
Wie ook maar een greintje ruimtelijk inzicht heeft, ziet gelijk dat een V8-motor niet zonder tegenstribbelen in de motorruimte van een oude Volkswagen Kever kruipt. Er is bij de ontwikkeling al die decennia geleden rekening gehouden met een platte viercilinder met 40 pk en niet met een enorme achtcilinder, met ook nog eens twee turbo’s.
Als je dan toch een Audi-V8 achterin wil leggen, dan heb je twee keuzes. Of de motor steekt een halve meter uit, net zoals bij de Abarths van vroeger, of je gaat aan de slag om het chassis grondig te verbouwen. Jean van 3L Engineering ging voor de laatste oplossing; gelukkig heeft het bedrijf V8-conversies voor Kevers op voorraad.
De motor ligt niet meer achterin, maar in het midden
Om de carrosserie ongewijzigd te laten, kwam de motor een heel stuk naar binnen. Met alle veranderingen in gewicht, gewichtsverdeling en vermogen, moesten de monteurs ook de remmen en ophanging grondig herzien. Overigens kan het chassis met de rolkooi prima zonder koets rijden, wat erg handig is voor testwerkzaamheden tijdens de bouw.
De motor is momenteel nog veilig afgesteld en de V8 produceert volgens de bouwer net geen 300 kW, dus ongeveer 400 pk. Klinkt als genoeg voor een Kever. De dikke achterbanden verklappen dat het hier niet gaat om een standaard Kevertje, maar verder zal deze klassieker wat mensen verrassen bij het stoplicht.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Koop nu deze Volkswagen Beetle Outlaw

Klassieke Volkswagens in elektrische vorm

De laatste Volkswagen Beetle is hier

De auto’s van Toto Wolff

Bumblebee krijgt een eigen film

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

De duurste Golf van Nederland kost meer dan een ton (en nee, niet in guldens)

Vergeet fatbikes: met deze speciale VW Transporter mag je al rijden als je 16 jaar bent

Is de nieuwe Volkswagen Tayron de opgerekte crossover die je moet hebben? (review)

Waarom deze oude VW Golf met verkleurde bumpers 18.500 (!) euro moet kosten

Eindelijk weer een betaalbare Volkswagen: zo gaat de ID.1 er ongeveer uitzien

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Aston Martin DB12 Volante: is dit de eerste perfecte Aston?

Deze Mercedes GLK is een sleeper met een 5,5-liter V8 onder de kap

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Automerk dat aan de afgrond staat, maakt ook nog even zijn trouwe fans boos

Koop jij een zuinige Skoda Citigo diesel met 276 pk en vierwielaandrijving?

Dit onopvallende Golfje is stiekem sneller dan menig supercar (900+ pk!)

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Hoe Mercedes er ooit (per ongeluk) voor zorgde dat Volkswagen 2 miljard euro verloor

Komt Volkswagen met een eigen (betaalbare) concurrent voor de Mercedes G-klasse?

Nieuwe Mercedes CLA weegt leeg meer dan dikke S-Klasse

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Mercedes betaalt half miljoen euro aan werknemers om niet te hoeven werken

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland
