Kia Niro: hybride hoeft niet stom te zijn

Het is niet zo'n gekke gedachte: er is niets mis met hybride aandrijving, maar waarom moeten die auto's er altijd uitzien alsof ze een bochel hebben? Maak er iets stoers van! Welnu, op die gedachte borduurde Kia verder en komt dus naar Genève met de Niro, een klein, maar enorm hybride SUV'tje. 

De Niro (het blijft raar dat zo op te schrijven terwijl het niet over een Amerikaans superacteur maar over een Koreaanse auto gaat, maar goed) staat op een geheel nieuw 'Eco'- platform, wat meteen inhoudt dat dit bepaald niet de laatste hybride is die we van Kia kunnen verwachten. Sterker: zelf zeggen ze dat dat gaat verdrievoudigen, dus dan kom je (de Optima Hybrid meerekenend) op zes stuks. 

De Niro heeft een 1.6-benzinemotor van 105 pk, gecombineerd met een 44 pk sterke elektromotor die is ingebouwd in de zestraps automatische versnellingsbak met dubbele koppeling. Samen zijn ze goed voor 141 pk en 264 Nm aan trekkracht, wat sterk genoeg is om ook een caravan van 1.300 kilo van z'n plek te krijgen. Zullen de Kip-bezitters bijzonder vrolijk van worden. Het verbruik zou 1 op 18 moeten bedragen en de CO2-uitstoot komt op 89 g/km.

De wielbasis bedraagt 2,7 meter, wat goed nieuws betekent voor degenen die achterin moeten zitten – het feit dat zij zo ongeveer óp de accu's zitten, is weer goed nieuws voor het zwaartepunt en daarmee het rijgedrag.  

Kia zegt zelf nog over twee onderscheidende features te beschikken. Allereerst het remgevoel, dat vrij natuurlijk zou moeten zijn en niet, zoals bij veel concurrenten, zo opdringerig dat je het gevoel hebt meteen stil te staan als je het gaspedaal loslaat. Daarbij schijnt het hybridesysteem nadrukkelijk samen te werken met de navigatie, zodat het weet wanneer optimaal van alle regeneratiemogelijkheden gebruikt gemaakt kan worden. Heuveltje op: tandje erbij, heuveltje af: vol regenereren, dat werk. We verwachten de Niro in het derde kwartaal van dit jaar in de Kia-showrooms.

Overigens zal Kia op Genève ook de Optima Sportswagon laten zien, de langverwachte stationversie (foto's 5 tot en met 8). Die fraai ogende station krijgt een 1.7-diesel met 141 pk/340 Nm of een 163 pk sterke tweeliter benzine, net wat jij wilt. De eerste met handmatige zesbak of zeventraps dubbelkluts-transmissie, de tweede ook met die handbak of zestraps automaat. Leuk: er komt ook een 245 pk sterke GT-uitvoering. Z'n bagageruimte is liefst 553 liter groot en kan dankzij een 40/20/40-neerklapbare achterbank vergroot worden. Hij komt in het laatste kwartaal van dit jaar, tegen die tijd zullen ook de prijzen bekend worden. 

Laatste Kia-nieuws voor Genève: de plug-in hybrideversie van de Optima Hybrid (laatste twee foto's). Ten opzichte van de vorige versie beschikt hij over een 42 procent sterkere elektromotor, die nu 68 pk levert. De tweeliter benzinemotor doet daar nog eens 154 pk bij. Op deze manier zou de Optima PHEV elektrisch 54 kilometer ver moeten kunnen komen, is de actieradius 965 km en stoot je theoretisch maar 37 g/km CO2 uit. Ook de Optima Hybrid komt eind 2016 naar ons land.

Het nieuwste van TopGear

Autonieuws

TopGear Nederland

Automerken