
Vandaag is een dag als zovele, want er is een nieuwe crossover aangekondigd. Deze keer gaat het om de Jaguar E-Pace: een kleinere, goedkopere versie van de bekende F-Pace.
Nederlandse of Belgische prijzen weten we nog niet, maar in Engeland wordt een instapbedrag genoemd van zo’n 32.000 euro. Dat klinkt aantrekkelijk, en het moet vreemd lopen als er vanaf 2018 – want dan komt hij op de markt – niet in een mum van tijd overal E-Paces langs/op de stoep staan. De Range Rover Evoque mag zijn borst nat maken – ook al komt zijn eerste serieuze concurrent nota bene uit eigen stal.
Jaguar stuurde een plaagtweet de wereld in met bovenstaande plaatjes. Het zijn respectievelijk de E-Pace, F-Pace en de aankomende elektrische I-Pace. Vergelijk ze met elkaar, en je ziet dat de E-Pace een veel kleinere overhang aan de voor- en achterkant heeft. Hij zal wat minder praktisch zijn dan de F-Pace, maar we vermoeden dat ie qua ontwerp weleens (nog) geslaagder zou kunnen zijn.
Wat voor techniek kunnen we in de Jaguar E-Pace verwachten?
Dat is nog niet precies bekend. Al zegt Jaguar al wel dat we mogen rekenen op vierwielaandrijving en ‘hun nieuwste benzine- en diesel-turbomotoren’. We gokken dat de 2,0-liter viercilinders hier de belangrijkste factor zullen zijn.
De F-Pace is op dit moment Jaguars bestverkopende model. Naar verwachting zal de E-Pace die rol behoorlijk snel overnemen. Wanneer dan de I-Pace nog eens in het spel komt, heeft Jaguar plots een uitgebreider SUV-gamma dan Porsche en kunnen ze zelfs bijna opboksen tegen de brede modellijnen van Mercedes en Audi. Wie had dat een paar jaar geleden gedacht?
Meer van TopGear


De snelste Jaguars van dit moment

Wat is de beste crossover in het C-segment?

Jaguar E-Pace S D240 AWD

Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE

Toen Terry Grant een Jaguar door een kurkentrekker joeg

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Kia vernieuwt de Sportage, maar we vonden de oude neus eigenlijk mooier

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Waarom de vernieuwde Toyota Corolla Cross goed is voor particuliere kopers, niet alleen voor leaserijders

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

De nieuwe Citroën C5 Aircross is zonder twijfel de meest Franse Franse auto ooit

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Heeft de Mini John Cooper Works Electric de ‘JCW-factor’? (review)

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Als de matrixborden 70 én 90 aangeven, mag je dan links 90 gaan rijden?

Deze rallyiconen vergeet iedereen te kopen (en daar kun jij je voordeel mee doen)

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

Is zo’n vlugge Ford Fiesta ST na 13 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu
