
De nieuwe Jaguar XE verschijnt voor het eerst van top tot teen voor de camera. Geen zorgen, hij is nog niet af.
Jaguars antwoord op de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse wordt, geheel volgens de klassieke Jaguar-traditie, al in een betrekkelijk vroeg prototypestadium wereldkundig gemaakt, zodat er lekker wat geroezemoes omheen ontstaat. De nieuwe Jag verbergt onder zijn ruwe carrosserie een geheel nieuwe aluminium monococque – de eerste in zijn segment – en een 2,0-liter viercilinder die z'n pk's naar achter of naar alle vier de wielen stuurt.
Die 2.0 maakt deel uit van Jags nieuwe motorenfamilie, Ingenium genaamd, die bestaat uit een reeks lichtgewicht benzine- en dieselblokken met lage uitstoot. Ze worden gebouwd in een nieuwe fabriek in de West Midlands, en zorgen voor indrukwekkende uitersten binnen het XE-gamma; ofwel kucht de auto minder dan 100 g/km aan CO2 de lucht in, ofwel is hij een staat een topsnelheid van meer dan 300 km/u aan te tikken.
We wachten in spanning af tot Jag ons de afgemonteerde versie laat zien.
Meer van TopGear


Jaguar geeft XE en XF een update

Audi quattro vs BMW xDrive vs Jaguar AWD

Jaguar XE P300 AWD R-Dynamic S

De Jaguar XE Project 8 Touring is zijn spoiler kwijt

De snelste Jaguars van dit moment

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze schitterende Jaguar heeft een bijzondere verrassing onder de motorkap en het is geen elektromotor

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Jaguar bouwt helemaal geen auto’s, maar toch is hier de nieuwe SVR (hoe zit dat eigenlijk)

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De Morgan Supersport gaat enorm met zijn tijd mee, maar rijdt het nog als een echte Morgan? (review)

De enige Honda met V8-motor is waarschijnlijk de minst betrouwbare auto van het merk ooit

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
