
TopGear stapt net uit de nieuwe Kia EV6. In ons komende nummer lees je het volledige testverslag; nu alvast de highlights.
Testobject: Kia EV6
Uitvoering: Plus 77,4 kWh
Locatie: Marbella
Weersomstandigheden: 24 graden en zonnig
Wat is dit precies?
De Kia EV6, de eerste volledig als EV ontwikkelde auto van het merk. Hij staat op hetzelfde platform als de Hyundai Ioniq 5, al zou je dat op het eerste gezicht niet zeggen.
Wat is er zo bijzonder aan de Kia EV6?
Onder meer dat ie op 800 volt draait, supersnel kan laden (10 tot 80 procent in 18 minuten) en dat ie over vehicle-to-load-capaciteiten beschikt. Je kunt ’m dus gebruiken om energie terug aan de grid te geven of om er andere dingen mee op te laden. Nu vooral geinig, ooit vast erg handig.
Hij ziet er ook bijzonder uit.
Ja, Kia is een nieuwe designrichting ingeslagen: nieuw logo, nieuwe lijnen. De EV6 is minder extreem dan z’n Hyundai-broertje, maar nog altijd een opvallende verschijning. Vooral dat achterlicht dat ook dienstdoet als spoiler vinden we leuk gevonden.
En vanbinnen?
Veel ruimte, twee schermen, een paneeltje dat dienst kan doen als radio én als airco. Nogal vlakke stoelen, een zwevende middenconsole, vriendelijke kleuren en materialen. De Kia EV6 steekt mooi in elkaar, al vergt de bediening van z’n infotainment wat oefening. Uiteraard zijn er rijhulpjes en connectiviteit te over.
Hoe rijdt de Kia EV6?
Kia besteedde veel aandacht aan het onderstel. De EV6 moest allesbehalve braaf worden in z’n weggedrag, en dat is wonderwel gelukt. Speciaal ontwikkelde dempers houden z’n gewicht mooi in toom en z’n achterkant reageert zelfs levendig en brutaal als we ’m door de bergen smijten. Extreem snel is deze versie met enkele motor niet (0 naar 100 in 7,3 seconden), maar plezierig is ie zeker. En efficiënt: volgens WLTP-opgave kan ie 528 kilometer ver komen.
In wat voor versies komt de Kia EV6?
Je kunt nog een kleinere accu krijgen: de Nederlandse vanafprijs is 44.595 euro. De versie die wij reden, kost 52.095 euro. Dan is er een AWD-versie met twee motoren en 325 pk (0 naar 100 in 5,2 seconden), die kost minimaal 54.595 euro. Straks volgt nog de uitsmijter, de EV6 GT, met 585 pk en een prijs van 63.595 euro.
Lees onze rijtest van de Kia EV6 in TopGear Magazine 197, vanaf 28 oktober in de winkel!
Meer van TopGear


De nieuwe Kia EV6 GT is een onopvallende middenklasser met 650 pk

De Kia EV6 facelift is stiller en heeft een betere batterij

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

De vernieuwde Kia EV6 kun je starten met je vingerafdruk

Kia EV6 Plus AWD review: De gulden middenweg in het aanbod

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Ooit kon je gewoon een Volkswagen Passat met W8-motor kopen – dit is het verhaal erachter

Dat is lef hebben: deze veertig jaar oude Mercedes gaat 24 uur mishandeld worden

Er is een goede reden om deze Lexus IS te kopen en geen Mercedes-AMG of BMW M

Deze onopvallende sedan had een bijzondere grote V8 en kon je gewoon in Nederland kopen

De VW Passat met W8-motor begint heel betaalbaar te worden in Nederland

Deze auto heeft een van de slechtste reputaties ooit, maar is juist onverwoestbaar

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Mercedes AMG GT XX: nog minder cilinders dan de C 63 AMG, maar wel meer vermogen

De nieuwe Lancia Ypsilon HF met 280 pk is goedkoper dan verwacht – dit kost ie

Het kan echt: deze trein heeft een accu die nooit opgeladen hoeft te worden (en zonder zonnepanelen)

Automerk komt met superbatterij die je maar één keer per maand hoeft op te laden

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De volgende doorbraak bij auto’s zitten in je deuren: dit moet je weten over elektrostatische speakers

Er is één (prijzige) optie die je altijd bij BMW moet bestellen, want het maakt je auto veel meer waard

‘Waarom kom je soms groene ventieldopjes tegen? Is de eigenaar van zo’n auto opgelicht?’

Van dit tegenstrijdige advies wordt een lange rit met een elektrische auto een stuk aangenamer

Humor: Deze dikke BMW heeft eigenlijk een piepklein motortje

Henk 1,
Als je geen andere argumenten hebt dan dat je VW-fan bent, onthou je dan alsjeblieft van kommentaar, lees je eens eerst goed in zodat je deze auto’s echt op hun kwaliteiten kunt vergelijken!
Op onzin zitten we als echte auto liefhebbers niet te wachten!!!
Henk k, als je enige ‘argument’ richting de andere Henk is dat hij een VW-fan is, reageer dan gewoon niet want dat slaat nergens op. De redenatie van de andere Henk klinkt mij juist erg logisch.
Aiiii lelijk!! Bijna zo lelijk als Tesla! Mij niet belllluuhhhh
Veel beter dan een Tesla 3 die de directe concurrent zal zijn qua prijs. Voor minder geld krijg je echter een auto van vergelijkbare grootte en bereik met een Skoda Enyaq en een VW ID4. Die zien er beide ook een stuk beter uit. Ik zou deze dus passeren vanwege dezelfde reden als waarom Tesla nauwelijks nog verkoopt.