
Het blijft toch wel mooi hè, die klassieke Volkswagens? Helaas zijn die oude verbrandingsmotoren wat lastig te onderhouden en niet iedereen is blij met de uitstoot. Een dochteronderneming van Volkswagen, genaamd Volkswagen Group Components, heeft de oplossing hiervoor. Zij zijn bezig met het produceren van elektrische versies van klassieke auto’s waar iedereen van houdt.
Het eerste model wordt door Volkswagen samen met partner e-Classics onthult tijdens de autoshow IAA in Frankfürt, die van 12 tot en met 22 september plaatsvindt. Het model dat wordt onthuld is een Volkswagen Kever Cabriolet. De aandrijflijn van de E-Up wordt de basis van de elektrificatie.
De lithium-ion-accu’s zijn 36,8 kWh groot. Het vermogen van de elektrische Kever komt niet hoger dan 82 pk, schattig toch? Dit betekent ook een actieradius van 200 kilometer en een topsnelheid van 150 kilometer per uur. Geen geweldenaar – maar het is een Kever, wat verwacht je?
Meer dan alleen de klassieke Volkswagens
‘Het is ook mogelijk om een elektrische versie te maken van de Porsche 356’, vertelt VWGC baas Thomas Schmall. Het zal dus niet alleen bij de klassieke Volkswagens blijven. Voor grotere modellen wordt alleen niet dezelfde technologie gebruikt. Voor de klassieke T-1 en T-2 busjes zal bijvoorbeeld de Modular E-drive kit van de Volkswagen Groep gebruikt worden. Dit is de aandrijflijn die in de nieuwe compacte ID 3 ligt.
De prijzen van de omgebouwde modellen zijn nog niet bekendgemaakt. De reden hiervan is wel te raden. We houden ons hart al vast. Toch een goed initiatief van Volkswagen. Want zeg nou zelf, zonder de Kever is de wereld toch een stuk somberder?
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Volkspod: mini-motor van een Kever-spatbord

Koop nu deze Volkswagen Beetle Outlaw

De laatste Volkswagen Beetle is hier

De auto’s van Toto Wolff

Bumblebee krijgt een eigen film

De Nederlandse politie rijdt in ‘de krachtigste Golf ooit’ (en deze heeft een nogal fout trucje)

Met de nieuwste Golf met benzinemotor hoef je nooit te tanken, maar de vraag is of je dat wilt (review)

Dit zijn 6 snelle Volkswagen Polo’s die je al vergeten was

Volkswagen ID.1 wordt jouw eerste auto, voor heel erg weinig geld

Volkswagen Passat met GTI-motor is ideaal voor mensen met zware trailers (of veel haast)

Op AliExpress koop je nu voor een prikkie een gloednieuwe GTI-motor (en dat schijnt nog best oké te zijn)

De unieke Volkswagen VR6-motor is helaas uit productie – dit maakte hem zo bijzonder

Hete hatchbacks: vier winnaars

Rio per Volkswagen-busje

De BMW 1-serie krijgt weer achterwielaandrijving, net als nieuwe Mini’s

Dacia kondigt goedkoopste auto van Nederland aan – dit gaat ie kosten

De Kia PV5 komt naar Nederland en heeft een bijzonder originele voorkant

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

Zoveel auto’s heeft de gemiddelde eigenaar van een Rolls-Royce gemiddeld

Renault kijkt slim af en laat zich inspireren door Volvo’s geniaalste moment uit de geschiedenis

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1

is het mogelijk hogere pk voorbeeld 400 pk
Het vermogen van de elektrische Kever komt niet hoger dan 82 pk, nou da’s het dubbele van een Kever op benzine. Een 1200 had zelfs maar 34 pk. En “maar” 150 km/h? Nog nooit zo’n snelle (fabrieks)Kever gezien…