Jaguar XF: nieuw en hooggespannen

Daar zul je 'm hebben: de nieuwe Jaguar XF, vlak voor hij in New York wordt onthuld, balancerend op twee draadjes boven de Londense Canary Wharf. We hebben al wat malle modelintroducties zien langskomen, maar deze is wel erg, eh, gewaagd.

Het punt? Jaguar bouwt de XF op een nieuw aluminium platform, waardoor hij (in bepaalde uitvoeringen) zo'n 80 kilo lichter is dan de concurrentie. Dus ja, dan kun je ermee koorddansen.

Wat je niet ziet als ie in de verte in de lucht hangt, maar wel als ie voor je neus staat: ook deze Jaaaag ziet er weer verdraaid goed uit. De vorige XF zette een designrevolutie in bij het merk, deze borduurt daar fijntjes op voort. Wel lijdt de auto van voren lichtjes aan het Audi-syndroom: zie 'm in je spiegel verschijnen en je zult nog hard je best moeten doen om te zien of het een XF of XJ is. Of dat een probleem is? Met zo'n wonderschoon ontwerp: niet echt eigenlijk.

De nieuwe XF is 28 procent stijver dan de vorige en tot 190 kilo lichter. Hij heeft een ophanging met dubbele wishbones, een gewichtsverdeling van nagenoeg 50/50 en een wielbasis die ruim vijf centimeter langer is. Voor het eerst op een Jaguar zijn full-led koplampen een optie. Er is een nieuw dashboard met een 12,3 inch scherm, bekend uit de XJ en Range Rover; plus een infotainmentsysteem genaamd InControl Touch Pro, compleet met een slim 10,2 inch scherm waarop de passagier bijvoorbeeld een film kan kijken terwijl de bestuurder alleen z'n navigatiekaart te zien krijgt.

Uiteraard krijgt de XF ook de beschikking over Jaguars nieuwe Ingenium-motorenfamilie die we voor het eerst in de XE zagen verschijnen. Zo zijn er twee 2,0-liter turbodiesels met 163 en 180 pk, beide te koppelen aan een handgeschakelde zesbak of een achttraps automaat. Altijd in combinatie met die laatste kun je ook kiezen voor een 2.0 turbo-benzinemotor met 240 pk, een 3.0 supercharged V6 met 340 of 380 pk, en een 3.0 V6 turbodiesel met 300 pk. Vierwielaandrijving is een optie. De zuinigste en schoonste XF, en dus de belangrijkste voor Nederland, is de 2.0 turbodiesel met 163 pk en handbak: die stoot slechts 104 g/km aan CO2 uit.

Zoals gezegd wordt de nieuwe XF op de autoshow van New York voorgesteld, 1 april aanstaande. De precieze introductiedatum in Nederland en België is nog niet bekend, evenmin als de prijzen.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws