De nieuwe Jaguar XE verschijnt voor het eerst van top tot teen voor de camera. Geen zorgen, hij is nog niet af.

Jaguars antwoord op de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse wordt, geheel volgens de klassieke Jaguar-traditie, al in een betrekkelijk vroeg prototypestadium wereldkundig gemaakt, zodat er lekker wat geroezemoes omheen ontstaat. De nieuwe Jag verbergt onder zijn ruwe carrosserie een geheel nieuwe aluminium monococque – de eerste in zijn segment – en een 2,0-liter viercilinder die z'n pk's naar achter of naar alle vier de wielen stuurt.

Die 2.0 maakt deel uit van Jags nieuwe motorenfamilie, Ingenium genaamd, die bestaat uit een reeks lichtgewicht benzine- en dieselblokken met lage uitstoot. Ze worden gebouwd in een nieuwe fabriek in de West Midlands, en zorgen voor indrukwekkende uitersten binnen het XE-gamma; ofwel kucht de auto minder dan 100 g/km aan CO2 de lucht in, ofwel is hij een staat een topsnelheid van meer dan 300 km/u aan te tikken.

We wachten in spanning af tot Jag ons de afgemonteerde versie laat zien.

Reacties

Meer van TopGear