Wat is irritanter: een stoplicht dat voor je gevoel urenlang op rood blijft staan of een groepje wielrenners dat zich over de gehele breedte van de weg verspreidt? Het antwoord is: allebei tegelijk. Want als je met jouw fiets achter een groep wielrenners staat, kan het zijn dat je lang moet wachten. Het schijnt dat wielrenners op dure racefietsen lang voor een rood stoplicht moeten staan. Raadslid bij de Gemeente Groningen Rom Rustebiel klaagt hierover op Twitter.

Een fanatieke wielrenner wil zo goed mogelijk materiaal hebben. Bij racefietsen wil dat zeggen dat de tweewieler zo licht mogelijk moet zijn, dus ook in de fietswereld gebruiken ze daarvoor koolstofvezel. Stoplichten detecteren deze dure racefietsen niet, maar dat komt niet doordat de fiets te licht is. In principe heeft het dus ook niets met het prijskaartje te maken, al zijn koolstofvezel fietsen niet goedkoop. Het heeft te maken met de manier waarop stoplichten voertuigen herkennen.

Hoe werken stoplichten bij fietsers?

Fietsverkeerslichten hebben vaak meetlussen die op metaal reageren. Zodra er metaal boven de meetapparatuur komt, wordt het magnetisch veld verstoord en weet het verkeerslicht dat er iemand staat te wachten. De betere racefietsen van koolstofvezel bevatten heel weinig metaal, waardoor het stoplicht op rood blijft staan. Overigens kunnen wielrenners wel gewoon op het knopje bij het fietsverkeerslicht drukken. En ja, die knop werkt ook echt.

Er komt een oplossing aan

Volgens Rustebiel kunnen de huidige stoplichten zorgen voor gevaarlijke situaties. ‘Als het te lang duurt, dan ga je gewoon’, zegt hij tegenover RTV Noord. Daar komt binnen een paar jaar verandering in, denkt Rustebiel. Dan zouden er slimme stoplichten moeten zijn. Deze verkeerslichten zijn via het internet of via een app verbonden met verkeersdeelnemers. Een andere oplossing schijnt het monteren van aluminium wielen te zijn.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Meer van TopGear