Kun je je de Fisker Karma nog herinneren? Wij wel. Een beetje dan. Het was de creatie van Henrik Fisker, de man die als design-grootheid de wereld al eerder verblijdde met de BMW Z8 en de Aston Martin DB9. Toen kwam hij met zijn eigen auto – en ging weer. En is nu weer terug. Nou ja, hij niet, maar de auto. Dit is de Karma Revero!
Het zal degenen die zich de Fisker Karma nog kunnen herinneren, opvallen dat de Karma Revero uiterlijk in niets van hem afwijkt. En dan bedoelen we ook helemaal niets. Nou is het moeilijk te beoordelen aan de hand van dat ene fotootje, maar we vermoeden dat het design inderdaad één op één van de Fisker-versie is overgenomen.
Dat is helemaal niet erg, want de Fisker Karma was visueel een enorm succes. Technisch ging het iets minder (er vloog er nog wel eens een in brand) en financieel was het één groot drama. Hij werd, dankzij de bijzonder genereuze fiscale sponsoring van overheidswege, bij ons nog wel aardig verkocht. Maar wij waren wel het enige land ter wereld waar dat gebeurde. En dan gaat het dus mis. Zeker als je er nog een hoop gelazer over accu-leveranties en in- en externe machtsstrijdjes bij optelt. De tent ging in 2012 failliet, de overblijfselen werden gekocht door Wanxiang. Nooit van gehoord? Wij ook niet, maar dat blijkt dus het grootste auto-onderdelenbedrijf (en één van de 120 grootste bedrijven overall) van China te zijn.
Wat hebben die jongens met de Karma Revero gedaan?
Dat weten we nog niet precies. Hij wordt op 8 september pas in zijn geheel gepresenteerd, en dan zullen ook meer details bekend worden. Zo had de Fisker een tweeliter turbomotor van GM om de accu’s weer op te laden (wat als je een beetje doorreed al na 40 kilometer het geval was), maar het schijnt dat Wanxiang nogal veel zaken doet met BMW. Goed, allemaal speculatie. Wat Karma wel duidelijk heeft gemaakt is dat er een nieuw en bijzonder intuïtief te bedienen infotainmentsysteem aan boord zal zijn en dat alle logo’s handgeschilderd zijn. ‘Ouderwets vakmanschap,’ enzo, je kent dat wel.
Maar waar we met afstand het benieuwdst naar zijn: de Fisker had een dak met zonnecellen erin. Die wekten net genoeg stroom op om één keer je zijruit te kunnen openen (bij wijze van spreken dan). Karma beweert echter dat de nieuwe zonnecellen op de Karma Revero krachtig genoeg zijn om de hele auto van stroom te voorzien. Dát zou nog eens wat zijn! Nu werd de Fisker Karma gebouwd in het ultiem nuchtere Finland, en komt de nieuwe uit Californië, waar ze wel van een beetje overdrijven houden, maar toch. We zullen zien!
Reacties