dromen. Met de vierde Clio RS is dat hetzelfde. Standaard is een prima allrounder. Gebruik je de Clio RS als tweede auto of als funmobiel, dan zouden we zeker aanraden om te zoeken naar een versie met het Cup-chassis.
Deze biedt net eventjes wat meer scherpte. De wegligging is verder typisch Frans: stevig, maar voldoende soepel om over slecht wegdek te knallen. De automaat is op zich vrij vlot, maar als je er echt ervoor gaat zitten maakt ‘ie weleens de verkeerde keuze. De besturing is redelijk goed, dat kan op zich beter. Overigens is de vierde generatie op de Autobahn een stuk prettiger dan zijn voorganger. Zoek je de leukste hot hatch puur voor de fun, zoek dan een oudere generatie op.
Wat zijn de concurrenten van de Renault Clio RS?
De meest directe concurrenten zijn de Peugeot 208 GTI en de Ford Fiesta ST. Die kwamen rond hetzelfde moment op de markt. De Peugeot heeft ietsje meer klasse, een fraaier interieur en is wat chiquer. De 208 is er alleen met handbak en als driedeurs. De Ford is nog net een tandje strakker en sportiever, maar ook iets plastiekiger in het interieur. Die heeft ook altijd een handbak, maar kun je ook als vijfdeurs krijgen.
Gaat het specifiek om een vijfdeurs B-segment hot hatch met automaat, zijn er twee alternatieven. De Mini Cooper S van de F55-generatie. De vijfdeurs Mini minder fun en moet het vooral van de styling hebben. De Volkswagen Polo GTI is dan juist weer de andere kant van het spectrum. Qua prijs zit de Polo met 1.8 TSI (die episch slechte 1.4 moet je ontwijken) ietsje boven de Clio.
Is een Renault Clio RS zijn prijs waard?
Als het gaat om praktische bruikbaarheid, fun, prestaties en prijs is de Clio RS een aangenaam pakket. Vooropgesteld dat je een automaat en vijf deuren een voordeel vindt. Het is gewoon een normale praktische Clio, maar dan flink wat sneller. Het is een auto die je aan het thuisfront wat makkelijker kan verkopen. We raden echt aan een exemplaar te zoeken met het Cup-chassis, dat geeft de auto zijn unieke karakter.
Reacties