
TopGear stapt net uit de nieuwe Kia EV9. In ons decembernummer (eind november in de winkel) lees je onze volledige bevindingen; nu alvast de highlights.
Testobject: Kia EV9
Uitvoering: GT-Line
Locatie: Nice
Weersomstandigheden: Druilerig
Wat is dit nou weer voor Amerikaans model?
Nou, zeg dat. Deze Kia EV9 is zelfs langer dan de Hummer H2 (al is deze vooral breed en niet per se lang). Hij is net iets langer dan vijf meter en het is daarmee de grootste Kia voor de Europese markt. In de VS hebben ze nog de Carnival, die is een paar centimeter langer. Maar goed: de EV9 komt gewoon naar de Nederlandse dealers en Kia denkt dat ze binnen het (bescheiden) segment best wat kunnen verkopen.
Wat moet je dan met zo’n Kia EV9?
Het voelt misschien wat nutteloos om zo’n enorme bak te hebben in Nederland, maar ga dan maar eens helemaal achterin zitten. In de Kia EV9 kunnen zes volwassenen goed zitten, wat tegenwoordig geen gegeven is in een ‘zevenzits’ SUV. Daarbij moeten we wel zeggen dat ie wel even 20.000 euro duurder is dan een Renault Espace – maar grote EV’s zijn nu eenmaal nooit goedkoop.
Genoeg ruimte dus, maar hoe rijdt het?
Heel behoorlijk, eigenlijk. Je zit niet zo hoog als je zit in een Mercedes G-klasse en het stuurt niet zo zompig als een Land Rover Defender; daardoor voelt het geheel niet zo lomp aanvoelt. De Kia EV9 voelt om te rijden meer als een normale SUV. Het enige wat ontbreekt voor het stuurgemak, zijn meesturende achterwielen. Bij krappere parkeergelegenheden, zul je een paar keer moeten steken.

De stoelen zijn fijn en de instelbaarheid is goed. Alleen een uitschuifbaar zitvlak zou welkom zijn geweest. De demping is soepel, al voel je wel de kleine oneffenheden zoals putdeksels goed. Verder ligt ie stabiel op de weg en heb je goed overzicht rondom. Zoals bij elke moderne auto wordt je na tien meter al gestoord van alle piepjes en waarschuwingen, maar die kun je gelukkig eenvoudig uitzetten.
Dus, moet ik zo’n Kia EV9 kopen?

Als je zoekt naar een SUV waar je echt met z’n zessen in kunt zitten, dan ben je al snel meer kwijt dan een ton. 67.000 euro blijft een enorme smak geld, maar het is een relatief scherp aanbod. Een andere optie kan een personenversie zijn van een bedrijfsbusje, maar daar wordt niemand écht blij van. Of je houdt 30.000 euro op zak en koop een Dacia Jogger. Ook cool.
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Eén reactie op “Kia EV9 1e rij-indruk: Moet je dat willen, een SUV van ruim 5 meter?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


Kia EV9 GT: zevenzitter met meer dan 500 pk

Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Kia EV9 review: Moet je een gezinsauto willen die langer is dan een Hummer H2?

Waarom de Kia EV9 onze Familieauto van het jaar 2023 is

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Nu niemand meer Tesla wil, heeft Nederland een duidelijke nieuwe favoriet – dit is de bestverkochte auto van nu

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De nieuwe Kia EV2 wordt de goedkoopste elektrische Kia (en heeft bijzondere deuren)

Bij deze terugroepactie van Kia krijg je een compleet nieuwe motor

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

BMW X7 Nishiki Lounge: geen sportpakket, wel een bijzonder interieur

Lexus LX500d Overtrail: de Japanners maken stiekem nog altijd diesels

Lexus maakte al onverwoestbare auto’s, maar waarschijnlijk is dit de meest onverwoestbare tot nu toe

De gigantische Hyundai Ioniq 9 is nog iets groter dan de Kia EV9 (en hij komt naar Nederland)

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Hyundai wil deze twee schitterende auto’s op de markt brengen

Met deze nieuwe trend gaan automerken Tesla juist niet nadoen (en dat is maar goed ook)

Is de goedkoopste versie van de nieuwe Kia EV3 goed genoeg? (review)

Waarom de Kia EV3 met extreem grote velgen een typisch Nederlands fenomeen is

De bijna goedkoopste EV van Nederland wordt nu ook een van de dikste

De Hyundai Ioniq 5 is waarschijnlijk groter dan je denkt – hoe bevalt de vernieuwde versie? (review)

Een van de leukste ’tweede auto’s’ begint nu al heel betaalbaar te worden

De Mazda EZ-60 moet de Tesla Model Y van zijn troon gaan stoten

Deze Brabus met 647 pk is de dikste, grootste, zwaarste en snelste Smart ooit

De mooiste achterruit ooit maakt misschien een comeback

Dit is de populairste Volvo van dit moment, maar dan ruimer en goedkoper. Moet je dat willen? (review)

Tien jaar later kunnen eigenaren van Volkswagen-diesels nog steeds vergoeding krijgen voor de dieselgate

We hebben nog wat te zeuren over koolstofvezel, nu het nog niet verboden is

Blijkbaar kopen alleen oudere mensen het betrouwbaarste merk ter wereld (en dat is zonde)

Het kan straks verboden zijn om carbon op jouw auto te hebben in de EU

Mercedes gaat stoppen met deze exclusieve maar toch ook betaalbare modellen

Afschuwelijke auto, dat een ontwerper zoiets kan verzinnen snap ik niet.
En al helemaal niet dat je daar je geld aan uitgeeft.
Voor dat geld zijn er zoveel mooiere auto,s te koop.
Echt niet mooi..