Jaguar XJR575 LWB: 1e rij-indruk

575 pk in een auto met formaatje 7-serie, hoe rijdt dat?

Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue
Jaguar XJR575 LWB Velocity blue

TopGear reed zojuist de eerste kilometers met de nieuwe Jaguar XJR575 LWB. Binnenkort lees je het volledige testverslag in TopGear Magazine, hier alvast de highlights.

Testobject: Jaguar XJ
Uitvoering: XJR575 LWB
Locatie: Porto, Portugal
Weersomstandigheden: Zonnig genoeg om de Engelse medewerkers van Jaguar te laten verbranden

Wat een knoepert

Zeg dat. Je kijkt naar de Jaguar XJR575 LWB, waarbij de laatste letters staan voor ‘Long Wheel Base’. In vergelijking met de toch al niet zo korte XJ is deze uitvoering 12,5 centimeter langer. In totaal mag je 5,25 meter aan auto in het parkeervak proppen. In de kleur Velocity Blue, trouwens.

Een auto om lekker achterin te zitten, dus?

Nee, ondanks de riante ruimte achterin, is dat niet de plek om te zitten in deze auto. Tenminste, als je niet twee keer van je lunch wilt genieten. De vernieuwde XJR krijgt dezelfde motor als de F-Type SVR aangemeten. Dat betekent een 5,0-liter V8 met 575 pk en 700 Nm. In 4,4 seconden sprint de kolos naar 100 km/u en de top ligt op 300 km/u. Daar wil je toch zelf in rijden?

Maar waarom dan een LWB?

Goede vraag. Elke keer wanneer er een extra nul op iemands bankrekening verschijnt, vervagen de woorden ‘praktisch’ en ‘nut’ in het woordenboek. En op een gegeven moment koop je dan gewoon de grootste en de duurste uitvoering. Het liefst met een gouden wrapje en een bijpassende jaguar (het dier, dus) met gouden halsband. In Nederland krijgen wij overigens alleen de korte wielbasis (SWB).

Ik zie een bocht in de foto’s. Dapper.

De tegenstrijdigheden houden niet op. Het gewicht van 2.450 kilo (50 kilo meer dan SWB) schept een bepaalde verwachting. De wegligging van een rolcontainer op ophaaldag, om precies te zijn. Nee: de Jaguar XJR575 LWB is verrassend wendbaar en je kunt er onverwachts snel mee door de bochten. Het brede Pirelli P Zero-rubber (265 vóór en 295 áchter) gript keurig op het Portugese asfalt.

De krappe bergpasjes zijn geen enkel probleem voor de 5,25 meter lange Jag. Sterker nog: het is een enorm plezier. De XJR575 gedraagt zich vanwege het ontbreken van vierwielaandrijving zelfs meer als een hooligan dan de F-Type SVR. Als je een baldadige bui hebt, kun je je uitleven op het weerloze rubber. En zoals bij elke potente Jaguar zijn tunnels een genot voor het oor. Alleen ontbreekt het gegorgel en geplof bij het schakelen.

Wat kost de Jaguar XJR575?

De Jaguar XJR575 met korte wielbasis kost in Nederland 204.150 euro. Voor 1.000 euro meer heb je ook een Mercedes-AMG S 63 Lang. Dus aan jou de keuze: ga je voor luxe en verfijning in de Mercedes of ga je voor rijplezier en kabaal met Jag?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws