
TopGear reed zojuist de eerste kilometers met de nieuwe Jaguar XJR575 LWB. Binnenkort lees je het volledige testverslag in TopGear Magazine, hier alvast de highlights.
Testobject: Jaguar XJ
Uitvoering: XJR575 LWB
Locatie: Porto, Portugal
Weersomstandigheden: Zonnig genoeg om de Engelse medewerkers van Jaguar te laten verbranden
Wat een knoepert
Zeg dat. Je kijkt naar de Jaguar XJR575 LWB, waarbij de laatste letters staan voor ‘Long Wheel Base’. In vergelijking met de toch al niet zo korte XJ is deze uitvoering 12,5 centimeter langer. In totaal mag je 5,25 meter aan auto in het parkeervak proppen. In de kleur Velocity Blue, trouwens.
Een auto om lekker achterin te zitten, dus?
Nee, ondanks de riante ruimte achterin, is dat niet de plek om te zitten in deze auto. Tenminste, als je niet twee keer van je lunch wilt genieten. De vernieuwde XJR krijgt dezelfde motor als de F-Type SVR aangemeten. Dat betekent een 5,0-liter V8 met 575 pk en 700 Nm. In 4,4 seconden sprint de kolos naar 100 km/u en de top ligt op 300 km/u. Daar wil je toch zelf in rijden?
Maar waarom dan een LWB?
Goede vraag. Elke keer wanneer er een extra nul op iemands bankrekening verschijnt, vervagen de woorden ‘praktisch’ en ‘nut’ in het woordenboek. En op een gegeven moment koop je dan gewoon de grootste en de duurste uitvoering. Het liefst met een gouden wrapje en een bijpassende jaguar (het dier, dus) met gouden halsband. In Nederland krijgen wij overigens alleen de korte wielbasis (SWB).
Ik zie een bocht in de foto’s. Dapper.
De tegenstrijdigheden houden niet op. Het gewicht van 2.450 kilo (50 kilo meer dan SWB) schept een bepaalde verwachting. De wegligging van een rolcontainer op ophaaldag, om precies te zijn. Nee: de Jaguar XJR575 LWB is verrassend wendbaar en je kunt er onverwachts snel mee door de bochten. Het brede Pirelli P Zero-rubber (265 vóór en 295 áchter) gript keurig op het Portugese asfalt.
De krappe bergpasjes zijn geen enkel probleem voor de 5,25 meter lange Jag. Sterker nog: het is een enorm plezier. De XJR575 gedraagt zich vanwege het ontbreken van vierwielaandrijving zelfs meer als een hooligan dan de F-Type SVR. Als je een baldadige bui hebt, kun je je uitleven op het weerloze rubber. En zoals bij elke potente Jaguar zijn tunnels een genot voor het oor. Alleen ontbreekt het gegorgel en geplof bij het schakelen.
Wat kost de Jaguar XJR575?
De Jaguar XJR575 met korte wielbasis kost in Nederland 204.150 euro. Voor 1.000 euro meer heb je ook een Mercedes-AMG S 63 Lang. Dus aan jou de keuze: ga je voor luxe en verfijning in de Mercedes of ga je voor rijplezier en kabaal met Jag?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Waarom jouw toekomstige auto misschien geen achterruit meer heeft

Deze Jaguar XJS heeft zijn V12 geruild voor een 2JZ uit de Supra

Jaguar XJR (2018) vs Jaguar XJ C (1978)

De snelste Jaguars van dit moment

Jaguar XJ220C: Deze Le Mans-winnaar* kan van jou zijn

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Vond jij de Jaguar commercial niet leuk? Dan ga je dit wel prachtig vinden

Deze dure auto’s komen niet terug volgend jaar

Jaguar 00 is de eerste Jag nieuwe stijl sinds de bijzondere reclame

Zoveel Jaguars zijn er afgelopen maand verkocht in Nederland

Waarom de campagne van Jaguar briljant is en wat je nu kunt verwachten

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Voor de krachtigste Rolls-Royce ooit betaal je minder aanschafbelasting dan een simpele Golf

Op deze opvallende manier gaat Aston Martin voor het eerst in 112 jaar duurzaam winstgevend worden

Lotus Emira: is een viercilinder voldoende voor een sportwagen van 138.000 euro? (review)

TWR Supercat: wij rijden de twaalfcilinder mét supercharger

Welk van deze retro stadsauto’s is het beste om stijlvol en elektrisch voor de dag te komen?

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
