
Wie ook maar een greintje ruimtelijk inzicht heeft, ziet gelijk dat een V8-motor niet zonder tegenstribbelen in de motorruimte van een oude Volkswagen Kever kruipt. Er is bij de ontwikkeling al die decennia geleden rekening gehouden met een platte viercilinder met 40 pk en niet met een enorme achtcilinder, met ook nog eens twee turbo’s.
Als je dan toch een Audi-V8 achterin wil leggen, dan heb je twee keuzes. Of de motor steekt een halve meter uit, net zoals bij de Abarths van vroeger, of je gaat aan de slag om het chassis grondig te verbouwen. Jean van 3L Engineering ging voor de laatste oplossing; gelukkig heeft het bedrijf V8-conversies voor Kevers op voorraad.
De motor ligt niet meer achterin, maar in het midden
Om de carrosserie ongewijzigd te laten, kwam de motor een heel stuk naar binnen. Met alle veranderingen in gewicht, gewichtsverdeling en vermogen, moesten de monteurs ook de remmen en ophanging grondig herzien. Overigens kan het chassis met de rolkooi prima zonder koets rijden, wat erg handig is voor testwerkzaamheden tijdens de bouw.
De motor is momenteel nog veilig afgesteld en de V8 produceert volgens de bouwer net geen 300 kW, dus ongeveer 400 pk. Klinkt als genoeg voor een Kever. De dikke achterbanden verklappen dat het hier niet gaat om een standaard Kevertje, maar verder zal deze klassieker wat mensen verrassen bij het stoplicht.
Meer van TopGear


Koop nu deze Volkswagen Beetle Outlaw

Klassieke Volkswagens in elektrische vorm

De laatste Volkswagen Beetle is hier

De auto’s van Toto Wolff

Bumblebee krijgt een eigen film

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Geweldig nieuws voor liefhebbers van de legendarische Volkswagen curryworsten

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

De reden waarom nieuwe Volkswagens zo slecht waren de afgelopen jaren (en waarom het nu beter wordt)

De gaafste benzinemotor van de afgelopen 20 jaar komt terug

Weet je nog dat Volvo ooit een hele dikke V8 verkocht? Dit is het verhaal erachter

Het moederbedrijf van Citroën en Alfa Romeo werkt aan nieuwe V8-motoren

Is zo’n brute Mercedes SLK 55 AMG na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Aston Martin DB12 Volante: is dit de eerste perfecte Aston?

Deze Mercedes GLK is een sleeper met een 5,5-liter V8 onder de kap

Deze BMW E30 met 1.000 pk klinkt zo goed dat de politie zelfs even een compliment moet geven

Nissan Micra met V6 even opgelapt voor introductie nieuwe, eh, Nissan Micra

Dit kost het om een V6 met maximaal 400 pk in jouw Mazda MX-5 te laten leggen (want dat wil je)

Waarom deze Mini Cooper maar liefst 200.000 dollar moet kosten

Zullen Subaru-fans boos of blij zijn als ze horen welke motor in deze Impreza ligt?

Dat mensen geen elektrische Porsche willen, daar komen ze in Brabant nu op pijnlijke wijze achter

Hoe goed is een Opel Calibra Turbo uit 1992 als je hem vandaag rijdt?

De grote baas van Bugatti rijdt een oude VW Golf, maar als je de auto ziet, snap je gelijk waarom

Op deze manier proberen Duitse tankstations de boel te neppen (dus goed opletten)

In Amerika kijken ze je heel raar aan als je dit een Volkswagen Golf noemt

Dit betaal je in Nederland voor de lichtste en krachtigste BMW M2 van dit moment

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

De toekomst is elektrisch? Dit automerk doet grootste investering in V8-motoren ooit
