
Dit artikel verscheen eerst op 22 november 2024. Het is bijgewerkt met actuele informatie zoals de prijs en opnieuw geplaatst.
Goed nieuws voor vruchtbare gezinnen met bovengemiddeld veel haast want de Kia EV9 GT is hier. Het is een enorme SUV met zeven zitplaatsen en maar liefst 508 pk. Of als je van even aantallen houdt kun je hem ook bestellen met zes losse stoelen in plaats van een bank in het midden. En zojuist heeft Kia de prijs van de nieuwe EV9 GT bekendgemaakt.
Deze nieuwe Kia EV9 GT heeft niet één, maar twee elektrische motoren. Eentje van 217 pk op de vooras en een van 367 pk voor de achteras. Mocht je met een calculator meelezen, zal het je opvallen dat 217 plus 367 geen 508 is. Dat komt omdat de maximale vermogens van de motoren niet op hetzelfde moment worden afgegeven.
Hoogtepunten van de Kia EV9 GT?
- Snelste uitvoering van de grote EV9
- 508 pk en 740 Nm dankzij twee elektromotoren
- 2.500 kilo trekgewicht
- Voelt alsof de auto schakelt (wat natuurlijk niet zo is)
Wat zijn de specificaties?
Goed, heel erg veel vermogen dus. Wat doet dat met de prestaties? Nou, best een hoop. Van 0-100 km/u sprinten is in 4,6 seconden achter de rug, zeven tienden van een seconde sneller dan het voormalige topmodel, de EV9 GT-Line. De topsnelheid is 220 km/u en het trekvermogen is 2.500 kilo. Het koppel is trouwens 740 Nm. Het leeggewicht van de auto is zo’n 2.550 kilo.
Ten tweede het gewicht: de EV9 GT-Line weegt al evenveel als een distributievrachtwagen en de EV9 GT zal met de grotere motoren nog ietsje zwaarder zijn. Het is overigens niet zo dat de EV9 GT niet is aangepast op het hogere vermogen. Het onderstel is aangepast, er zijn adaptieve dempers en de remmen zijn groter. Tevens heeft de Kia EV9 GT 21-inch wielen met sportieve Continental-banden. Tenslotte is er op de achteras een elektronisch sperdifferentieel. Serieuze hardware voor een familieauto.
Wat is de prijs van de Kia EV9 GT?
De Kia EV9 GT kost 88.795 euro. Je krijgt dan dus het extra vermogen, maar ook speciale bumpers en 21-inch GT-velgen. Je herkent hem verder aan de gesloten dakrails, de zwarte sierlijsten rondom de ruiten, de zwarte buitenspiegels en andere zijpanelen. Het aangepaste remsysteem is voorzien van felgroene remklauwen met GT-logo’s. Het maakt niet uit of je zes of zeven zitplaatsen kiest, die twee zijn even duur.
Wat is de actieradius van de snelle Kia EV9 GT?
Als je een beetje rustig aan doet met het vermogen, moet je 510 kilometer kunnen halen. Dankzij de 800-volt systeem kan de 99,8 kWh-batterij in slechts 24 minuten van 10 naar 80 procent worden opgeladen met een snellader. Ook kun je de Kia EV9 als accu gebruiken voor je huishoudelijke apparatuur. Zo kun je onderweg je eigen koffie zetten. Als je dat wilt.
Wanneer komt de Kia EV9 GT?
Halverwege november 2025 moet de snelste EV9 bij de dealers staan. Je mag nu alvast in de prijslijst gaan neuzen om de tijd te doden, maar er valt niet veel te kiezen. Standaard zit bijna alles wel op de auto. Je mag nog kiezen uit zeven kleuren, waarvan er twee zwart zijn. Je kunt voor 40 euro een volle accu kiezen bij het afleveren en voor 1.500 euro krijg je camera’s in plaats van buitenspiegels.
Schakelen in een auto met één versnelling: het kan
Een leuke gimmick is Virtual Gear Shift. Dat zijn ingeprogrammeerde schokmomenten die het gevoel van versnellingen simuleren. Je kan zelfs met de flippers achter het stuur zelf ‘schakelen’. We zagen het ook op de Hyundai Ioniq 5 N. Ondanks dat het geen enkel nut dient, is het wel grappig dat het op zo’n grote familie-SUV zit. Het enige dat ons dwars zit, ondanks dat 500 pk meer dan voldoende is, de Kia EV6 GT heeft meer dan 600 pk en staat lager gepositioneerd dan de Kia EV9 GT.
Lees ook: Keiharde wetenschap kraakhelder: Kia’s rijden beter dan BMW’s
Daarnaast zijn er de nodige aanpassingen aan het exterieur om de buitenwereld te laten zien dat je het topmodel hebt, al ligt het er niet dik bovenop. Grappig genoeg zijn de meeste veranderingen te zien in het interieur, met felgroene details. Het interieur is daarnaast bekleed met leer en alcantara voor een sportieve vibe aan boord.
“Dankzij de 800-volt systeem kan de 99,8 kWh-batterij in slechts 24 minuten van 10 naar 80 procent worden opgeladen met een snellader. ”
Klinkt nogal extreem. Toch even gaan rekenen:
10 -> 80 = 70% lading erbij. 70% van 99,8 = 69,86 kWh.
69,86 kWh in 24 minuten is 291 kWh in een uur.
Bij een 300 kW lader haalbaar dus toch best haalbaar.
Netjes.
Poeh dat wordt dokken qua gewicht als die wegenbelasting korting er af is 😂