Het blijft toch wel mooi hè, die klassieke Volkswagens? Helaas zijn die oude verbrandingsmotoren wat lastig te onderhouden en niet iedereen is blij met de uitstoot. Een dochteronderneming van Volkswagen, genaamd Volkswagen Group Components, heeft de oplossing hiervoor. Zij zijn bezig met het produceren van elektrische versies van klassieke auto’s waar iedereen van houdt.
Het eerste model wordt door Volkswagen samen met partner e-Classics onthult tijdens de autoshow IAA in Frankfürt, die van 12 tot en met 22 september plaatsvindt. Het model dat wordt onthuld is een Volkswagen Kever Cabriolet. De aandrijflijn van de E-Up wordt de basis van de elektrificatie.
De lithium-ion-accu’s zijn 36,8 kWh groot. Het vermogen van de elektrische Kever komt niet hoger dan 82 pk, schattig toch? Dit betekent ook een actieradius van 200 kilometer en een topsnelheid van 150 kilometer per uur. Geen geweldenaar – maar het is een Kever, wat verwacht je?
Meer dan alleen de klassieke Volkswagens
‘Het is ook mogelijk om een elektrische versie te maken van de Porsche 356’, vertelt VWGC baas Thomas Schmall. Het zal dus niet alleen bij de klassieke Volkswagens blijven. Voor grotere modellen wordt alleen niet dezelfde technologie gebruikt. Voor de klassieke T-1 en T-2 busjes zal bijvoorbeeld de Modular E-drive kit van de Volkswagen Groep gebruikt worden. Dit is de aandrijflijn die in de nieuwe compacte ID 3 ligt.
De prijzen van de omgebouwde modellen zijn nog niet bekendgemaakt. De reden hiervan is wel te raden. We houden ons hart al vast. Toch een goed initiatief van Volkswagen. Want zeg nou zelf, zonder de Kever is de wereld toch een stuk somberder?
A. Ceb heeft op 8 oktober 2019 geschreven:
is het mogelijk hogere pk voorbeeld 400 pk
Grumpy Grampa heeft op 12 september 2019 geschreven:
Het vermogen van de elektrische Kever komt niet hoger dan 82 pk, nou da’s het dubbele van een Kever op benzine. Een 1200 had zelfs maar 34 pk. En “maar” 150 km/h? Nog nooit zo’n snelle (fabrieks)Kever gezien…