Gisteren werd Hyundai Ioniq 9 onthuld. Groot nieuws voor het concern van Hyundai en Kia. De Ioniq 9 is het zustermodel van de Kia EV9 en kennelijk wilde Kia niet dat hun model zou ondersneeuwen in het hete nieuws. Daarom lanceert de Zuid-Koreaanse fabrikant de Kia EV9 GT, het sportieve model. Goed nieuws voor vruchtbare gezinnen met bovengemiddeld veel haast, dus.
De Kia EV9 GT heeft niet één, maar twee elektrische motoren. Eentje van 217 pk op de vooras en een van 367 pk voor de achteras. Het totaalvermogen is 508 pk. Mocht je met een calculator meelezen, zal het je opvallen dat 217 plus 367 geen 508 is. Dat komt omdat de maximale vermogens van de motoren niet op hetzelfde moment worden afgegeven.
Hoe snel is de Kia EV9 GT dan?
Goed, heel erg veel vermogen dus. Wat doet dat met de prestaties? Nou, best een hoop. Van 0-96 km/u sprinten is in 4,3 seconden (0-60 mijlen) achter de rug, zeven tienden van een seconde sneller dan het voormalige topmodel, de EV9 GT-Line. De topsnelheid vermeldt Kia niet, maar die zal met een aan zekerheid grenzende vorm van waarschijnlijk begrensd zijn, zoals bijna altijd het geval is bij elektrische auto’s. Daar zijn twee redenen voor. Ten eerste om de actieradius niet te veel te beperken.
Ten tweede het gewicht: de EV9 GT-Line weegt al evenveel als een distributievrachtwagen en de EV9 GT zal met de grotere motoren nog ietsje zwaarder zijn. Het is overigens niet zo dat de EV9 GT niet is aangepast op het hogere vermogen. Het onderstel is aangepast, er zijn adaptieve dempers en de remmen zijn groter. Tevens heeft de Kia EV9 GT 21-inch wielen met sportieve Continental-banden. Tenslotte is er op de achteras een elektronisch sperdifferentieel. Serieuze hardware voor een familieauto.
Schakelen in een auto met één versnelling: het kan
Een leuke gimmick is Virtual Gear Shift. Dat zijn ingeprogrammeerde schokmomenten die het gevoel van versnellingen simuleren. Je kan zelfs met de flippers achter het stuur zelf ‘schakelen’. We zagen het ook op de Hyundai Ioniq 5 N. Ondanks dat het geen enkel nut dient, is het wel grappig dat het op zo’n grote familie-SUV zit. Het enige dat ons dwars zit, ondanks dat 500 pk meer dan voldoende is, de Kia EV6 GT heeft meer dan 600 pk en staat lager gepositioneerd dan de Kia EV9 GT.
Lees ook: Keiharde wetenschap kraakhelder: Kia’s rijden beter dan BMW’s
Daarnaast zijn er de nodige aanpassingen aan het exterieur om de buitenwereld te laten zien dat je het topmodel hebt, al ligt het er niet dik bovenop. Grappig genoeg zijn de meeste veranderingen te zien in het interieur, met felgroene details. Het interieur is daarnaast bekleed met leer en alcantara voor een sportieve vibe aan boord. Prijzen en beschikbaarheid zijn nog niet bekend, maar we gokken erop dat deze auto ook naar Nederland komt.
Reacties