
TopGear stapt net uit de nieuwe Kia EV6. In ons komende nummer lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Kia EV6
Uitvoering: Plus 77,4 kWh
Locatie: Marbella
Weersomstandigheden: 24 graden en zonnig
Wat is dit precies?
De Kia EV6, de eerste volledig als EV ontwikkelde auto van het merk. Hij staat op hetzelfde platform als de Hyundai Ioniq 5, al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen.
Wat is er zo bijzonder aan de Kia EV6?
Onder meer dat ie op 800 volt draait, supersnel kan laden (10 tot 80 procent in 18 minuten) en dat ie over vehicle-to-load-capaciteiten beschikt. Je kunt ’m dus gebruiken om energie terug aan de grid te geven of om er andere dingen mee op te laden. Nu vooral geinig, ooit vast erg handig.
Hij ziet er ook bijzonder uit.
Ja, Kia is een nieuwe designrichting ingeslagen: nieuw logo, nieuwe lijnen. De EV6 is minder extreem dan z’n Hyundai-broertje, maar nog altijd een opvallende verschijning. Vooral dat achterlicht dat ook dienstdoet als spoiler vinden we leuk gevonden.
En vanbinnen?
Veel ruimte, twee schermen, een paneeltje dat dienst kan doen als radio én als airco. Nogal vlakke stoelen, een zwevende middenconsole, vriendelijke kleuren en materialen. De Kia EV6 steekt mooi in elkaar, al vergt de bediening van z’n infotainment wat oefening. Uiteraard zijn er rijhulpjes en connectiviteit te over.
Hoe rijdt de Kia EV6?
Kia besteedde veel aandacht aan het onderstel. De EV6 moest allesbehalve braaf worden in z’n weggedrag, en dat is wonderwel gelukt. Speciaal ontwikkelde dempers houden z’n gewicht mooi in toom en z’n achterkant reageert zelfs levendig en brutaal als we ’m door de bergen smijten. Extreem snel is deze versie met enkele motor niet (0 naar 100 in 7,3 seconden), maar plezierig is ie zeker. En efficiënt: volgens WLTP-opgave kan ie 528 kilometer ver komen.
In wat voor versies komt de Kia EV6?
Je kunt nog een kleinere accu krijgen: de Nederlandse vanafprijs is 44.595 euro. De versie die wij reden, kost 52.095 euro. Dan is er een AWD-versie met twee motoren en 325 pk (0 naar 100 in 5,2 seconden), die kost minimaal 54.595 euro. Straks volgt nog de uitsmijter, de EV6 GT, met 585 pk en een prijs van 63.595 euro.
Lees onze rijtest van de Kia EV6 in TopGear Magazine 197, vanaf 28 oktober in de winkel!
Meer van TopGear


De nieuwe Kia EV6 GT is een onopvallende middenklasser met 650 pk

De Kia EV6 facelift is stiller en heeft een betere batterij

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

De vernieuwde Kia EV6 kun je starten met je vingerafdruk

Kia EV6 Plus AWD review: De gulden middenweg in het aanbod

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Zie jij (zonder te spieken) van welk niet-Chinese automerk deze nieuwe SUV is?

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Deze oersaaie (en spotgoedkope) Passat heeft stiekem een van de coolste Volkswagen-motoren ooit

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Voor dik 5.000 euro is je Volkswagen Passat echt helemaal af (maar nog niet sneller)

Chinese ‘Porsche-killer’ jokt over dure optie, klanten weer boos

De betrouwbaarste auto in zijn klasse stapt over naar de verkeerde kant

De verstandigst luxeauto ter wereld (die hier niemand koopt) krijgt een opvolger

‘Waterstof is toch de perfecte oplossing, waarom focussen we daar niet op?’

Zal de Alpine A390 een leuke elektrische crossover zijn?

Volkswagen komt weer met een goedkope auto – dit is de (waardige) opvolger van de Up

Deze auto met Lamborghini-koplampen is een van de goedkoopste auto’s van Nederland

Als je met een elektrische auto langzamer optrekt dan een vrachtwagen, moet je je rijbewijs inleveren

Volkswagen gooit namenstrategie flink om: zo gaan de auto’s voortaan (niet) heten

Waarom het een goed idee kan zijn om deze maand nog snel je (niet verlopen) rijbewijs te verlengen

Moet je nou wel of niet oppassen voor ‘Super 95’ bij Duitse tankstations?

Waarom sommige mensen hun bluetooth uitzetten voordat ze (te) hard gaan rijden

Het einde van Audi? Als je alleen naar deze cijfers kijkt, kan Volkswagen beter stoppen met het merk

In het buitenland kun je straks een snelheidsbord met groene rand tegenkomen – dit betekent het

Henk 1,
Als je geen andere argumenten hebt dan dat je VW-fan bent, onthou je dan alsjeblieft van kommentaar, lees je eens eerst goed in zodat je deze auto’s echt op hun kwaliteiten kunt vergelijken!
Op onzin zitten we als echte auto liefhebbers niet te wachten!!!
Henk k, als je enige ‘argument’ richting de andere Henk is dat hij een VW-fan is, reageer dan gewoon niet want dat slaat nergens op. De redenatie van de andere Henk klinkt mij juist erg logisch.
Aiiii lelijk!! Bijna zo lelijk als Tesla! Mij niet belllluuhhhh
Veel beter dan een Tesla 3 die de directe concurrent zal zijn qua prijs. Voor minder geld krijg je echter een auto van vergelijkbare grootte en bereik met een Skoda Enyaq en een VW ID4. Die zien er beide ook een stuk beter uit. Ik zou deze dus passeren vanwege dezelfde reden als waarom Tesla nauwelijks nog verkoopt.