
Als je partner – met hulp van (schoon)moederlief – genoeg spaarzegels heeft verzameld voor de nieuwe serviesset kun je een aantal dingen doen met je oude borden. Je kunt een Griekse avond houden, maar dat geeft zo’n rommel. Je kunt ook de oude bordjes in de stijl van het nieuwe servies schilderen. Dat is wat Kia doet met deze facelift van de EV6.
Kia is bezig met een aardverschuiving binnen het gamma. De grote EV9 staat al in de showrooms en de EV3, EV4 en EV5 staan te popelen om te debuteren. Deze nieuwe EV’s hebben de nieuwe ontwerptaal van Kia meegekregen. De drie jaar oude EV6 zou misstaan tussen het nieuwe spul als er geen update zou komen. Vandaar deze facelift.
Het vernieuwde uiterlijk van de Kia EV6
Het eerste wat je opvalt aan de facelift is het nieuwe front. Achter de nieuwe koplampen zit duidelijk dezelfde ontwerpfilosofie als die van de nieuwe en aanstaande EV’s. Bij de GT-Line worden de twee koplampen verbonden door een lichtstripje. Daarnaast is de voorbumper wat bijgepunt en zijn er nieuwe 19- en 20-inch wielen. Het achterwerk, inclusief de verlichting, blijft hetzelfde.
Vanbinnen is een nieuw gebogen scherm dat doorloopt achter het vernieuwde stuur. Op de middenconsole vind je een vingerafdruklezer. Leer de auto hoe jouw vingertopje eruitziet, en je kunt de volgende keer de auto starten met je vinger. Het head-up display heeft een update gekregen waarmee de navigatie op de weg kan worden geprojecteerd.
De binnenspiegel is nu verbonden met een camera dat het beeld achter de auto toont, maar je mag ook nog gewoon door de achterruit naar buiten turen. Draadloze software-updates waren al van de partij, maar waren toen alleen van toepassing op het navigatiesysteem. Nu kunnen ook andere onderdelen zoals de ECU op afstand bijgewerkt worden.
Specificaties van de Kia EV6 na de facelift
Motorisch verandert in Zuid-Korea niets na de facelift van de Kia EV6. Daar heb je de 229 pk en 350 Nm sterke versie als instapper en de variant met twee motoren en vierwielaandrijving doet het met 325 kW en 605 Nm. Het is niet bekend of dat voor de Europese modellen anders gaat zijn. Volgens Kia is de nieuwe EV6 stiller, zijn de dempers aangepast voor comfortabeler rijgedrag en is de koets verstevigd voor de veiligheid.
De vernieuwde EV6 moet straks een stukje verder komen en sneller opladen. De oude 77,4-kWh accu is gewisseld voor een batterij met 84 kWh aan opslagcapaciteit. Daarmee zou de actieradius volgens de Koreaanse specificaties groeien van 475 kilometer naar 494 kilometer. Mocht er inderdaad 19 kilometer bijkomen, dan komt de EV6 met de grootste actieradius straks 523 kilometer ver. Opladen kan met maximaal 350 kW. Doe je dat, dan kan de batterij van 10 naar 80 procent laden in 18 minuten.
We wachten nog op een Nederlands persbericht over de facelift van de Kia EV6. Tot die tijd hebben we dus geen Nederlandse prijzen. Momenteel betaal je in Nederland minimaal 43.995 euro voor een EV6. De versie met de 77,4-kWh batterij kost hier minimaal 50.999 euro momenteel. Waarschijnlijk zullen de prijzen niet ineens verdubbelen.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


De nieuwe Kia EV6 GT is een onopvallende middenklasser met 650 pk

De Kia EV6 facelift is stiller en heeft een betere batterij

Ook de elektrische auto’s van Kia geven straks het gevoel en geluid alsof ze schakelen

Kia EV6 Plus AWD review: De gulden middenweg in het aanbod

Kia EV6 vs Nissan Ariya vs Toyota bZ4X review: Wat is de beste elektrische familieauto?

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

De nieuwe Kia EV4 heeft een heel bijzondere achterzijde (maar daar is een reden voor)

Nederlanders kopen minder auto’s, maar nu wel meer EV’s dan benzineauto’s

Kia EV6 Long Range GT-Line: 343 kilometer in 15 minuten (review)

1 medewerker maakte een onhandig foutje, nu moet Kia 23.000 auto’s checken

Het populairste automerk in Nederland verkoopt ook de lelijkste auto van dit moment

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n briljante Hyundai i30 N na 8 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Kia EV6 Long Range GT-Line: 343 kilometer in 15 minuten (review)

De leukste betaalbare elektrische auto is nu nog leuker (en ietsje duurder waarschijnlijk)

De gefacelifte Genesis GV60 is perfect voor het Nederlandse leasepubliek

Elektrische BMW M3 toont aan wat er misgaat bij veel elektrische auto’s

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Brabus komt weer met een kleine sedan met 650 pk, maar het is niet deze

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Leapmotor C10 Design: Audi Q5-formaat voor Golf-geld (review)

Eindelijk: de Mercedes C 63 AMG heeft nu een achtcilinder

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

De Nürburgring gaat op bepaalde dagen auto’s verbieden (en dat is een goede keuze)

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook
