Don’t worry, je hersenen zijn veilig. De Karma Revero lust enkel benzine en kilowatuurtjes. Het ontwerp van Henrik Fisker heeft de tand des tijd doorstaan en oogt nog modern genoeg voor een nieuwe marktintroductie. Het ontwerp kwam immers al in 2009 uit de pen van de Deense tekenaar. Behalve wat logo’s is er niets veranderd.
Net als voor zijn ontijdige dood heeft de Karma Revero een 2,0-liter viercilinder aan boord. De generator met 238 pk laadt de accu op. De prestaties die je in je rug voelt komen van twee elektromotoren op de achteras met in totaal 410 pk. Daarmee sprint de 2.450 kilo wegende EV in 5,4 seconden naar de 100 km/u. Alsof je met hardlopen voorbij gesprint wordt door een sumoworstelaar. Het accupakket groeide marginaal van 20,4 naar 21,4 kWh.
Volledig elektrisch komt de Karma Revero 80 kilometer ver. Als het lekker weer is, rekken de zonnepanelen op het dak de actieradius met zo’n 3 kilometer per dag. Remmen doen de elektromotoren voor je en als je met hoge urgentie stil moet staan, helpen dikke zespots remmen je daarbij.
De badge op de Karma Revero is met de hand geschilderd. Dat verklaart deels het nieuwe prijskaartje van 130.000 dollar, omgerekend zo’n 115.000 euro. De oude was ongeveer 25.000 dollar goedkoper.
Karma Revero in vogelvlucht
In 2011 kwam de Fisker Karma na twee jaar vertraging op de markt. De elektrische sedan is ontworpen door de Deense Henrik Fisker. In totaal bouwde het Amerikaanse bedrijf 2.450 units voordat het failliet ging. Het Chinese Wanxiang Group kocht in 2014 het overleden Fisker. De nieuwe naam zou Elux worden, maar toch niet. Nu is de Karma Revero definitief kun je hem binnenkort bestellen.
Reacties