
Oh wow. Heeft dat ding überhaupt deuren?
Goed gezien. Toen de Willys gebouwd werd, waren deuren een luxe snuisterij. De auto die je hier ziet, is de Willys M38A1, net niet de originele Willys, maar het scheelt niet veel. De M38A1 werd door Willys gebouwd tussen 1952 en 1971, en heeft grote hoeveelheden actie gezien in Korea en Vietnam. Hij werd ook verkocht aan een aantal bevriende naties, en dat is de versie die je hier ziet. Deze Nekaf-editie werd in licentie in Nederland gebouwd en was zo succesvol dat we hem hier meer dan 40 jaar bleven gebruiken. Kijk, dat is nog eens betrouwbaarheid.
Dan zal ie wel goed zijn in wat ie doet?
Ja. Met een veelzijdige basis – ze werden tot van alles en nog wat omgebouwd, van ambulances tot mobiele platforms voor 106-millimeter geweren – en de mogelijkheid om werkelijk overal te komen, is de Jeep zelfs naar hedendaagse maatstaven een ongelooflijk capabele machine. Hij heeft een 2,2-liter viercilinder benzinemotor (met de bijnaam Hurricane) met 73 pk en de keus uit twee- of vierwielaandrijving.
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
Er is ook een bak met lage gearing en dankzij de relatief dunne bandjes en een een lichtgewicht carrosserie (hij weegt 1.225 kilo) komt ie zo ongeveer overal. De motor is verrassend krachtig en op asfalt haalt ie zo’n 80 km/u. De motor zou op zich nog wel harder kunnen, maar bij alles daarboven scheur je het dak aan stukken. Daarbij heeft ie bladveren rondom. Die zijn bijna onverwoestbaar, maar allesbehalve comfortabel. De Jeep maakt dat een Land Rover Defender als een Rolls-Royce aanvoelt.
Zijn er nog luxe comfortzaken aan boord?
Nou en of: een handschoenenvakje! En, ga zitten, zelfs ruitenwissers.

Die Wrangler zal in vergelijking wel ultraluxe aanvoelen…
Zeg dat wel. Om te beginnen: er is verwarming. En leer op de stoelen, Alpine-audio met een subwoofer, DAB, navi – je snapt het wel. Maar ondanks de verschillen in leeftijd en militaire/consumentendoelgroep kun je hier en daar de bloedlijn nog wel ontdekken. En niet alleen in de vorm van de grille.
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
-
Foto: © TopGear / Rowan Horncastle
De Jeep Wrangler is een van de weinige moderne offroaders die precies dát kan: offroad gaan. Hij heeft lage gearing en een 2,0-liter benzinemotor van 272 pk, allemaal gebouwd op een ladderchassis met starre assen. En net als bij de oude kun je de dakpanelen verwijderen – heel coronaproof allemaal.
Is ie in de modder net zo goed als de oude?
Jazeker. Waar Jeep het slim heeft aangepakt: het heeft de nieuwe meer beschaving meegegeven, maar is ook voor een groot deel trouw gebleven aan de roots. Er zijn details die je aan dat erfgoed herinneren, zoals het opstartscherm dat begint met een Willys die in de huidige Wrangler verandert, maar het voelt nergens als een parodie.
De starre assen laten voor wat ze zijn zou een aanzienlijk beter gedrag op asfalt opleveren, maar ten koste gaan van de terreinkwaliteiten, waardoor de pure Jeep-filosofie zou zijn ingewisseld voor comfort. Bravo voor Jeep, voor het trouw blijven aan zichzelf.

NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Beplak je Jeep Wrangler met stickers van Jurassic Park

Jeep presenteert zeven zeer smakelijke concepten voor de Easter Safari

De enorme Jeep Wrangler verkoopt in Nederland beter dan de compacte Renegade

Jeep Wrangler 392 Sam’s Garage review: Op het padje

Ford Bronco vs Mercedes G-klasse vs Jeep Wrangler vs Land Rover Defender: wat is de beste offroader?

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Jeep Renegade e-Hybrid review: slechter dan de Avenger, maar toch zouden we ‘m kiezen

Jeep Avenger e-Hybrid review: Moet je er de volledig elektrische Avenger voor laten staan?

Jeep werkt aan een burnout-modus voor de voorwielen (en dat heeft een praktische reden)

De Jeep Wagoneer S is een elektrische SUV met 600 pk die naar Nederland komt

Dankzij deze nieuwe 4xe is de Avenger nu een échte Jeep

Deze Datsun 240Z is helemaal elektrisch: coole restomod of heiligschennis?

Heeft de elektrische MG 4 XPower iets gemeen met de oude MG XPower SV-R?

Waarom bouwde Saab nooit een auto die zo cool was als de 9-X?

De korte historie van de Renault 5: van supermini tot rallymonstertje

De Golf Country bewijst dat Volkswagen ooit wel een gevoel voor humor had

Deze specialist denkt dat Porsche-klanten met viercilinders het hardst rijden

Speciale Audi RS Q8 heeft een interieur dat 74.900 euro kost (dus zonder auto)

Waarom de Renault Espace nu al een ingrijpende facelift heeft gekregen

De BMW X5 heeft de interessantste constructie voor een reservewiel ooit

Opmerkelijk: Bentley wil juist niet veel auto’s verkopen (maar wat dan wel?)

Audi RS Q8 Performance: zo rijdt de sterkste Audi met verbrandingsmotor

De Techart Magnum is sneller (en lichter) dan de nieuwe BMW M5 Touring

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

De Jeep Avenger 4xe is de ruigste uitvoering, maar heb je er ook iets aan in Nederland? (review)

Tesla verdient in Europa op deze slimme wijze nog meer dan 1 miljard euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Je kunt 43.000 euro aanbetalen op een auto die al acht jaar niet geleverd wordt

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De nieuwe Audi A6 (2025) is er nu ook als sedan, maar deze wil je nu nóg niet bestellen

Door deze uitvinding rij jij straks voor slechts 7 euro met de auto naar Berlijn

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is
