
TopGear stapt net uit de nieuwe Kia EV9. In ons decembernummer (eind november in de winkel) lees je onze volledige bevindingen; nu alvast de highlights.
Testobject: Kia EV9
Uitvoering: GT-Line
Locatie: Nice
Weersomstandigheden: Druilerig
Wat is dit nou weer voor Amerikaans model?
Nou, zeg dat. Deze Kia EV9 is zelfs langer dan de Hummer H2 (al is deze vooral breed en niet per se lang). Hij is net iets langer dan vijf meter en het is daarmee de grootste Kia voor de Europese markt. In de VS hebben ze nog de Carnival, die is een paar centimeter langer. Maar goed: de EV9 komt gewoon naar de Nederlandse dealers en Kia denkt dat ze binnen het (bescheiden) segment best wat kunnen verkopen.
Wat moet je dan met zo’n Kia EV9?
Het voelt misschien wat nutteloos om zo’n enorme bak te hebben in Nederland, maar ga dan maar eens helemaal achterin zitten. In de Kia EV9 kunnen zes volwassenen goed zitten, wat tegenwoordig geen gegeven is in een ‘zevenzits’ SUV. Daarbij moeten we wel zeggen dat ie wel even 20.000 euro duurder is dan een Renault Espace – maar grote EV’s zijn nu eenmaal nooit goedkoop.
Genoeg ruimte dus, maar hoe rijdt het?
Heel behoorlijk, eigenlijk. Je zit niet zo hoog als je zit in een Mercedes G-klasse en het stuurt niet zo zompig als een Land Rover Defender; daardoor voelt het geheel niet zo lomp aanvoelt. De Kia EV9 voelt om te rijden meer als een normale SUV. Het enige wat ontbreekt voor het stuurgemak, zijn meesturende achterwielen. Bij krappere parkeergelegenheden, zul je een paar keer moeten steken.

De stoelen zijn fijn en de instelbaarheid is goed. Alleen een uitschuifbaar zitvlak zou welkom zijn geweest. De demping is soepel, al voel je wel de kleine oneffenheden zoals putdeksels goed. Verder ligt ie stabiel op de weg en heb je goed overzicht rondom. Zoals bij elke moderne auto wordt je na tien meter al gestoord van alle piepjes en waarschuwingen, maar die kun je gelukkig eenvoudig uitzetten.
Dus, moet ik zo’n Kia EV9 kopen?

Als je zoekt naar een SUV waar je echt met z’n zessen in kunt zitten, dan ben je al snel meer kwijt dan een ton. 67.000 euro blijft een enorme smak geld, maar het is een relatief scherp aanbod. Een andere optie kan een personenversie zijn van een bedrijfsbusje, maar daar wordt niemand écht blij van. Of je houdt 30.000 euro op zak en koop een Dacia Jogger. Ook cool.
Eén reactie op “Kia EV9 1e rij-indruk: Moet je dat willen, een SUV van ruim 5 meter?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


1 medewerker maakte een onhandig foutje, nu moet Kia 23.000 auto’s checken

Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Kia EV9 review: Moet je een gezinsauto willen die langer is dan een Hummer H2?

Waarom de Kia EV9 onze Familieauto van het jaar 2023 is

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

Door een slimmigheidje is deze gebruikte BMW X7 diesel heel voordelig in de wegenbelasting

De compleet nieuwe Bentley biedt plaats aan twee rijke mensen, een chauffeur en een tekkel

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Bij deze auto was de driedeurs zwaarder dan de vijfdeurs – dit is waarom

De Hyundai Ioniq 6 N is sneller dan de BMW M3 en misschien nog wel leuker ook

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

Dit zou best wel (opnieuw) de bestverkochte auto van Nederland kunnen gaan worden

Met de Opel Mokka GSE is er eindelijk weer een ouderwets sportieve Opel (280 pk)

Tesla hangt een verkoopverbod boven het hoofd op hun grootste markt

Doorrijden met je oude benzineauto is slechter voor het milieu dan een nieuwe EV kopen, dit is waarom

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

In dit Europese land willen ze een flitspaal invoeren tegen asociale wielrenners

Is zo’n betrouwbare Suzuki Swift Sport na 7 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Hoe kunnen zoveel mensen zo’n dure nieuwe auto betalen? Dit zijn de verschillende opties

Dit is geen flitspaal of verkeerscamera, maar wat is deze verdachte paal dan wel?

Hier kunt je nu al de volledige kaart van GTA 6 bekijken, ruim voordat de game uitkomt

Afschuwelijke auto, dat een ontwerper zoiets kan verzinnen snap ik niet.
En al helemaal niet dat je daar je geld aan uitgeeft.
Voor dat geld zijn er zoveel mooiere auto,s te koop.
Echt niet mooi..