Jammer voor Jaguar dat ze de nieuwe XJ net niet tot de officiële onthulling geheim konden houden. Gisterenavond werd het nieuwe vlaggenschip onthuld. In geen enkel opzicht doet de nieuweling nog denken aan zijn voorganger, maar de carrosserie blijft wel van aluminium om het gewicht en dus ook het verbruik in toom te houden.
 
Het front is herkenbaar, zeker als we de XF er naast zetten. De zijkant toont langgerekt en laag, terwijl de wiel/bandcombinatie bijna de spatbordranden lijkt te raken. De achterkant is nog het meest wennen met zijn staande, smalle lichtunits.
 
Na de wijzigingen die recent op de XF werden doorgevoerd, heeft het motorenprogramma van de XJ geen geheimen meer. De krachtigste versie van de 3-liter diesel levert 275 pk en daarnaast is er de nieuwe 5-liter V8 van minimaal 385 pk en zelfs 510 pk met supercharger.
 
Er deed een gerucht de ronde dat Jaguar de XJ slechts in één wielbasisvariant zou gaan leveren, maar dat is niet correct. De normale versie is 5,12 meter lang en de Long Wheelbase doet daar nog eens 13 centimeter bij.
 
Breekt Jaguar aan de buitenkant met alle tradities van de XJ, in het interieur heeft dezelfde vernieuwing plaatsgevonden. Door de detaillering wel typisch Jaguar, maar het geheel gaat nog een stap verder dan de XK en XF. Opvallend zijn de brede houtstroken over de portieren en de daarin duidelijk zichtbare luidsprekers (we hebben het dan over twee van de twintig).
 
Begin volgend jaar staat het nieuwe slagschip bij de dealer. De Britse prijzen zijn inmiddels bekend, op de Nederlandse bedragen inclusief BPM en BTW moeten we nog even wachten.

Reacties

Meer van TopGear