
Oh wow. Heeft dat ding überhaupt deuren?
Goed gezien. Toen de Willys gebouwd werd, waren deuren een luxe snuisterij. De auto die je hier ziet, is de Willys M38A1, net niet de originele Willys, maar het scheelt niet veel. De M38A1 werd door Willys gebouwd tussen 1952 en 1971, en heeft grote hoeveelheden actie gezien in Korea en Vietnam. Hij werd ook verkocht aan een aantal bevriende naties, en dat is de versie die je hier ziet. Deze Nekaf-editie werd in licentie in Nederland gebouwd en was zo succesvol dat we hem hier meer dan 40 jaar bleven gebruiken. Kijk, dat is nog eens betrouwbaarheid.
Dan zal ie wel goed zijn in wat ie doet?
Ja. Met een veelzijdige basis – ze werden tot van alles en nog wat omgebouwd, van ambulances tot mobiele platforms voor 106-millimeter geweren – en de mogelijkheid om werkelijk overal te komen, is de Jeep zelfs naar hedendaagse maatstaven een ongelooflijk capabele machine. Hij heeft een 2,2-liter viercilinder benzinemotor (met de bijnaam Hurricane) met 73 pk en de keus uit twee- of vierwielaandrijving.
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
Er is ook een bak met lage gearing en dankzij de relatief dunne bandjes en een een lichtgewicht carrosserie (hij weegt 1.225 kilo) komt ie zo ongeveer overal. De motor is verrassend krachtig en op asfalt haalt ie zo’n 80 km/u. De motor zou op zich nog wel harder kunnen, maar bij alles daarboven scheur je het dak aan stukken. Daarbij heeft ie bladveren rondom. Die zijn bijna onverwoestbaar, maar allesbehalve comfortabel. De Jeep maakt dat een Land Rover Defender als een Rolls-Royce aanvoelt.
Zijn er nog luxe comfortzaken aan boord?
Nou en of: een handschoenenvakje! En, ga zitten, zelfs ruitenwissers.

Die Wrangler zal in vergelijking wel ultraluxe aanvoelen…
Zeg dat wel. Om te beginnen: er is verwarming. En leer op de stoelen, Alpine-audio met een subwoofer, DAB, navi – je snapt het wel. Maar ondanks de verschillen in leeftijd en militaire/consumentendoelgroep kun je hier en daar de bloedlijn nog wel ontdekken. En niet alleen in de vorm van de grille.
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
De Jeep Wrangler is een van de weinige moderne offroaders die precies dát kan: offroad gaan. Hij heeft lage gearing en een 2,0-liter benzinemotor van 272 pk, allemaal gebouwd op een ladderchassis met starre assen. En net als bij de oude kun je de dakpanelen verwijderen – heel coronaproof allemaal.
Is ie in de modder net zo goed als de oude?
Jazeker. Waar Jeep het slim heeft aangepakt: het heeft de nieuwe meer beschaving meegegeven, maar is ook voor een groot deel trouw gebleven aan de roots. Er zijn details die je aan dat erfgoed herinneren, zoals het opstartscherm dat begint met een Willys die in de huidige Wrangler verandert, maar het voelt nergens als een parodie.
De starre assen laten voor wat ze zijn zou een aanzienlijk beter gedrag op asfalt opleveren, maar ten koste gaan van de terreinkwaliteiten, waardoor de pure Jeep-filosofie zou zijn ingewisseld voor comfort. Bravo voor Jeep, voor het trouw blijven aan zichzelf.

Meer van TopGear


Beplak je Jeep Wrangler met stickers van Jurassic Park

Jeep presenteert zeven zeer smakelijke concepten voor de Easter Safari

De enorme Jeep Wrangler verkoopt in Nederland beter dan de compacte Renegade

Jeep Wrangler 392 Sam’s Garage review: Op het padje

Ford Bronco vs Mercedes G-klasse vs Jeep Wrangler vs Land Rover Defender: wat is de beste offroader?

Aangezien elk merk nu ‘Jeeps’ maakt, moet Jeep dan geen stationswagens en sedans maken?

Vanaf vandaag mag je geen Peugeot of Opel meer kopen in Nederland

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Jeep Renegade e-Hybrid review: slechter dan de Avenger, maar toch zouden we ‘m kiezen

Jeep Avenger e-Hybrid review: Moet je er de volledig elektrische Avenger voor laten staan?

Jeep werkt aan een burnout-modus voor de voorwielen (en dat heeft een praktische reden)

Deze Datsun 240Z is helemaal elektrisch: coole restomod of heiligschennis?

Heeft de elektrische MG 4 XPower iets gemeen met de oude MG XPower SV-R?

Waarom bouwde Saab nooit een auto die zo cool was als de 9-X?

De korte historie van de Renault 5: van supermini tot rallymonstertje

De Golf Country bewijst dat Volkswagen ooit wel een gevoel voor humor had

Deze specialist denkt dat Porsche-klanten met viercilinders het hardst rijden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Porsche lanceert relevante modellen voor Nederland, met een nogal tegenstrijdige naam

Moet je een Mercedes laten staan voor deze nieuwe Chinese Omoda 9? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

BMW wil jou overtuigen om een elektrische auto te kopen door een benzinemotor toe te voegen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Vanwege dit kleine onderdeeltje krijgen honderdduizenden Nissan-eigenaren mogelijk een nieuwe motor

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

In Duitsland kun je een snelheidsboete krijgen van 7.500 euro, en als je niet oppast moet je echt betalen

Luxe en chique Honda is eigenlijk dikker dan een 2-serie of CLA, of niet?

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Flitsapps zijn in deze Europese vakantielanden verboden (en kun je er dus een boete krijgen)
