
TopGear stapt net uit de nieuwe Kia EV9. In ons decembernummer (eind november in de winkel) lees je onze volledige bevindingen; nu alvast de highlights.
Testobject: Kia EV9
Uitvoering: GT-Line
Locatie: Nice
Weersomstandigheden: Druilerig
Wat is dit nou weer voor Amerikaans model?
Nou, zeg dat. Deze Kia EV9 is zelfs langer dan de Hummer H2 (al is deze vooral breed en niet per se lang). Hij is net iets langer dan vijf meter en het is daarmee de grootste Kia voor de Europese markt. In de VS hebben ze nog de Carnival, die is een paar centimeter langer. Maar goed: de EV9 komt gewoon naar de Nederlandse dealers en Kia denkt dat ze binnen het (bescheiden) segment best wat kunnen verkopen.
Wat moet je dan met zo’n Kia EV9?
Het voelt misschien wat nutteloos om zo’n enorme bak te hebben in Nederland, maar ga dan maar eens helemaal achterin zitten. In de Kia EV9 kunnen zes volwassenen goed zitten, wat tegenwoordig geen gegeven is in een ‘zevenzits’ SUV. Daarbij moeten we wel zeggen dat ie wel even 20.000 euro duurder is dan een Renault Espace – maar grote EV’s zijn nu eenmaal nooit goedkoop.
Genoeg ruimte dus, maar hoe rijdt het?
Heel behoorlijk, eigenlijk. Je zit niet zo hoog als je zit in een Mercedes G-klasse en het stuurt niet zo zompig als een Land Rover Defender; daardoor voelt het geheel niet zo lomp aanvoelt. De Kia EV9 voelt om te rijden meer als een normale SUV. Het enige wat ontbreekt voor het stuurgemak, zijn meesturende achterwielen. Bij krappere parkeergelegenheden, zul je een paar keer moeten steken.

De stoelen zijn fijn en de instelbaarheid is goed. Alleen een uitschuifbaar zitvlak zou welkom zijn geweest. De demping is soepel, al voel je wel de kleine oneffenheden zoals putdeksels goed. Verder ligt ie stabiel op de weg en heb je goed overzicht rondom. Zoals bij elke moderne auto wordt je na tien meter al gestoord van alle piepjes en waarschuwingen, maar die kun je gelukkig eenvoudig uitzetten.
Dus, moet ik zo’n Kia EV9 kopen?

Als je zoekt naar een SUV waar je echt met z’n zessen in kunt zitten, dan ben je al snel meer kwijt dan een ton. 67.000 euro blijft een enorme smak geld, maar het is een relatief scherp aanbod. Een andere optie kan een personenversie zijn van een bedrijfsbusje, maar daar wordt niemand écht blij van. Of je houdt 30.000 euro op zak en koop een Dacia Jogger. Ook cool.
Eén reactie op “Kia EV9 1e rij-indruk: Moet je dat willen, een SUV van ruim 5 meter?”
Geef een reactie Reactie annuleren
Meer van TopGear


1 medewerker maakte een onhandig foutje, nu moet Kia 23.000 auto’s checken

Deze zeven elektrische auto’s mogen het meest trekken

Kia EV9 vs Volvo XC90 review: Welke forse familie-SUV is de beste?

Kia EV9 review: Moet je een gezinsauto willen die langer is dan een Hummer H2?

Waarom de Kia EV9 onze Familieauto van het jaar 2023 is

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

De banden op deze dikke Nissan kosten 400 euro (per stuk, niet per set)

Is een topsnelheid van 310 km/u wel verantwoord als een auto 2.595 kilo weegt?

De Nederlandse overheid verkoopt een auto van 327.000 euro (voor een prikkie?)

Er is maar één SUV sneller dan de nieuwe Aston Martin DBX S (maar die is niet cooler)

Parkeren in een kleine parkeergarage wordt op deze manier extra lastig

De enorme lengte van de nieuwste Cadillac is niet eens het grootste probleem voor Nederland

Hyundai Santa Fe vs Mazda CX-80: welke zevenzitter moet je hebben?

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Moet je een Volkswagen Polo of Renault 5 laten staan voor deze bijzondere Firefly? (review)

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

Deze bijzondere auto hoort niet in Nederland te zijn, en toch staat er eentje te koop

Zoveel Nederlanders gaan er daadwerkelijk met hun elektrische auto op vakantie

Remmen van auto vliegen in de fik, automerk zegt dat dit heel normaal is

Kan de DS N°8 met 750 km actieradius aansluiting vinden met de Duitse topklasse?

Als Verstappen zo goed in de regen is, waarom ging het gisteren dan voor geen meter? En waarom rijden ze niet op regenbanden

Is zo’n sportieve Volkswagen Scirocco na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Is deze elektrische Nissan R32 Skyline GT-R briljant of heiligschennis?

Wist jij dat Ford een Focus RS heeft gemaakt met een V8 met 420 pk?

Chinese auto’s verkopen voor geen meter in Nederland, behalve als ze één bijzondere toevoeging hebben

Afschuwelijke auto, dat een ontwerper zoiets kan verzinnen snap ik niet.
En al helemaal niet dat je daar je geld aan uitgeeft.
Voor dat geld zijn er zoveel mooiere auto,s te koop.
Echt niet mooi..