Jaguar XFR-S Sportbrake: yes sir

Maar Jaguar, wat doen jullie nu? Zomaar jullie belachelijk sterke supercharged V8 in een stationwagen hangen? Weten jullie wel dat dat een gevaarlijk goede auto kan opleveren?

Na de XKR-S en de XFR-S sedan is dit de derde R-S die de Britten op ons loslaten, en we kunnen ons niet aan de indruk onttrekken dat het ook de meest begeerlijke is. Wie wil er nou geen labradormobiel die de 300 km/u kan aantikken?

De cijfers ken je: net als de XFR-S heeft deze Sportbrake 550 klinkende pk's en 680 denderende Newtonmeters aan boord, die via een achttraps automaat hun weg naar die arme achterwielen vinden. De Sportbrake keilt zich van 0 naar 100 km/u in slechts 4,8 seconden; de topsnelheid noemden we al. Die is begrensd, overigens, dus hij zou nog harder moeten kunnen.

Jaguar heeft er alles aan gedaan om te zorgen dat de Sportbrake op de daden van zijn schreeuwerige hart is voorbereid. Zo werden de remmen aangepakt, en wel met een stel enorme schijven: 380 mm vóór en 376 mm achter. De koeling hiervan werd geoptimaliseerd. Het onderstel van de XFR-S sedan werd gemonteerd, maar met een aangepaste achterwielophanging om zo goed mogelijk met het extra gewicht en de andere balans van de Sportbrake om te kunnen gaan. Ook het actieve differentieel en de stabiliteitscontrole werden gefinetuned.

Optisch kreeg de XF Sportbrake de bekende R-S-behandeling, met veel luchthappers, spoilers, diffusers, enorme 20-inch velgen en natuurlijk de (niet verplichte) smurfblauwe knalkleur. Er verschenen hier een daar glimmend zwarte of koolstofvezel accenten, en het interieur werd dienovereenkomstig opgeleukt met contrasterende kleuren en carbon-print leer.

Over de prijzen zwijgt Jaguar nog in alle talen, maar dat geeft niets: dromen is bij dezen alvast mogelijk.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws