
Jeeps hadden altijd een ruig randje, of neigden daar op zijn minst naar. Voor de echt woeste exemplaren, de klimgeit-Wranglers en brute V8-SUV’s, was dat natuurlijk prima. Het wordt alleen minder bij de kleinere variant die je huurt op je vakantie in Californië en dan zelfs overweegt als opvolger van je huidige auto, waarna je na thuiskomst eens in een showroom gaat kijken en denkt: neuh, toch maar niet. Zo is de nieuwe Avenger niet.
Het is een uitstekend uitgevoerd product, met gelukkig nog genoeg ‘Jeepheid’ om de verveling te bestrijden. Hij is getekend met de haast verplichte hoekigheid, maar heeft ook finesse en er is geen greintje agressie te bespeuren. Maar goed ook, want een agressieve SUV van dit formaat zou nog maller zijn dan een agressieve grote SUV. Overcompensatie en zo, je weet wel.
Lees ook: Dit zijn alle winnaars van de TopGear EV Awards 2023
Hij is compacter dan de Stellantis-crossovers waar hij aan is verwant en zijn overhangen zijn met plastic afgeschermd voor milde terreindoeleinden, maar ook voor bescherming tegen de jungle die de stad kan zijn. Hij is vanbuiten dus klein, maar vanbinnen bedrieglijk groot – en dat komt niet uit de overmatig complimenteuze folder van de makelaar. Daarbij is het meubilair niet alleen vrolijk, maar ook kwalitatief hoogwaardig.
Actieradius van de Jeep Avenger
EV’s zijn volwassen geworden, eerder op een geleidelijke manier dan met grote sprongen tegelijk. De Avenger is ook de upgrade van het bekende elektrische platform voor kleine auto’s van Stellantis. De motor, omvormer en 51-kWh accu zijn nieuw en een welkome klap beter dan wat er voorheen werd gebruikt.
Hij heeft genoeg bereik (tot 408 kilometer volgens WLTP) en genoeg laadsnelheid (tot 100 kW) om tegemoet te komen aan de eisen van de meeste mensen, zonder ze het gewicht mee te laten slepen van een groter accupakket dat ze zelden in zijn geheel zullen gebruiken; en dat ook nog voeten- of bagageruimte zou innemen. Die strategie houdt ook de kosten binnen de perken: de Avenger is maar een klein tikje duurder dan, zeg, een VW T-Cross 1.5 met DSG. Hij begint bij 37.000 euro (36k in België).
Rijden met de Avenger
Onderweg voelt hij groter aan dan hij is. De carrosserie zit goed in elkaar en rammelt of kraakt niet. Hij komt, om kort te gaan, duur over. De naar verhouding lange veerwegen zorgen voor soepel veercomfort, maar de demping is keurig, waardoor je zonder problemen over zowel gaten in de weg als snelwegen zoeft.
Denk niet dat hij deinerig of juist stuiterig is – hij loodst zichzelf met graagte en opmerkelijk gemak door bochten, zeker voor zo’n hoog ding. En er is meer kracht voorhanden dan je zou denken, die uitgesproken soepeltjes wordt geleverd.
Waarom de Jeep Avenger de Elektrische auto van het Jaar 2023 is
Ja, er was wel enige discussie: moest deze Jeep Avenger nu echt onze Elektrische auto van het Jaar worden? Hij zet de boel nou niet bepaald op zijn kop, is niet direct grensverleggend. Het is in feite bekende techniek, maar dan wel zorgvuldig verbeterd, goed verpakt en voor een fatsoenlijke prijs. Hij is eerder bereikbaar dan exclusief. En dat is in deze tijden een heel goede zaak.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Waarom de Jeep Avenger onze Elektrische auto van het Jaar 2023 is”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Dankzij deze nieuwe 4xe is de Avenger nu een échte Jeep

De Jeep Avenger krijgt eindelijk vierwielaandrijving

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Jeep Avenger review: Hoe bevalt de eerste volledig elektrische Jeep?

De Nederlandse prijs van de Jeep Avenger is best gunstig

Jeep Renegade e-Hybrid review: slechter dan de Avenger, maar toch zouden we ‘m kiezen

Jeep Avenger e-Hybrid review: Moet je er de volledig elektrische Avenger voor laten staan?

Jeep werkt aan een burnout-modus voor de voorwielen (en dat heeft een praktische reden)

De Jeep Wagoneer S is een elektrische SUV met 600 pk die naar Nederland komt

Dankzij deze nieuwe 4xe is de Avenger nu een échte Jeep

VIDEO: Jeep-rijder heeft geen zin in file, dus keert om via de berm

Waarom Nio wat ons betreft een frisse insteek biedt

Wat is de beste elektrische stadsauto? De Jeep Avenger of de Citroën Ami?

Waarom de Lamborghini Revuelto met V12 toch een EV Award wint

Waarom de Rimac Nevera de favoriete EV van Chris Harris is

Waarom de Citroën Oli wat ons betreft de beste elektrische conceptcar is

Waarom de Audi S1 Hoonitron de beste elektrische racer van dit moment is

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Voor minder dan 36.000 euro heb je nu al een nieuwe ‘camper’ met fabrieksgarantie

De nieuwste Opel rijdt 1.115 kilometer ver, maar het is geen diesel

Dacia Duster Hybrid 140 Extreme: gelukkig nog steeds knalhard plastic in het interieur (review)

Door een ‘geheim’ trucje wordt de meest gestolen auto ineens nooit meer gestolen

Zelfs het grootste automerk ter wereld vindt zijn eigen elektrische auto’s niet goed genoeg

De eerste Tesla’s zonder bestuurder gaan dit jaar al de weg op

De Tesla Model S Plaid met 1.000+ pk begint echt goedkoop te worden, maar daar heb jij niets aan

Dodge Charger Daytona: missen wij de V8? Of is elektrisch stiekem ook gaaf? (review)

Het achterlicht van de nieuwe Tesla Model Y is de eerste in zijn soort – dit maakt het zo bijzonder

Ford verkoopt vooral brave hybrides, maar er is ook nog een Mustang met een V8 en 810 pk

Tesla heeft zowaar geluisterd naar klanten en voorkomt grote irritatie bij vernieuwde Model Y

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

Eindelijk een leuk uitziende EV