
Gek eigenlijk, als je er over nadenkt. Als Hyundai een stationversie van zijn grote i40 heeft, waarom zou zusje Kia dan niet zo'n variant van de Optima hebben? En dus komt die er dan ook – een prototype staat op de aankomende Salon van Genève.
Erg concreet wil Kia nog niet worden in het begeleidend schrijven, maar als je op de foto's afgaat is de buitenkant zo goed als klaar. En die ziet er, mag ook wel eens worden gezegd, erg goed uit: strak, zakelijk en toch eigen. Een paar details zullen heus nog worden aangepast (de wielen, die diffusor-achterkant, wellicht ook de diverse luchtinlaten – het zal vast wat worden teruggetuned, vermoeden/vrezen we), maar in grote lijnen: klaar. Het interieur zal wat meer werk vergen – niet dat het niet mooi is, maar we hebben het idee dat die enorme middentunnel aardig wat ruimte vreet en dat is nou juist waarvoor je een station koopt. Dat vol-digitale dashboard zal waarschijnlijk ook wel een iets minder futuristische uitvoering krijgen.
Je kunt het allemaal zelf zien als je op de heen- danwel terugreis naar of van de wintersport even langs Genève rijdt tussen 5 en 15 maart.
Meer van TopGear


Kia Optima Sportswagon 2.0 T-GDI GT

Kia Optima Sportswagon 1.7 CRDi DynamicLine

Kia Optima PHEV BusinessLine

Kia Niro: hybride hoeft niet stom te zijn

Kia Optima 1.7 CRDi DCT7

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

Het bestverkochte merk van Nederland wil eigenlijk niet te veel elektrische auto’s verkopen

Het populairste automerk van Nederland opent directe aanval op Volkswagen met deze benzineauto

Boeven stelen ongemerkt 900 (!) motoren uit autofabriek, maar niemand weet hoe

De lelijkste auto van dit moment (na de Cybertruck) ziet er zo ineens een stuk beter uit

Er komen ook nog leuke (en snelle) auto’s aan mét benzinemotor van Hyundai N

De vernieuwde Kia Sportage lijkt goedkoper dan eerst, maar er is iets meer aan de hand

De prijs van de Kia EV9 GT is bekend: dit betaal je voor een zevenzitter met 500+ pk

De Hyundai Ioniq 9 is enorm én heel bijzonder, maar rijdt het ook goed?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

De bijna goedkoopste elektrische auto van Nederland is nu stoerder en luxer (en iets minder goedkoop)

Ondanks zijn prijs is de duurste auto in het Golf segment een enorm succes

Deze auto moet 20 miljoen opbrengen, maar heeft verweerde koplampen, is dat erg?

Sportieve Abarth met 185 pk kost verrassend weinig (en de Fiat-versie is nog goedkoper)

Elektrische auto’s maken de passagiers ziek, terwijl jij als bestuurder niets merkt

In deze gemeentes krijg je vanaf nu een boete als je met de verkeerde auto een zero-emissiezone in rijdt
