Het is tegenwoordig nog knap lastig om iets op sociale media tegen te komen dat je nog niet eerder hebt gezien. Maar toen we de eerste beelden zagen, afkomstig van een mobiele telefoon, van Ken Block die zijn S1 e-tron quattro ‘Hoonitron’ achteruit over de neonverlichte Strip van Las Vegas joeg in een krankzinnige, bandenverpulverende vierwieldrift, hadden onze hersens even dringend een reset nodig.

Gedurende vijftien rokerige jaren voerde Ken Block zijn Gymkhana-serie gestaag op, continu innoverend, gedreven door groeiende ambitie en tot uiting gebracht in steeds wildere stunts. Maar zijn recente samenwerking met Audi gaf hem de mogelijkheid actief te experimenteren met iets geheel nieuws: de elektrische aandrijflijn.

Lees ook: Bekijk hier alle winnaars van de TopGear EV Awards 2023

Wat is de Audi S1 Hoonitron?

Zijn creatie was passend extreem: een op maat gemaakt driftmonster met 800-volt architectuur, twee elektro-motoren, vierwielaandrijving en 680 pk, verpakt in een moderne interpretatie van de originele, iconische Pikes Peak Sport Quattro S1. Deze aandrijflijn was de sleutel tot een heel scala aan frisse nieuwe mogelijkheden, vooral dankzij bijna 3.000 Nm aan onmiddellijk beschikbaar koppel op elke as.

Een ultrakorte wielbasis en McPherson-poten met een veerweg van meer dan 200 millimeter op de voor- en achteras zorgden ervoor dat Ken nieuwe dingen kon proberen. Zoals vanuit stilstand donuts maken met dik 140 km/u. Of driften met een wielsnelheid van meer dan 190 km/u in relatieve stilte.
De banden smeekten al om genade voor ze goed en wel onder de auto zaten.

Lees ook: De dochter van Ken Block gaat een ereronde voor haar vader rijden in deze Porsche met 1.400+ pk

We zijn allemaal diep aangeslagen door Kens overlijden. De Hoonitron was zijn eerste stap in een nieuwe en opwindende wereld, terwijl Electrikhana zijn laatste Gymkhana-productie zou zijn. Maar zijn nalatenschap leeft voort. En met de Hoonitron heeft hij bewezen dat er nog altijd hoop is; dat gekte ook in een geëlektrificeerde toekomst kan blijven bestaan.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)