In deze bij tijd en wijle hyper politiek-correcte wereld is het wel eens fijn als er nog een paar mensen rondlopen die hun gekte totaal de vrije loop laten. Als die mensen dan ook nog eens bij Jeep werken, krijg je gelukkig dit soort idiote creaties: de 707 pk sterke Jeep Trailcat.

Nu hebben ze hem niet helemaal per ongeluk gebouwd: ieder jaar vindt in Moab, een woestijngebied in de Amerikaanse staat Utah, de Easter Jeep Safari plaats. Moab is sowieso al het mekka van iedereen die iets met terreinrijden heeft, en zo'n evenement schept voor een merk als Jeep dus bepaalde verplichtingen. Vinden ze. Dit jaar nog eens extra, omdat het niet alleen de vijftigste verjaardag van het evenement is, maar ook de 75e van Jeep zelf.

En wat hebben ze dus gedaan? De motor uit een Dodge Charger/Challenger Hellcat gesloopt en die in een Wrangler gebouwd. Dat gaat niet zomaar, want het is niet zomaar een motor: hij meet 6,2 liter, heeft acht cilinders en een beul van een supercharger. Om nog maar te zwijgen van het feit dat hij 707 pk levert…

Zo'n motor past natuurlijk voor geen meter, en dus werd  de Wrangler wielbasis zo'n 30 centimeter verlengd. En ach, als je dan toch aan het zagen bent, kun je net zo goed een paar centimeter van de voorruit halen – staat wel zo cool.

Daarnaast gingen er wat 39,5"-BF Goodrich Krawler-banden om de 17"-wielen, werden uiteraard andere schokbrekers gemonteerd en nieuwe 'Dana 60'-assen voor en achter. Dat alles nog afgezien van de andere, zwarte grille, een lekker dikke powerdome op de motorkap en de stoelen van een Viper. 

Het kon met de Trailcat nog wel eens een heel ander soort terreinrijden worden: in plaats van over rotsen heen rijden, vergruis je ze gewoon met één keer gasgeven. Malle Amerikanen. Gotta lov'em.

 

Reacties