
TopGear stapt net uit een knalgele Jaguar F-type R. In de komende editie van het magazine tref je het complete testverslag, hier vast de highlights.
Testobject: Jaguar F-type R Coupé
Locatie: Lissabon, Portugal
Weersomstandigheden: Afwisselend regen en een waterig zonnetje
Zo te zien heeft de Jaguar F-type een facelift gehad?
Klopt! Hij is zowel vanbuiten als vanbinnen opgefrist en dat doet ‘m echt goed. Kijk zelf maar naar de foto’s. Daarnaast heeft ie een sterk verbeterde set-up van het onderstel gekregen, is het chassis geüpdatet, de vering aangescherpt, zijn de demper-instellingen verbeterd, is de besturing verfijnd en schakelt de versnellingsbak merkbaar sneller – nog sneller – dan voorheen.
Dus hij rijdt ook beter?
Oh, dat zeker. We reden met de P300 – een 300-pk sterke viercilinder die echt goed klinkt en lekker vlot is – en met de P450, met supercharged V8, goed voor 450 pk, die nog wat meer punch heeft en het klapstuk is deze knalgele R die 575 pk over vier wielen uitspuugt. De P300 is er trouwens alleen als achterwielaandrijver, de P450 is naar keuze leverbaar met achterwiel- of vierwielaandrijving. De aanpassingen die Jaguar maakte, zijn goed merkbaar, en tillen de F-type naar een merkbaar hoger plan.
Maar is ie beter dan een 911?
Eh. Dat ligt eraan wat je wilt. De nieuwe 911, de 992, stuurt nog strakker en er zullen zeker versies komen die ook richting de 600 pk gaan, maar of dat voor 182.560 euro kan (in Nederland, want in België kost de Jaguar F-type R slechts 127.530 euro) is maar de vraag. Daarnaast is die F-type P300 als instapper veel goedkoper dan de instap-911, want de P300 kost in Nederland 91.300 euro en in België slechts 65.100 euro. Dus ga zeker met die F-type proefrijden als je in de markt bent voor een 911.
Check. Maar reed het een beetje op die natte Portugese wegen?
Nou, we maakten de eerste meters op dat natte wegdek heel voorzichtig, maar al snel sporen we de R aan meer te laten zien van zijn capaciteiten; alleen als we heel lomp bochten aansnijden, en heel lomp op het gas gaan, breekt de achterkant ietsje uit. In eerste instantie vertrouwen we z’n weglegging niet direct, maar na een paar kilometer blijkt dat we ons zorgen om niets maken: de auto doet precies wat we willen, geeft geen krimp als we snel maar secuur rijden en wint per meter aan vertrouwen. Wat alleszins te maken heeft met het feit dat we ons gevoel wat moeten herijken om te wennen aan het enorme snelheidspotentieel van dit monster. En stiekem is dat precies wat we willen bij een auto als deze…
Meer van TopGear


Fabrikant stopt met betaalbare verbrandingsmotoren en gaat voor dure EV’s

Jaguar wordt volgend jaar elektrisch, maar schrapt nu wel de enige EV uit het assortiment

De Jaguar F-Pace krijgt een laatste speciale versie voordat het merk volledig elektrisch wordt

Jaguar F-Pace P400e PHEV R-Dynamic HSE

Jaguar F-Pace SVR is 3 km/u sneller en 3% gladder

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De vernieuwde Opel Mokka is een vriendelijke auto, en dat is precies zijn probleem (review)

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Een van de coolste BMW’s ooit lijkt (deze week) een comeback te maken

Van deze toffe auto was je allang vergeten dat ie bestond, maar hij is nu verrassend betaalbaar

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het
