
Vandaag is een dag als zovele, want er is een nieuwe crossover aangekondigd. Deze keer gaat het om de Jaguar E-Pace: een kleinere, goedkopere versie van de bekende F-Pace.
Nederlandse of Belgische prijzen weten we nog niet, maar in Engeland wordt een instapbedrag genoemd van zo’n 32.000 euro. Dat klinkt aantrekkelijk, en het moet vreemd lopen als er vanaf 2018 – want dan komt hij op de markt – niet in een mum van tijd overal E-Paces langs/op de stoep staan. De Range Rover Evoque mag zijn borst nat maken – ook al komt zijn eerste serieuze concurrent nota bene uit eigen stal.
Jaguar stuurde een plaagtweet de wereld in met bovenstaande plaatjes. Het zijn respectievelijk de E-Pace, F-Pace en de aankomende elektrische I-Pace. Vergelijk ze met elkaar, en je ziet dat de E-Pace een veel kleinere overhang aan de voor- en achterkant heeft. Hij zal wat minder praktisch zijn dan de F-Pace, maar we vermoeden dat ie qua ontwerp weleens (nog) geslaagder zou kunnen zijn.
Wat voor techniek kunnen we in de Jaguar E-Pace verwachten?
Dat is nog niet precies bekend. Al zegt Jaguar al wel dat we mogen rekenen op vierwielaandrijving en ‘hun nieuwste benzine- en diesel-turbomotoren’. We gokken dat de 2,0-liter viercilinders hier de belangrijkste factor zullen zijn.
De F-Pace is op dit moment Jaguars bestverkopende model. Naar verwachting zal de E-Pace die rol behoorlijk snel overnemen. Wanneer dan de I-Pace nog eens in het spel komt, heeft Jaguar plots een uitgebreider SUV-gamma dan Porsche en kunnen ze zelfs bijna opboksen tegen de brede modellijnen van Mercedes en Audi. Wie had dat een paar jaar geleden gedacht?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De snelste Jaguars van dit moment

Wat is de beste crossover in het C-segment?

Jaguar E-Pace S D240 AWD

Jaguar E-Pace P300 R-Dynamic HSE

Toen Terry Grant een Jaguar door een kurkentrekker joeg

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

Deze praktische SUV met de techniek van een Golf R (en 300 pk) begint best betaalbaar te worden

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Skoda Elroq RS is heel erg snel, maar tegelijkertijd best wel traag

Is de Dacia Bigster nog altijd een echte ‘no-nonsense’ Dacia? (review)

Waarom je niet bang (meer) hoeft te zijn dat Nissan failliet gaat

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Wat is de beste milieuvriendelijke GT? De Bentley Continental GT of Maserati Granturismo Folgore (review)

Waarom deze nieuwe ‘goedkope’ Bentley precies de versie is die je wilt

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De Mini Cooper S Cabrio is oude wijn in nieuwe zakken, maar is dat erg? (review)

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Ken je Round Up 5 uit 1989 nog? Dit maakt het spel bijzonder

Dit busje werd ontwikkeld door Porsche, en nu is het een spotgoedkope occasion met 200 pk

Wanneer zijn de duurzame synthetische brandstoffen net zo duur als fossiele benzine?

Is zo’n spectaculaire Peugeot RCZ 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Wat kost een volle accu van een elektrische auto eigenlijk tegenwoordig?
