
De nieuwe Jaguar XE verschijnt voor het eerst van top tot teen voor de camera. Geen zorgen, hij is nog niet af.
Jaguars antwoord op de BMW 3-serie en Mercedes C-klasse wordt, geheel volgens de klassieke Jaguar-traditie, al in een betrekkelijk vroeg prototypestadium wereldkundig gemaakt, zodat er lekker wat geroezemoes omheen ontstaat. De nieuwe Jag verbergt onder zijn ruwe carrosserie een geheel nieuwe aluminium monococque – de eerste in zijn segment – en een 2,0-liter viercilinder die z'n pk's naar achter of naar alle vier de wielen stuurt.
Die 2.0 maakt deel uit van Jags nieuwe motorenfamilie, Ingenium genaamd, die bestaat uit een reeks lichtgewicht benzine- en dieselblokken met lage uitstoot. Ze worden gebouwd in een nieuwe fabriek in de West Midlands, en zorgen voor indrukwekkende uitersten binnen het XE-gamma; ofwel kucht de auto minder dan 100 g/km aan CO2 de lucht in, ofwel is hij een staat een topsnelheid van meer dan 300 km/u aan te tikken.
We wachten in spanning af tot Jag ons de afgemonteerde versie laat zien.
Meer van TopGear


Jaguar geeft XE en XF een update

Audi quattro vs BMW xDrive vs Jaguar AWD

Jaguar XE P300 AWD R-Dynamic S

De Jaguar XE Project 8 Touring is zijn spoiler kwijt

De snelste Jaguars van dit moment

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Is zo’n brute Jaguar XFR na 15 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

De Jaguar Type 00 (van die bijzondere reclame) is in het echt ook heel apart

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Dit merk verkoopt bijna geen auto’s meer, en toch gaat het beter dan ooit

Jaguar neemt opmerkelijke maatregel na enorme kritiek op reclamecampagne (die stiekem dus wel werkte)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Op deze bizarre wijze kun je je eigen gestolen auto weer terugkopen

Op deze slimme manier maakt een automerk twee keer winst op één auto

Hoe rijdt de brute Land Rover Defender Octa met de V8 van BMW? (review)

Waarom de baas van Bugatti nog nooit in de Bolide met 1.600 pk heeft gereden

Gordelverklikker geliquideerd in Amsterdam: ‘Ik heb nergens spijt van’

In dit vakantieland is het binnenkort verplicht om een zwaailicht mee te nemen

Nu niemand meer een Tesla Model Y koopt, is een heel ander soort auto ineens de populairste in Europa

De ANWB tipt een wel heel bijzondere auto als meest waardevaste aankoop
