
Vandaag is een dag als zovele, want er is een nieuwe crossover aangekondigd. Deze keer gaat het om de Jaguar E-Pace: een kleinere, goedkopere versie van de bekende F-Pace.
Nederlandse of Belgische prijzen weten we nog niet, maar in Engeland wordt een instapbedrag genoemd van zo’n 32.000 euro. Dat klinkt aantrekkelijk, en het moet vreemd lopen als er vanaf 2018 – want dan komt hij op de markt – niet in een mum van tijd overal E-Paces langs/op de stoep staan. De Range Rover Evoque mag zijn borst nat maken – ook al komt zijn eerste serieuze concurrent nota bene uit eigen stal.
Jaguar stuurde een plaagtweet de wereld in met bovenstaande plaatjes. Het zijn respectievelijk de E-Pace, F-Pace en de aankomende elektrische I-Pace. Vergelijk ze met elkaar, en je ziet dat de E-Pace een veel kleinere overhang aan de voor- en achterkant heeft. Hij zal wat minder praktisch zijn dan de F-Pace, maar we vermoeden dat ie qua ontwerp weleens (nog) geslaagder zou kunnen zijn.
Wat voor techniek kunnen we in de Jaguar E-Pace verwachten?
Dat is nog niet precies bekend. Al zegt Jaguar al wel dat we mogen rekenen op vierwielaandrijving en ‘hun nieuwste benzine- en diesel-turbomotoren’. We gokken dat de 2,0-liter viercilinders hier de belangrijkste factor zullen zijn.
De F-Pace is op dit moment Jaguars bestverkopende model. Naar verwachting zal de E-Pace die rol behoorlijk snel overnemen. Wanneer dan de I-Pace nog eens in het spel komt, heeft Jaguar plots een uitgebreider SUV-gamma dan Porsche en kunnen ze zelfs bijna opboksen tegen de brede modellijnen van Mercedes en Audi. Wie had dat een paar jaar geleden gedacht?
Meer van TopGear


De snelste Jaguars van dit moment

Wat is de beste crossover in het C-segment?

Jaguar E-Pace S D240 AWD

Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE

Toen Terry Grant een Jaguar door een kurkentrekker joeg

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In deze populairste elektrische Volkswagen gaan de buren denken dat je gewoon een benzinemotor hebt

Renault Boreal is de zoveelste crossover van het merk, maar deze is ruimer én goedkoper

De populairste Mazda van het moment was verrassend oud (en nu is er een nieuwe)

Mitsubishi blijft grabbelen in de Renault-ton: dit is de nieuwe Grandis

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Waarom er (al jaren) langs de drukke A12 een spooktankstation staat

Deze auto was 13 jaar leverbaar in Nederland, maar nu kun je hem niet meer bestellen

Je kunt nu ook verkeerslichten zonder groen licht tegenkomen in Nederland – dit betekenen ze

Dit is de eerste foto van de nieuwe volledig elektrische politieauto (met een opvallend detail)

Wordt dit automerk ‘het nieuwe Volkswagen van Nederland’? Daar lijkt het wel op
