Een elektrische auto van een failliet merk kopen voelt een stuk riskanter dan een benzineauto van een failliet merk. Een Saab durven we zo te kopen, maar een Fisker zouden we twee keer over nadenken. Ook omdat Fisker nog piepjong was toen het (voor de tweede keer) failliet ging en dat er daarom niets voor te krijgen is. En bij Saab kun je nog bijna alle onderdelen nieuw kopen. Rich van Rich Rebuilds durfde het wel aan. Hij kocht voor omgerekend 9.000 euro een niet-werkende Fisker Ocean.
De Fisker Ocean had nog geen 500 kilometer gereden en werd toen al ingeruild. De auto stond een tijdje bij de dealer, waardoor zowel de grote accu als de 12-volt accu waren helemaal leeg waren. De auto wilde vervolgens niet meer opladen en toen een monteur van Fisker ernaar aan het kijken was, werd hij pardoes ontslagen. En omdat niemand een kapotte auto wil van een failliete autofabrikant, kon Rich de auto kopen met 85 procent korting. Nieuw kostte de auto omgerekend zo’n 63.000 euro.
Lees ook: Hoe jammer is het dat Fisker failliet is? We rijden met de Ocean (review)
Na een hoop gedoe met de accu’s en de laadkabels, ontdekte Rich dat er één simpel onderdeel niet goed werkte. Het pinnetje dat het laadsnoer vastzet tijdens het laden, was stuk. En zonder dit pinnetje, weigert de auto te laden. Gelukkig zijn er wel bedrijven die Fisker Oceans opkopen en uit elkaar halen. Een auto die niemand wil, is blijkbaar nog wel een hoop waard in onderdelen. Zeker als het automerk zelf niets meer verkoopt.
Voor omgerekend nog geen 100 euro kon Rich een nieuwe laadpoort kopen met een werkend pinnetje. Met het nieuwe onderdeel deed de goedkope Fisker het weer perfect. Het kost een hoop tijd en nog meer moeite, maar nu rijdt de YouTuber een Ocean voor nog geen 10.000 euro. Voor zolang het duurt natuurlijk, want je weet nooit wanneer het volgende kwaaltje verschijnt.
Wat kost een Fisker Ocean?
De goedkoopste Ocean van Nederland is er eentje van 27.900 euro. Dit is een prijs zonder BTW, want de verkoper wil hem graag exporteren. De verkoper meldt duidelijk dat ie hem liever niet aan particulieren verkoopt en dat je ook geen enkele vorm van garantie krijgt. Verder kun je genoeg exemplaren vinden voor rond de 40.000 euro – allemaal zonder garantie.
Lees ook: Als E85-benzine zo spotgoedkoop is, waarom rijden we er dan niet allemaal mee?
Het probleem is dat er in Nederland echt maar een handjevol Oceans zijn geleverd. We kunnen zo snel ook geen donorauto vinden waar je een onderdeeltje van kunt afhalen als het nodig is. En dan is 40.000 euro voor een auto toch wel veel; want dan kun je beter een nieuwe EV kopen van een merk dat nog wel garantie en onderdelen biedt. Voor 9.000 euro zouden we wel een gokje wagen, want in onderdelen alleen al is ie meer waard.
Wouter heeft op 24 september 2024 geschreven:
Leest u wel wat u schrijft?
Daniel heeft op 24 september 2024 geschreven:
“Seg”
Koen heeft op 23 september 2024 geschreven:
Leert schrijven aub seg