Is de techniek in de Aston Martin ‘Goldfinger’ DB5 jou niet modern genoeg? Wat dacht je dan van een klassieker met moderne EV-techniek? De Jaguar E-type Zero gaat in productie. Of tenminste, het bedrijf gaat bestaande modellen ombouwen. Je mag met je Jaguar E-type Zero dus gewoon de weg op.
De Engelse autobouwer grijpt hun klassiekers bij de carburateurs en bouwt ze vervolgens vol met de techniek uit de I-Pace. Jaguar Land Rover’s Classic Works in Coventry sleutelt de Zero’s in elkaar. Ze beloven dat de ombouw volledig terug te draaien is. Dus bouw nog even geen koffietafel van je afgedankte zes-in-lijn of V12.
Komt de Jaguar E-type Zero een beetje vooruit?
Best wel. De elektromotor produceert 305 pk. In 5,5 seconden zit de Jaguar E-type Zero op de 100 km/u. De actieradius ligt rond de 275 kilometer. Hij zou qua weggedrag vergelijkbaar zijn met een reguliere E-type.
Voor wie is de Jaguar E-type Zero bedoeld?
‘We snappen dat het niet voor iedereen is’, zegt Tim Hannig, de directeur van JLR Classic. ‘Mensen die smachten naar originaliteit zullen er problemen mee hebben. Maar wij denken dat dit de manier is om klassieke auto’s toekomstbestendig te maken.’
De ombouw is extreem handig als je bijvoorbeeld door milieuzones wilt rijden. Al zullen sommigen erbij blijven dat het heiligschennis is. Prijzen worden niet genoemd. In 2020 vechten de eerste exemplaren van de Jaguar E-type Zero om een plekje naast de Hyundai Kona Electrics van deze wereld.
RA heeft op 24 augustus 2018 geschreven:
Ik kan hier wel warm voor lopen hoor. Dit is een prima combinatie als je het mij vraagt