
TopGear stapt net uit een knalgele Jaguar F-type R. In de komende editie van het magazine tref je het complete testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Jaguar F-type R Coupé
Locatie: Lissabon, Portugal
Weersomstandigheden: Afwisselend regen en een waterig zonnetje
Zo te zien heeft de Jaguar F-type een facelift gehad?
Klopt! Hij is zowel vanbuiten als vanbinnen opgefrist en dat doet ‘m echt goed. Kijk zelf maar naar de foto’s. Daarnaast heeft ie een sterk verbeterde set-up van het onderstel gekregen, is het chassis geüpdatet, de vering aangescherpt, zijn de demper-instellingen verbeterd, is de besturing verfijnd en schakelt de versnellingsbak merkbaar sneller – nog sneller – dan voorheen.
Dus hij rijdt ook beter?
Oh, dat zeker. We reden met de P300 – een 300-pk sterke viercilinder die echt goed klinkt en lekker vlot is – en met de P450, met supercharged V8, goed voor 450 pk, die nog wat meer punch heeft en het klapstuk is deze knalgele R die 575 pk over vier wielen uitspuugt. De P300 is er trouwens alleen als achterwielaandrijver, de P450 is naar keuze leverbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving. De aanpassingen die Jaguar maakte, zijn goed merkbaar, en tillen de F-type naar een merkbaar hoger plan.
Maar is ie beter dan een 911?
Eh. Dat ligt eraan wat je wilt. De nieuwe 911, de 992, stuurt nog strakker en er zullen zeker versies komen die ook richting de 600 pk gaan, maar of dat voor 182.560 euro kan (in Nederland, want in België kost de Jaguar F-type R slechts 127.530 euro) is maar de vraag. Daarnaast is die F-type P300 als instapper veel goedkoper dan de instap-911, want de P300 kost in Nederland 91.300 euro en in België slechts 65.100 euro. Dus ga zeker met die F-type proefrijden als je in de markt bent voor een 911.
Check. Maar reed het een beetje op die natte Portugese wegen?
Nou, we maakten de eerste meters op dat natte wegdek heel voorzichtig, maar al snel sporen we de R aan meer te laten zien van zijn capaciteiten; alleen als we heel lomp bochten aansnijden, en heel lomp op het gas gaan, breekt de achterkant ietsje uit. In eerste instantie vertrouwen we z’n weglegging niet direct, maar na een paar kilometer blijkt dat we ons zorgen om niets maken: de auto doet precies wat we willen, geeft geen krimp als we snel maar secuur rijden en wint per meter aan vertrouwen. Wat alleszins te maken heeft met het feit dat we ons gevoel wat moeten herijken om te wennen aan het enorme snelheidspotentieel van dit monster. En stiekem is dat precies wat we willen bij een auto als deze…
Meer van TopGear


Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

Fabrikant stopt met betaalbare verbrandingsmotoren en gaat voor dure EV’s

Jaguar wordt volgend jaar elektrisch, maar schrapt nu wel de enige EV uit het assortiment

De Jaguar F-Pace krijgt een laatste speciale versie voordat het merk volledig elektrisch wordt

Jaguar F-Pace P400e PHEV R-Dynamic HSE

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Is de Porsche 911 Carrera GTS Cabrio precies de 911-versie die je moet hebben? (review)

Is de Ford Mustang GT met V8 die 81.051 euro aan belasting waard? (review)

Het wordt binnenkort een heel stuk aantrekkelijker om een oude Honda NSX te kopen

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Een van de (geflopte) droomauto’s van vroeger is nu extreem betaalbaar geworden

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
