
Heel sporadisch horen we iets van Karma Automotive. Het bedrijf dat tot 2014 Fisker Automotive heette, is na het faillissement opgevist door een Chinees bedrijf genaamd Wanxiang. Het bedrijf bracht de Fisker Karma opnieuw uit onder de merknaam Karma en Henrik Fisker startte ondertussen opnieuw het automerk Fisker. Snap je het nog? Nu, bijna tien jaar na de overname, komt Karma niet verder dan twee modellen: de Revero (wat de Fisker Karma was) en de GS-6. En dat gaat veranderen met de Karma Kaveya en Gysera.
Simpele namen die makkelijk te onthouden zijn, daar heb je niks aan. Daarom heten de twee nieuwe modellen van Kaveya en Gysera. Beide auto’s zijn elektrisch. De Karma Gysera is een ’touring sedan’ met 590 pk en 400 kilometer aan actieradius. Daarnaast komt er dus een update van de Revero. Hierna zou de PHEV 65 kilometer elektrisch kunnen rijden. Van deze twee auto’s zijn nog geen beelden gedeeld.
Specificaties van de Karma Kaveya
De Kaveya moet het pronkstuk van Karma worden. Mensen die het SC2-concept nog kunnen herinneren, zullen veel van dat studiemodel terugzien in het nieuwe model. De Kaveya is er met 1.000 pk en zou in minder dan drie seconden naar 100 km/u kunnen schieten. Het concept had 1.100 pk en ging in 1,9 seconden naar 100 km/u. Nog niet verkeerd.
De topsnelheid van de ‘super coupé GT’ is 290 km/u. Overigens komt er ook een wat minder sterke versie met 536 pk en achterwielaandrijving (de ander stuurt het vermogen naar alle wielen). Dankzij een 120-kWh batterijpakket komt de Karma Kaveya 400 kilometer ver op een lading. Opladen van 10 naar 80 procent kan in een respectabele 45 minuten.
Karma zegt niet hoeveel auto’s er worden gebouwd, maar wil wel kwijt dat er nog 372 plekjes vrij zijn voor geïnteresseerden. Wat kopers betalen, is niet bekend. Aan het einde van 2024 worden de gefacelifte Revero en Karma Gysera op de markt. Wat later, aan het einde van 2025, worden de eerste Kaveya’s met 536 pk geleverd. De sterkste Karma komt een jaar later.
Karma’s worden ‘sierlijk ouder’
Karma-baas Marques McCammon kijkt in ieder geval uit naar de toekomst: ‘We gaan een pad bewandelen dat nog nooit gedaan is door een autobedrijf. We brengen het Karma-merk terug en een line-up die erop gemaakt is om sierlijk ouder te worden.’ Hij belooft kopers ‘nieuwe en op maat gemaakte ervaringen die de bestuurder op de eerste plaats zetten’.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Karma SC2: denkbeeldige aartsrivaal van de Tesla Roadster

Karma Revero GTS verliest neppe pijpen

Karma Revero GT is nu echt een modderbloedje

Nieuwe Karma Revero heeft de motor van de BMW i8

De Karma Revero komt je hersenen opeten

Tesla daagt ontevreden klanten en journalisten voor de rechter

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Kan de BYD Atto 2 aanhaken bij Europese, Japanse en Koreaanse SUV’tjes? (review)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Zustermerk van Volvo komt met eigen supercharger netwerk, ook in Nederland

Het grootste succesnummer van Volvo is een auto die ze eigenlijk zelf niet zo wilden bouwen

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
