
Maar Jaguar, wat doen jullie nu? Zomaar jullie belachelijk sterke supercharged V8 in een stationwagen hangen? Weten jullie wel dat dat een gevaarlijk goede auto kan opleveren?
Na de XKR-S en de XFR-S sedan is dit de derde R-S die de Britten op ons loslaten, en we kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat het ook de meest begeerlijke is. Wie wil er nou geen labradormobiel die de 300 km/u kan aantikken?
De cijfers ken je: net als de XFR-S heeft deze Sportbrake 550 klinkende pk's en 680 denderende Newtonmeters aan boord, die via een achttraps automaat hun weg naar die arme achterwielen vinden. De Sportbrake keilt zich van 0 naar 100 km/u in slechts 4,8 seconden; de topsnelheid noemden we al. Die is begrensd, overigens, dus hij zou nog harder moeten kunnen.
Jaguar heeft er alles aan gedaan om te zorgen dat de Sportbrake op de daden van zijn schreeuwerige hart is voorbereid. Zo werden de remmen aangepakt, en wel met een stel enorme schijven: 380 mm vóór en 376 mm achter. De koeling hiervan werd geoptimaliseerd. Het onderstel van de XFR-S sedan werd gemonteerd, maar met een aangepaste achterwielophanging om zo goed mogelijk met het extra gewicht en de andere balans van de Sportbrake om te kunnen gaan. Ook het actieve differentieel en de stabiliteitscontrole werden gefinetuned.
Optisch kreeg de XF Sportbrake de bekende R-S-behandeling, met veel luchthappers, spoilers, diffusers, enorme 20-inch velgen en natuurlijk de (niet verplichte) smurfblauwe knalkleur. Er verschenen hier een daar glimmend zwarte of koolstofvezel accenten, en het interieur werd dienovereenkomstig opgeleukt met contrasterende kleuren en carbon-print leer.
Over de prijzen zwijgt Jaguar nog in alle talen, maar dat geeft niets: dromen is bij dezen alvast mogelijk.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De snelste Jaguars van dit moment

Jaguar XFR-S Sportbrake met kenteken XFR

Jaguar XF Sportbrake 25t AWD R-Sport

Dit is de nieuwe Jaguar XF Sportbrake

BMW 5-serie vs Volvo S90 vs Mercedes E-klasse vs Jaguar XF

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

Jaguar 00 is de eerste Jag nieuwe stijl sinds de bijzondere reclame

Zoveel Jaguars zijn er afgelopen maand verkocht in Nederland

Waarom de campagne van Jaguar briljant is en wat je nu kunt verwachten

Is de goedkoopste Rolls-Royce nog steeds beter dan alle andere auto’s? (review)

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Porsche-rijder komt er op pijnlijke wijze achter dat Flitsmeister niet helpt tegen deze politiecamera

Dit zijn 9 zeer leuk rijdende auto’s voor minder dan 5.000 euro (die geen MX-5 zijn)

Waarom je de tankdop van een plug-in hybride (PHEV) nooit zomaar mag opendraaien

De oninteressante reden waarom de bestverkochte PHEV van Nederland een dubbele antenne heeft

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken
