Er zullen maar weinig mensen zijn die een nieuwe auto zo weinig interesseert dat ze er géén foto van nemen. Natuurlijk wil je je nieuwste aanwinst even delen met de mensen die nèt niet belangrijk genoeg zijn om gelijk even langs te rijden. Maar als je een nieuwe Volvo in ontvangst neemt, dan moet je even goed oppassen. Want de lidar-sensor op het dak van de nieuwe EX30 kan de camera van je telefoon slopen. Zo is te zien in de video onderaan deze pagina.

Een lidar op een auto is een soort slimme sensor die met een spervuur van laserstralen de omgeving scant. Lidar staat voor Light Detection and Ranging. Het systeem stuurt duizenden onzichtbare lichtpulsen (lasers) uit, die terugkaatsen zodra ze een object raken. Door te meten hoe snel die stralen terugkomen, berekent de auto precies waar andere voertuigen, voetgangers of obstakels zich bevinden. Zo ontstaat een 3D-kaart van de omgeving. Denk aan het zicht van een vleermuis — maar dan met lasers.

Superhandig voor auto’s die zelfstandig willen rijden, maar dus minder handig voor je telefoon. The Drive dook in de online-gebruiksaanwijzing van de Volvo EX90 en vond: ‘Richt geen camera rechtstreeks op de lidar. De lidar werkt met lasers en gebruikt infrarood lichtgolven, die schade kunnen veroorzaken aan bepaalde camera’s. Dit geldt ook voor smartphones of telefoons met een ingebouwde camera.’ Als de auto ingeschakeld is, moet je dus even oppassen.

Het laatste wat een camera ziet

Sloopt de Lidar van Volvo ook flitscamera’s?

Volvo vertelt aan The Drive dat vooral close-ups een probleem zijn, wat betekent dat telefoons veilig zouden moeten zijn bij opnamen van een afstand. Flitskasten zijn dus veilig. Ook gaven ze een tip voor mensen die toch zulke beelden willen maken: ‘Het gebruik van filters of beschermkappen op de cameralens kan helpen om de impact van lidarstraling te verminderen. Sommige camera’s zijn ontworpen met ingebouwde bescherming tegen lichtbronnen met een hoge intensiteit.’

Never film the new Ex90 because you will break your cell camera.Lidar lasers burn your camera.
byu/Jeguetelli inVolvo

14 reacties op “Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot”

  1. En weer dat gedram over zogenaamde betutteling. Sinds 1996 is het aantal verkeersdoden in de EU met 2/3e afgenomen, terwijl het aantal auto’s in die periode met meer dan de helft is toegenomen.

    De enige conclusie kan zijn dat al die maatregelen het een stuk veiliger gemaakt hebben in het verkeer en dat ze honderdduizenden doden voorkomen hebben.

  2. Dat is nou typisch zo’n onnodige toevoeging aan een auto. Ook typisch iets wat de eu straks weer gaat verplichten. En zo worden autos onnodig duur, gecompliceerd en storingsgevoelig. Een dat om 1 dode per jaar te besparen, in theorie…

  3. @Stok: wat voor straling? Het is lidar, “light detection and ranging”, het gaat dus om (laser)licht. Ik weet niet wat voor gezondheidsschade je precies vreest, maar dan moet je ook maar niet meer buiten of in de disco komen. Het is geen ioniserende straling die wél schadelijk is voor je lichaam. De reden dat camera’s kapot gaan, is omdat hun sensor overbelicht raken en de pixels kapot gaan. Maar lidar gebruikt heel lage intensiteit pulsen in de microjoule range, wat veilig is voor je ogen. Zie het als een lasershow bij een discotheek of concert: zo’n laser moet niet continu schijnend in je ogen schijnen, maar een puls is geen probleem. Voor camera’s waarschijnlijk ook niet, maar de juristen zullen alles willen dichttimmeren, just to be sure.

  4. Niks nieuws hoor. Polestar, NIO, Audi en Mercedes hebben al een jaar of langer Lidar aan boord. Zelfs in jou robot stofzuiger zit een Lidar! En ook in nieuwe IPhones zit een Lidar sensor. Ooit wel eens gehoord dat er al een camera is gesneuveld hierdoor? Theorie en praktijk kunnen nogal eens wat verschillen.

  5. Goh, wel zorgen voor je phone. Hoe zit het met gezondheid en alle stralingen afzonderlijk en/of bij elkaar? Zal nog niet onderzocht zijn zoals vele nieuwe middelen vrees ik. Eerst schade en dan met gemeenschapsgeld oplossen.

  6. day gaat weer 1.000 piepjes opleveren.
    Moesten auto’s zelfstandig rijden verstand ik het nut.

    Nu werken die dingen enkel maar op je zenuwen!

  7. “Want de lidar-sensor op het dak van de nieuwe EX30 kan de camera van je telefoon slopen.”

    Ex30 heeft geen lidar.

  8. Leuk wanneer die straling opgevangen gaat worden door andere lidars in de buurt.
    Waarom zou je het trouwens willen hebben als je auto toch niet zelfstandig rijdt ?

  9. Ook leuk voor niet al te hoog hangende beveiligingscamera’s en/of camera’s voor het lezen van nummerplaten in parkeergarages.

Laat een antwoord achter aan René Gerritsen Reactie annuleren

(verplicht)

Meer van TopGear