Kijk goed, wen er maar even aan, want deze auto ga je heel vaak zien in Nederland. Dit is Kia’s gevatte antwoord op de populaire Volvo EX30. De Kia EV3 is een volledig elektrische auto die net wat kleiner is dan de Kia Niro en logischerwijs qua prijs ook een stukje lager gaat zitten. We mochten alvast een kijkje komen nemen bij de nieuwe Kia EV3 in de studio.

De Kia EV3 is exact 4,3 meter lang en de wielbasis van 2,7 meter is gelijk aan die van de Sportage. Je mag hem bestellen met een 58,1-kWh batterij of een batterij met 81,4 kWh inhoud. De actieradius is 410 kilometer voor de kleinere batterij en 600 kilometer voor de grotere batterij. In 31 minuten kun je van 10 naar 80 procent opladen aan de snellader.

Het vermogen van beide uitvoeringen is 204 en 283 Nm aan koppel. De 0-100-tijd is 7,5 seconden. De elektromotor ligt voorin, dus de aandrijving komt ook van de voorwielen. De topsnelheid is 170 km/u. Vooralsnog is er niets bekend over een snellere versie, maar dat is ook meer het ding van zusterbedrijf Hyundai. Wel kun je hem bestellen als vlotter ogende GT-Line (die groene EV3 in de galerij hierboven).

Het interieur van de EV3

Als we dan gelijk maar even de vergelijking mogen maken met de Volvo EX30, dan is het interieur net even wat lekkerder afgewerkt. Bij de Volvo zie je direct waar ze de kosten hebben bespaard (geen speakers in de deur, één scherm, ga zo maar door), en dat minimalistische heeft zo z’n charme, maar de Kia EV3 heeft wat meer een volwaardig en conventioneel interieur.

Goed, op het dashboard van de Kia EV3 staat ook één scherm, maar dat zijn eigenlijk twee schermen die in elkaar overlopen. Samen meten ze 30 inch. Achter het stuur zie je de snelheid en in het midden zie je zaken als de navigatie. Daarnaast zijn er nog genoeg fysieke knoppen om belangrijke zaken te bedienen. Voor de liefhebbers is er een head-up display.

  • Kia EV3 GT-Line interieur stuur
    Foto: © Kia
  • Kia EV3 GT-Line interieur overzicht
    Foto: © Kia
  • Kia EV3 GT-Line interieur tafeltje
    Foto: © Kia
  • Kia EV3 GT-Line interieur stoelen
    Foto: © Kia
  • Kia EV3 GT-Line knoppen in deur
    Foto: © Kia
  • Kia EV3 GT-Line interieur kofferbak
    Foto: © Kia
  • Kia EV3 GT-Line interieur stuur
  • Kia EV3 GT-Line interieur overzicht
  • Kia EV3 GT-Line interieur tafeltje
  • Kia EV3 GT-Line interieur stoelen
  • Kia EV3 GT-Line knoppen in deur
  • Kia EV3 GT-Line interieur kofferbak

De middenconsole kun je uitschuiven zodat er een tafeltje ontstaat tussen de twee voorstoelen. Hier zou je volgens Kia met je laptop kunnen werken, al zou je ergotherapeut het daar niet mee eens zijn. De tafel is er omdat het merk denkt dat mensen steeds meer momenten in de auto doorbrengen, bijvoorbeeld als ze eventjes aan de laadpaal moeten wachten.

Wat is de prijs van de Kia EV3?

Dat is nog even de grote vraag. Kia wil nog geen prijzen noemen, maar ga er maar vanuit dat ze heel dicht tegen de prijs van de Volvo EX30 willen zitten. Die kost in Nederland minimaal zo’n 37.000 euro voor de versie met 337 kilometer. De prijs van deze Kia EV3 zouden we ergens rond de 40.000 euro zoeken, het liefst nog een stapje zuidelijker. De tweede helft van dit jaar moet ie verschijnen.

Verder zijn de bekende foefjes aanwezig. Je zou een Airfryer kunnen aansluiten op de auto of met deze Kia EV3 andere EV’s kunnen opladen. ChatGPT helpt je met de moeilijke vragen des levens en bij een latere update kun je diverse thema’s downloaden voor het infotainmentsysteem. Bijvoorbeeld van je favoriete sportteam of van Marvel.

Reacties

  • Fred Vermeer heeft op 27 juni 2024 geschreven:

    Net van de garage gehoord de KIA ev3 short range basismodel komt op 39.000. Dus duurder dan de Volvo !

    • Ton heeft op 4 augustus 2024 geschreven:

      Dan hebben jullie dat verkeerd gehoord. Kia EV3 in de Air uitvoering gaat precies €36995,- kosten en als je hem voor 30 sept besteld krijg je de metallic lak gratis.

      Reageer
    • JAFP heeft op 30 juni 2024 geschreven:

      Klopt, ook gehoord. Wel heel raar gezien deze dan op dit moment duurder is dan de EV6 vanwege de aanbieding die nu loopt en de duurdere versies boven de 45.000 uitkomen en dus geen subsidie mogelijk is. Vraag me ook af waar ze dan de EV4 en 5 willen plaatsen, zit niet veel marge meer tussen de EV3 en EV6.

      Reageer
    Reageer
  • Martijn heeft op 24 mei 2024 geschreven:

    Voor 3k meer heb je een tesla model 3. Met meer bereik en meer ruimte. Meer opties.

    • jdeneddy heeft op 9 augustus 2024 geschreven:

      Want voor meer geld krijg je ook de slechtste bouwkwaliteit die er te koop is, betrouwbaarheid die bij het allerslechtste hoort, een niet bestaande service afdeling -die je gezien het gebrek aan betrouwbaarheid wel zou willen……

      man ,man wij rijden hier al 6 jaren met een 6 tal tesla’s rond , en ik voel het echt gene (foeilijke auto). anders gezegd stel dat het zo een foeilijke auto is dan stel ik mij de vraag waarom deze nog worden aangekocht door leasing frima ‘s .
      ik ga er van uit als een of meerder leasing frima hopen klachten krijg over een slechtste bouwkwaliteit & niet bestaande service afdeling enz….
      ik deze onmiddelijk uit mijn aanbood verwijderd
      nu terug naar uw opmerking , ik geeft toe dat alles nog beter kant zeker weten maar dit geld voor alle merken onder tussen
      er is geen enkel merk die er met kop en schouder boven steekt en ik weet waarover ik spreek

      Reageer
    • @maarten heeft op 25 mei 2024 geschreven:

      Per ongeluk weer een naam van een van je pseudoniemen ingevuld?

      Je vergat ook nog een paar zaken in je Tesla opsomming. Want voor meer geld krijg je ook de slechtste bouwkwaliteit die er te koop is, betrouwbaarheid die bij het allerslechtste hoort, een niet bestaande service afdeling -die je gezien het gebrek aan betrouwbaarheid wel zou willen- en puur subjectief een foeilijke auto.

      Reageer
    Reageer

Geef een reactie

(verplicht)