Ja, het gaat hard met al die elektrische auto’s, en het eind is nog lang niet in zicht. Maar er blijven (gelukkig) altijd een paar dinosauriërs over die hun smalle schoudertjes ophalen voor de aanstormende meteoriet. Neem Jeep. Dat knalt doodleuk, in deze tijden, voor het eerst in 40 jaar, weer een V8 in de Wrangler. Dit is de Jeep Wrangler Rubicon 392!

4,5 seconden naar 100 km/u

En het is niet het eerste het beste V8’je ook. Hij is niet minder dan 6,4 liter groot, en levert 477 pk aan vermogen en 637 Nm aan trekkracht. Belangrijker is waarschijnlijk dat hij nét boven stationair toerental al zo’n 75 procent van dat laatste beschikbaar heeft. Eigenlijk hoef je dus alleen maar onder aan Mount Everest te gaan staan en het rempedaal los te laten. De rest gaat vanzelf. Je zou in principe in 4,5 seconden met hem naar 100 km/u kunnen. De kwartmijl (vinden ze leuk in de VS) doet ie in 13 seconden. In tijden waarin Tesla’s onder de drie seconden naar de 100 zoemen, lijkt 4,5 seconden misschien niet heel snel. Maar kijk even naar het formaat van dit ding! En wees met ons eens dat zijn sprintje een heel stuk enerverender zal verlopen dan dat van zo’n Tesla.

De Jeep Wrangler Rubicon 392 is niet echt een stadsautootje

De Rubicon 392 heeft nog een primeurtje aan boord. Het is de eerste Wrangler in het bestaan van het merk met peddels aan het stuur. Daarmee bedien je een automatische achtversnellingsbak, die alle ruwe power naar (uiteraard) alle vier de wielen stuurt. De mate waarin, dat mag je zelf bepalen. Er is namelijk een heel aantal verschillende offroad-modi waaruit je kunt kiezen. Die zullen je dan helpen de ondergrond, élke ondergrond, te vermorzelen.

Want het is vrij nadrukkelijk de bedoeling dat je met dit beest het terrein in gaat. Mocht je je in dat geval zorgen maken over die enorme luchthapper op de motorkap: niet doen. Ja, hij is er natuurlijk om lucht naar de motor te voeren. Maar mocht je met je Jeep Wrangler Rubicon 392 een (naar later bleek bovengemiddeld) riviertje willen vernederen, dan is dat geen probleem. Via een ‘tri-level ducting system’ wordt het opgezogen water gescheiden en afgevoerd, tot zo’n 68 liter per minuut. En er is zelfs een tweede luchtinlaat; mocht die happer volzitten met sneeuw of modder, dan kun je nog altijd de topsnelheid bereiken. We wisten dat je wakker lag van die vragen.

Dus: schoudertjes ophalen naar die meteoriet? Tuurlijk. Met zo’n Jeep Wrangler Rubicon 392 rij je daar toch gewoon overheen?

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)