De auto-industrie is al zo’n 150 jaar bezig om onnodige trillingen en ongewenste geluiden uit auto’s te verbannen. De cumulatieve ontwikkelingskosten lopen ongetwijfeld in de miljoenen. Dus wat doen we nu we een trillingvrije en bijna geruisloze auto hebben in de vorm van een EV? Manieren zoeken om opnieuw geluid en trillingen te introduceren.

Een kunstmatig motorgeluid in een EV is niet nieuw. Mercedes en Porsche doen dat bijvoorbeeld. Kia en Hyundai willen nu een stap verder gaan en een soort trilfunctie inbouwen. Het patent is getiteld ‘methode om virtueel trillingseffect van interne verbrandingsmotor in elektrisch voertuig te genereren’. AutoEvolution ontdekte het patent.

Het patent beschrijft de werking van een trilfunctie in de auto. Als de auto start, voel je een trilling door de carrosserie heen. Daarna verandert de frequentie van het trillen naarmate de snelheid van de elektromotor toeneemt. Het patent is ingediend, dus nu de vraag óf ze het ook daadwerkelijk gaan toepassen.

Niet alleen Kia en Hyundai missen oude techniek

Toyota diende pas een patent in voor een handbak in een elektrische auto. De pook van deze bak is niet daadwerkelijk aan de elektromotor verbonden en via software wordt het schakelen gesimuleerd. In deze patenttekening bouwt Toyota ook een trilmotor bij het koppelingspedaal in om de ervaring compleet te maken.

Advertentie

Reacties

Geef een antwoord

(verplicht)

Meer

Meer van TopGear

Advertentie