
Dihedral synchro-helix. Het klinkt als een stomend toverbrouwsel uit een boek van J.R.R. Tolkien, maar in werkelijkheid is het de naam van ’s werelds coolste deur. En wie mooi wil zijn, moet omrijden. Zo ook met Koenigsegg-deuren.
Want telkens als we de vernuftige entree-verschaffers zagen, vroegen we ons één ding af: kun je een Koenigsegg eigenlijk wel langs een stoeprand parkeren? Tijdens Super Car Sunday konden we de dihedral synchro-helix-deuren even goed inspecteren. En het is, om maar even in hoogstaand vakjargon te spreken, ‘wel een dingetje’.
Aan de binnenkant van de deur, wanneer het dus eigenlijk al te laat is, plakt Koenigsegg een sticker met instructies. De Koenigsegg-deuren hebben wanneer ze geopend zijn slechts 10 centimeter speling met de grond – ongeveer de lengte van een iPhone. Een stoeprand is toch al snel 10 centimeter of hoger.
Omrijden is het devies
Is de stoeprand hoger dan 10 centimeter (of laten we 9 centimeter zeggen, voor de zekerheid), dan moet je 40 centimeter van de stoeprand parkeren om niets te raken. Of, als je geen bijrijder hebt, de auto omdraaien. De dihedral synchro-helix-deuren bestaan uit koolstofvezel – dat is dus geen deur die je tegen een steen wilt rammen.
De nieuwe Koenigsegg Regera heeft een gadget met de naam ‘autoskin’. Via een knop op de sleutel gaan de deuren zelfstandig open. De deuren hebben nabijheidssensoren die nare obstakels als stoepranden detecteren. Het zal je bij de nieuwere Koenigseggs dus niet snel gebeuren dat je iets raakt.
Koenigsegg-deuren in actie
Meer van TopGear


Dit zijn alle hypercars van Koenigsegg

Galerij: 8 vette Koenigsegg onderweg naar Geneve

De 12 snelste productieauto’s ooit

Koenigsegg CCX

Koenigsegg Agera, welkom!

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Supercar Sunday komt er weer aan!

Lamborghini Murciélago crasht op Circuit Zandvoort

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

De populaire Volvo XC70 keert terug – met een aandrijflijn die Volvo nog nooit heeft gebruikt

Is zo’n fraaie Volvo C70 na 19 jaar eindelijk betaalbaar geworden? Dit kosten ze nu

De vernieuwde Volvo S90 kun je nu herkennen aan een bijzonder fraaie achterkant

De leukste (semi-betaalbare) elektrische auto is vernieuwd en heeft nu een heel prijzige optie erbij

Deze Porsche krijgt 272 pk extra maar de tuner is één belangrijk iets vergeten

Deze foute Mercedes ziet er waardeloos uit, maar is eigenlijk heel erg duur

Lotus Emira Turbo is trager dan ooit, maar daardoor ook beter

Is deze A90 Final Edition een waardig afscheid van de Toyota GR Supra? (review)

Komt er nog een Bugatti Tourbillon zonder hybride aandrijflijn?

Waarom de nieuwe Bugatti Tourbillon geen turbo’s heeft (terwijl de Chiron er vier had)

Geluk is… een Porsche die eindelijk vlammen spuwt (zonder pops and bangs-tune)

Heeft het nu zin gehad om een nieuw merk van een modelnaam te maken?

Van deze onverwoestbare sedan was een extra voordelige versie

Fatbike moet je vanaf nu plussize-bike noemen: ‘fatshaming niet meer van deze tijd’

Jazeker, deze Porsche 963 RSP is een echte Porsche en straatlegaal
