
Dihedral synchro-helix. Het klinkt als een stomend toverbrouwsel uit een boek van J.R.R. Tolkien, maar in werkelijkheid is het de naam van ’s werelds coolste deur. En wie mooi wil zijn, moet omrijden. Zo ook met Koenigsegg-deuren.
Want telkens als we de vernuftige entree-verschaffers zagen, vroegen we ons één ding af: kun je een Koenigsegg eigenlijk wel langs een stoeprand parkeren? Tijdens Super Car Sunday konden we de dihedral synchro-helix-deuren even goed inspecteren. En het is, om maar even in hoogstaand vakjargon te spreken, ‘wel een dingetje’.
Aan de binnenkant van de deur, wanneer het dus eigenlijk al te laat is, plakt Koenigsegg een sticker met instructies. De Koenigsegg-deuren hebben wanneer ze geopend zijn slechts 10 centimeter speling met de grond – ongeveer de lengte van een iPhone. Een stoeprand is toch al snel 10 centimeter of hoger.
Omrijden is het devies
Is de stoeprand hoger dan 10 centimeter (of laten we 9 centimeter zeggen, voor de zekerheid), dan moet je 40 centimeter van de stoeprand parkeren om niets te raken. Of, als je geen bijrijder hebt, de auto omdraaien. De dihedral synchro-helix-deuren bestaan uit koolstofvezel – dat is dus geen deur die je tegen een steen wilt rammen.
De nieuwe Koenigsegg Regera heeft een gadget met de naam ‘autoskin’. Via een knop op de sleutel gaan de deuren zelfstandig open. De deuren hebben nabijheidssensoren die nare obstakels als stoepranden detecteren. Het zal je bij de nieuwere Koenigseggs dus niet snel gebeuren dat je iets raakt.
Koenigsegg-deuren in actie
Meer van TopGear


Dit zijn alle hypercars van Koenigsegg

Galerij: 8 vette Koenigsegg onderweg naar Geneve

De 12 snelste productieauto’s ooit

Koenigsegg CCX

Koenigsegg Agera, welkom!

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Supercar Sunday komt er weer aan!

Lamborghini Murciélago crasht op Circuit Zandvoort

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Gaat Volvo’s zustermerk Polestar nu ook terug naar (dikke) benzinemotoren?

Ga even zitten, er is slecht nieuws: de eerste elektrische Ferrari wordt niet dit jaar onthuld

De tweede generatie Toyota MR2 rijdt heel anders dan je misschien zou verwachten

Een Ferrari of Lambo is tegenwoordig pas interessant als je er eentje in het IJ dumpt of om een boom vouwt

Door zware tijden in autoland gaan twee aartsvijanden plotseling samenwerken

Voor het geld van de goedkoopste 3-serie rij je ook de mooiste BMW van dit moment (met een V8)

Deze nieuwe auto verkoopt zo slecht dat je bijna 50 procent korting krijgt bij de dealer

Zo word je in het buitenland opgelicht met parkeren zonder dat je het doorhebt

Het heeft even geduurd, maar je kan nu voor 40.000 euro een handbak in een Nissan GT-R krijgen

APK voor motorfietsen verplicht in Europa, maar de manier waarop is wel een beetje raar

De toffe Renault 4 is nog toffer geworden, met steelies uiteraard

Apple CarPlay Ultra is eindelijk hier: dit is er allemaal anders
