
TopGear stapt net uit een knalgele Jaguar F-type R. In de komende editie van het magazine tref je het complete testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Jaguar F-type R Coupé
Locatie: Lissabon, Portugal
Weersomstandigheden: Afwisselend regen en een waterig zonnetje
Zo te zien heeft de Jaguar F-type een facelift gehad?
Klopt! Hij is zowel vanbuiten als vanbinnen opgefrist en dat doet ‘m echt goed. Kijk zelf maar naar de foto’s. Daarnaast heeft ie een sterk verbeterde set-up van het onderstel gekregen, is het chassis geüpdatet, de vering aangescherpt, zijn de demper-instellingen verbeterd, is de besturing verfijnd en schakelt de versnellingsbak merkbaar sneller – nog sneller – dan voorheen.
Dus hij rijdt ook beter?
Oh, dat zeker. We reden met de P300 – een 300-pk sterke viercilinder die echt goed klinkt en lekker vlot is – en met de P450, met supercharged V8, goed voor 450 pk, die nog wat meer punch heeft en het klapstuk is deze knalgele R die 575 pk over vier wielen uitspuugt. De P300 is er trouwens alleen als achterwielaandrijver, de P450 is naar keuze leverbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving. De aanpassingen die Jaguar maakte, zijn goed merkbaar, en tillen de F-type naar een merkbaar hoger plan.
Maar is ie beter dan een 911?
Eh. Dat ligt eraan wat je wilt. De nieuwe 911, de 992, stuurt nog strakker en er zullen zeker versies komen die ook richting de 600 pk gaan, maar of dat voor 182.560 euro kan (in Nederland, want in België kost de Jaguar F-type R slechts 127.530 euro) is maar de vraag. Daarnaast is die F-type P300 als instapper veel goedkoper dan de instap-911, want de P300 kost in Nederland 91.300 euro en in België slechts 65.100 euro. Dus ga zeker met die F-type proefrijden als je in de markt bent voor een 911.
Check. Maar reed het een beetje op die natte Portugese wegen?
Nou, we maakten de eerste meters op dat natte wegdek heel voorzichtig, maar al snel sporen we de R aan meer te laten zien van zijn capaciteiten; alleen als we heel lomp bochten aansnijden, en heel lomp op het gas gaan, breekt de achterkant ietsje uit. In eerste instantie vertrouwen we z’n weglegging niet direct, maar na een paar kilometer blijkt dat we ons zorgen om niets maken: de auto doet precies wat we willen, geeft geen krimp als we snel maar secuur rijden en wint per meter aan vertrouwen. Wat alleszins te maken heeft met het feit dat we ons gevoel wat moeten herijken om te wennen aan het enorme snelheidspotentieel van dit monster. En stiekem is dat precies wat we willen bij een auto als deze…
Meer van TopGear


Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

Fabrikant stopt met betaalbare verbrandingsmotoren en gaat voor dure EV’s

Jaguar wordt volgend jaar elektrisch, maar schrapt nu wel de enige EV uit het assortiment

De Jaguar F-Pace krijgt een laatste speciale versie voordat het merk volledig elektrisch wordt

Jaguar F-Pace P400e PHEV R-Dynamic HSE

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Aston Martin V8 Vantage S: het kleine model, maar dan met de sterkste motor

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

Wie bouwt de beste cabrio met V8 – Ferrari of Aston Martin?

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen
