
Dihedral synchro-helix. Het klinkt als een stomend toverbrouwsel uit een boek van J.R.R. Tolkien, maar in werkelijkheid is het de naam van ’s werelds coolste deur. En wie mooi wil zijn, moet omrijden. Zo ook met Koenigsegg-deuren.
Want telkens als we de vernuftige entree-verschaffers zagen, vroegen we ons één ding af: kun je een Koenigsegg eigenlijk wel langs een stoeprand parkeren? Tijdens Super Car Sunday konden we de dihedral synchro-helix-deuren even goed inspecteren. En het is, om maar even in hoogstaand vakjargon te spreken, ‘wel een dingetje’.
Aan de binnenkant van de deur, wanneer het dus eigenlijk al te laat is, plakt Koenigsegg een sticker met instructies. De Koenigsegg-deuren hebben wanneer ze geopend zijn slechts 10 centimeter speling met de grond – ongeveer de lengte van een iPhone. Een stoeprand is toch al snel 10 centimeter of hoger.
Omrijden is het devies
Is de stoeprand hoger dan 10 centimeter (of laten we 9 centimeter zeggen, voor de zekerheid), dan moet je 40 centimeter van de stoeprand parkeren om niets te raken. Of, als je geen bijrijder hebt, de auto omdraaien. De dihedral synchro-helix-deuren bestaan uit koolstofvezel – dat is dus geen deur die je tegen een steen wilt rammen.
De nieuwe Koenigsegg Regera heeft een gadget met de naam ‘autoskin’. Via een knop op de sleutel gaan de deuren zelfstandig open. De deuren hebben nabijheidssensoren die nare obstakels als stoepranden detecteren. Het zal je bij de nieuwere Koenigseggs dus niet snel gebeuren dat je iets raakt.
Koenigsegg-deuren in actie
NIEUWSBRIEF
Het laatste autonieuws, de meest recente tests en exclusieve auto-content rechtstreeks in je mailbox. En als je wilt kunnen wij je ook op de hoogte houden van aanbiedingen van onze partners.
Meer van TopGear


Dit zijn alle hypercars van Koenigsegg

Galerij: 8 vette Koenigsegg onderweg naar Geneve

De 12 snelste productieauto’s ooit

Koenigsegg CCX

Koenigsegg Agera, welkom!

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Supercar Sunday komt er weer aan!

Lamborghini Murciélago crasht op Circuit Zandvoort

Volvo gaat met de ES90 een van de zwaarste auto’s in zijn klasse bouwen, maar dat heeft een voordeel

De Volvo XC60 doet in Nederland iets opmerkelijks (waar veel merken jaloers op zullen zijn)

Is zo’n Volvo V60 Polestar na 9 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Populairste Volvo van Nederland wordt aanzienlijk goedkoper

Volvo EX30 Cross Country haalt 100 km/u in 3,7 seconden, kost minder dan 52.000 euro

Helaas: Volvo gaat stoppen met de auto waarmee ze groot zijn geworden

Eindelijk is er een krachtigere Mazda MX-5 en hij gaat nog in productie ook

Tedson Motors Etna is de mooiste en duurste Lamborghini Gallardo

Is de nieuwe Hyundai Inster de beste kleine elektrische auto van Nederland? (review)

Is zo’n sportieve Opel GT na 17 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

Italiaanse sportwagen met Renault-motor voor 650.000 euro, is dat niet te veel?

Verzamelaars gaan deze zescilinder Ferrari vanaf april heel serieus nemen

De bestverkochte auto in Europa uit de jaren ’90 gaat een (betaalbare) comeback maken

Audi geeft toe: ‘Dit deden we vroeger veel beter dan nu, maar we komen weer terug’

Sinds deze maand zijn er toch weer nieuwe BBB-kenteken in Nederland

De kwaliteit van nieuwe auto’s was nog nooit zo laag (en dat heeft een opvallende oorzaak)

Goed nieuws: FIA-president wil dat V10-motoren terugkomen in de F1
