
Voor veel fabrikanten is het niet langer interessant om kleine stadsautootjes te bouwen. Eisen vanuit Europa waaraan de auto’s moeten voldoen op het vlak van uitstoot, rijhulpjes en veiligheidstechnologie zouden de toch al kleine winstmarges in deze klasse tenietdoen – of de prijzen te ver opkrikken. Voorlopig lijken Koreaanse merken immuun voor die argumenten: je kijkt hier naar de vernieuwde Kia Picanto.
We zeggen ‘vernieuwd’ omdat de auto in de basis hetzelfde is gebleven als zijn voorganger. Een geheel nieuw platform of nieuwe motoren, dat zat er even niet in. Maar als je ‘m zo bekijkt, zou je het niet direct zeggen. Kia heeft ‘m knap in lijn weten te trekken met het imposante, hoekige ontwerp van hun grootste model, de EV9. Front en kont zijn opgefrist met lekker lange led’jes en de hippe GT-Line-versie heeft zelfs een diffuser. De wielen variëren van 14 tot 16 inch en er valt te kiezen uit tien lakkleuren.
Een bekende motor voor de Kia Picanto
Kia maakt een versie van de Picanto met 1,2-liter motor, maar alleen de zuinigere 1,0-liter komt naar Nederland. Het vermogen maakt het merk nog niet bekend, maar ondanks enkele technische aanpassingen verwachten we niet dat het de 67 pk van zijn voorganger sterk zal ontlopen. Schakelen gaat met een handmatige of een gerobotiseerde vijfbak.
Aan boord krijg je nu standaard een 8,0-inch aanraakscherm met navigatie, CarPlay/Auto en bluetooth. Ook de tellers zijn vervangen door een display. Je krijgt stemherkenning, verkeersinfo via Kia Connect en de nodige over-the-air updates – heel volwassen allemaal. De zwik rijhulpjes die je erbij krijgt, verschilt per uitvoering, maar kan onder meer voetgangersherkenning, rijstrookassistentie en een waarschuwingssysteem voor kruisend verkeer bij het achteruitrijden omvatten. Op rijdynamisch vlak zijn er zelfs dingen die Cornering Brake Control en Straight-line Stability heten. Spannend allemaal.
Wanneer komt ie?
In de zomer van 2024 kunnen we de nieuwe Kia Picanto op de weg verwachten. De prijzen worden in een later stadium bekendgemaakt. Het is te hopen dat ze in de buurt blijven van de 17 mille (14 in België) die de huidige Picanto moet kosten.
Meer van TopGear


Rico Verhoeven geeft moeder een auto cadeau

Kia Picanto-facelift kijkt doelgerichter

Autoverkopen april 2019 in Nederland

Autoverkopen februari 2019 in Nederland: -14,5 procent

Top 5 bestverkochte auto’s van januari 2019

Met deze eenvoudige aanpassingen maak jij je betaalbare stationwagon lekker dik

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Dit zijn de goedkoopste auto’s van Nederland (die minder dan 20.000 euro kosten)

Deze Mini kost 88.000 euro en dan is het eigenlijk nog een tweedehandsje ook

Deze onopvallende Seat is stiekem sneller dan jouw Porsche (en hij kost slechts 5.000 euro)

Deze (onverwachtse) 10 elektrische auto’s raken de minste actieradius kwijt met 130 op de snelweg

De neus van de vernieuwde Toyota Aygo X is langer, maar dat gaat flink belasting schelen in Nederland

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

Deze nieuwe Lexus LC 500 Pinnacle Edition heeft misschien wel de minst mooie spoiler van dit moment

De vernieuwde Suzuki Alto is precies wat we nodig hebben in Nederland (maar er is slecht nieuws)

Met deze kit geef je een moderne Japanse auto de looks van een oude Amerikaan

Dit had makkelijk jouw volgende auto kunnen zijn, maar Nederlanders maken domme keuzes

Eindelijk een Subaru die geen fortuin moet kosten in Nederland (en daarom zullen fans hem haten)

Laat die gebruikte BMW 3-serie staan en koop een andere sedan met 260 pk voor slechts 6.000 euro

‘Waarom hebben auto’s nooit een V4-motor, maar motorfietsen wel?’

In Noorwegen komt nóg een grootste tunnel in zijn soort, maar niet voor auto’s of treinen

Kijk hoe de Duitsers een brug van 70 meter hoog en 485 meter lang als één geheel verhuizen

Audi belooft weer zo goed te worden als het vroeger was (en beter dan BMW en Mercedes)
