
TopGear stapt net uit de nieuwe Kia EV6. In ons komende nummer lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Kia EV6
Uitvoering: Plus 77,4 kWh
Locatie: Marbella
Weersomstandigheden: 24 graden en zonnig
Wat is dit precies?
De Kia EV6, de eerste volledig als EV ontwikkelde auto van het merk. Hij staat op hetzelfde platform als de Hyundai Ioniq 5, al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen.
Wat is er zo bijzonder aan de Kia EV6?
Onder meer dat ie op 800 volt draait, supersnel kan laden (10 tot 80 procent in 18 minuten) en dat ie over vehicle-to-load-capaciteiten beschikt. Je kunt ’m dus gebruiken om energie terug aan de grid te geven of om er andere dingen mee op te laden. Nu vooral geinig, ooit vast erg handig.
Hij ziet er ook bijzonder uit.
Ja, Kia is een nieuwe designrichting ingeslagen: nieuw logo, nieuwe lijnen. De EV6 is minder extreem dan z’n Hyundai-broertje, maar nog altijd een opvallende verschijning. Vooral dat achterlicht dat ook dienstdoet als spoiler vinden we leuk gevonden.
En vanbinnen?
Veel ruimte, twee schermen, een paneeltje dat dienst kan doen als radio én als airco. Nogal vlakke stoelen, een zwevende middenconsole, vriendelijke kleuren en materialen. De Kia EV6 steekt mooi in elkaar, al vergt de bediening van z’n infotainment wat oefening. Uiteraard zijn er rijhulpjes en connectiviteit te over.
Hoe rijdt de Kia EV6?
Kia besteedde veel aandacht aan het onderstel. De EV6 moest allesbehalve braaf worden in z’n weggedrag, en dat is wonderwel gelukt. Speciaal ontwikkelde dempers houden z’n gewicht mooi in toom en z’n achterkant reageert zelfs levendig en brutaal als we ’m door de bergen smijten. Extreem snel is deze versie met enkele motor niet (0 naar 100 in 7,3 seconden), maar plezierig is ie zeker. En efficiënt: volgens WLTP-opgave kan ie 528 kilometer ver komen.
In wat voor versies komt de Kia EV6?
Je kunt nog een kleinere accu krijgen: de Nederlandse vanafprijs is 44.595 euro. De versie die wij reden, kost 52.095 euro. Dan is er een AWD-versie met twee motoren en 325 pk (0 naar 100 in 5,2 seconden), die kost minimaal 54.595 euro. Straks volgt nog de uitsmijter, de EV6 GT, met 585 pk en een prijs van 63.595 euro.
Lees onze rijtest van de Kia EV6 in TopGear Magazine 197, vanaf 28 oktober in de winkel!
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe Kia EV6 GT is een onopvallende middenklasser met 650 pk

De Kia EV6 facelift is stiller en heeft een betere batterij

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

De vernieuwde Kia EV6 kun je starten met je vingerafdruk

Kia EV6 Plus AWD review: De gulden middenweg in het aanbod

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

In de Kia EV4 kun je wel schakelen, ook al zijn er geen versnellingen

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

Is de Hyundai Tucson na zijn facelift nog net zo eigenzinnig? (review)

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

Wist je dat deze (inmiddels) betaalbare BMW stiekem een volbloed racemotor heeft?

Eindelijk heeft Audi een auto in Nederland die mensen gaan kopen

Waarom je eigenlijk altijd grotere wielen achteraf moet monteren in Nederland

Je hebt nog maar 18 dagen de tijd om de mooiste sportsedan nieuw te bestellen

Zo zou de betaalbare Lightyear 2 eruit hebben gezien als de Nederlandse autobouwer niet failliet was gegaan

Mercedes bevestigt toekomst V8 in de C 63 (maar gaan ze het nu ook doen?)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

Met deze Mercedes-bus mogen klusjesmensen gewoon alle stadscentra in

Deze auto kost nu nog nieuw 115.000 euro, maar tweedehands slechts 16.000 euro

Heeft de nieuwe Tesla Model Y het in zich om weer een bestseller te worden? (review)

De Ikea-auto onder de EV’s gaat slecht 10.000 euro kosten (en je moet hem zelf in elkaar zetten)

De binnenspiegel in je auto is verplicht, maar er is een hele rare uitzondering

Dikke nep-BMW 7-serie ziet er beter uit dan het origineel (en daar is een goede reden voor)

Let op: deze parkeerapp wordt binnenkort flink duurder (en welke moet je nu hebben?)

Duitsers willen snelheidslimiet op Autobahn, maar er is nog hoop

Op deze wijze gaat de Fiat 500 weer een enorm succes worden in Europa (en dus ook in Nederland)

Henk 1,
Als je geen andere argumenten hebt dan dat je VW-fan bent, onthou je dan alsjeblieft van kommentaar, lees je eens eerst goed in zodat je deze auto’s echt op hun kwaliteiten kunt vergelijken!
Op onzin zitten we als echte auto liefhebbers niet te wachten!!!
Henk k, als je enige ‘argument’ richting de andere Henk is dat hij een VW-fan is, reageer dan gewoon niet want dat slaat nergens op. De redenatie van de andere Henk klinkt mij juist erg logisch.
Aiiii lelijk!! Bijna zo lelijk als Tesla! Mij niet belllluuhhhh
Veel beter dan een Tesla 3 die de directe concurrent zal zijn qua prijs. Voor minder geld krijg je echter een auto van vergelijkbare grootte en bereik met een Skoda Enyaq en een VW ID4. Die zien er beide ook een stuk beter uit. Ik zou deze dus passeren vanwege dezelfde reden als waarom Tesla nauwelijks nog verkoopt.