Als je partner – met hulp van (schoon)moederlief – genoeg spaarzegels heeft verzameld voor de nieuwe serviesset kun je een aantal dingen doen met je oude borden. Je kunt een Griekse avond houden, maar dat geeft zo’n rommel. Je kunt ook de oude bordjes in de stijl van het nieuwe servies schilderen. Dat is wat Kia doet met deze facelift van de EV6.
Kia is bezig met een aardverschuiving binnen het gamma. De grote EV9 staat al in de showrooms en de EV3, EV4 en EV5 staan te popelen om te debuteren. Deze nieuwe EV’s hebben de nieuwe ontwerptaal van Kia meegekregen. De drie jaar oude EV6 zou misstaan tussen het nieuwe spul als er geen update zou komen. Vandaar deze facelift.
Het vernieuwde uiterlijk van de Kia EV6
Het eerste wat je opvalt aan de facelift is het nieuwe front. Achter de nieuwe koplampen zit duidelijk dezelfde ontwerpfilosofie als die van de nieuwe en aanstaande EV’s. Bij de GT-Line worden de twee koplampen verbonden door een lichtstripje. Daarnaast is de voorbumper wat bijgepunt en zijn er nieuwe 19- en 20-inch wielen. Het achterwerk, inclusief de verlichting, blijft hetzelfde.
Vanbinnen is een nieuw gebogen scherm dat doorloopt achter het vernieuwde stuur. Op de middenconsole vind je een vingerafdruklezer. Leer de auto hoe jouw vingertopje eruitziet, en je kunt de volgende keer de auto starten met je vinger. Het head-up display heeft een update gekregen waarmee de navigatie op de weg kan worden geprojecteerd.
De binnenspiegel is nu verbonden met een camera dat het beeld achter de auto toont, maar je mag ook nog gewoon door de achterruit naar buiten turen. Draadloze software-updates waren al van de partij, maar waren toen alleen van toepassing op het navigatiesysteem. Nu kunnen ook andere onderdelen zoals de ECU op afstand bijgewerkt worden.
Specificaties van de Kia EV6 na de facelift
Motorisch verandert in Zuid-Korea niets na de facelift van de Kia EV6. Daar heb je de 229 pk en 350 Nm sterke versie als instapper en de variant met twee motoren en vierwielaandrijving doet het met 325 kW en 605 Nm. Het is niet bekend of dat voor de Europese modellen anders gaat zijn. Volgens Kia is de nieuwe EV6 stiller, zijn de dempers aangepast voor comfortabeler rijgedrag en is de koets verstevigd voor de veiligheid.
De vernieuwde EV6 moet straks een stukje verder komen en sneller opladen. De oude 77,4-kWh accu is gewisseld voor een batterij met 84 kWh aan opslagcapaciteit. Daarmee zou de actieradius volgens de Koreaanse specificaties groeien van 475 kilometer naar 494 kilometer. Mocht er inderdaad 19 kilometer bijkomen, dan komt de EV6 met de grootste actieradius straks 523 kilometer ver. Opladen kan met maximaal 350 kW. Doe je dat, dan kan de batterij van 10 naar 80 procent laden in 18 minuten.
We wachten nog op een Nederlands persbericht over de facelift van de Kia EV6. Tot die tijd hebben we dus geen Nederlandse prijzen. Momenteel betaal je in Nederland minimaal 43.995 euro voor een EV6. De versie met de 77,4-kWh batterij kost hier minimaal 50.999 euro momenteel. Waarschijnlijk zullen de prijzen niet ineens verdubbelen.
Reacties