Heel sporadisch horen we iets van Karma Automotive. Het bedrijf dat tot 2014 Fisker Automotive heette, is na het faillissement opgevist door een Chinees bedrijf genaamd Wanxiang. Het bedrijf bracht de Fisker Karma opnieuw uit onder de merknaam Karma en Henrik Fisker startte ondertussen opnieuw het automerk Fisker. Snap je het nog? Nu, bijna tien jaar na de overname, komt Karma niet verder dan twee modellen: de Revero (wat de Fisker Karma was) en de GS-6. En dat gaat veranderen met de Karma Kaveya en Gysera.

Simpele namen die makkelijk te onthouden zijn, daar heb je niks aan. Daarom heten de twee nieuwe modellen van Kaveya en Gysera. Beide auto’s zijn elektrisch. De Karma Gysera is een ‘touring sedan’ met 590 pk en 400 kilometer aan actieradius. Daarnaast komt er dus een update van de Revero. Hierna zou de PHEV 65 kilometer elektrisch kunnen rijden. Van deze twee auto’s zijn nog geen beelden gedeeld.

Specificaties van de Karma Kaveya

De Kaveya moet het pronkstuk van Karma worden. Mensen die het SC2-concept nog kunnen herinneren, zullen veel van dat studiemodel terugzien in het nieuwe model. De Kaveya is er met 1.000 pk en zou in minder dan drie seconden naar 100 km/u kunnen schieten. Het concept had 1.100 pk en ging in 1,9 seconden naar 100 km/u. Nog niet verkeerd.

De topsnelheid van de ‘super coupé GT’ is 290 km/u. Overigens komt er ook een wat minder sterke versie met 536 pk en achterwielaandrijving (de ander stuurt het vermogen naar alle wielen). Dankzij een 120-kWh batterijpakket komt de Karma Kaveya 400 kilometer ver op een lading. Opladen van 10 naar 80 procent kan in een respectabele 45 minuten.

Karma zegt niet hoeveel auto’s er worden gebouwd, maar wil wel kwijt dat er nog 372 plekjes vrij zijn voor geïnteresseerden. Wat kopers betalen, is niet bekend. Aan het einde van 2024 worden de gefacelifte Revero en Karma Gysera op de markt. Wat later, aan het einde van 2025, worden de eerste Kaveya’s met 536 pk geleverd. De sterkste Karma komt een jaar later.

Karma’s worden ‘sierlijk ouder’

Karma-baas Marques McCammon kijkt in ieder geval uit naar de toekomst: ‘We gaan een pad bewandelen dat nog nooit gedaan is door een autobedrijf. We brengen het Karma-merk terug en een line-up die erop gemaakt is om sierlijk ouder te worden.’ Hij belooft kopers ‘nieuwe en op maat gemaakte ervaringen die de bestuurder op de eerste plaats zetten’.

Reacties

Geef een reactie

(verplicht)