
Dihedral synchro-helix. Het klinkt als een stomend toverbrouwsel uit een boek van J.R.R. Tolkien, maar in werkelijkheid is het de naam van ’s werelds coolste deur. En wie mooi wil zijn, moet omrijden. Zo ook met Koenigsegg-deuren.
Want telkens als we de vernuftige entree-verschaffers zagen, vroegen we ons één ding af: kun je een Koenigsegg eigenlijk wel langs een stoeprand parkeren? Tijdens Super Car Sunday konden we de dihedral synchro-helix-deuren even goed inspecteren. En het is, om maar even in hoogstaand vakjargon te spreken, ‘wel een dingetje’.
Aan de binnenkant van de deur, wanneer het dus eigenlijk al te laat is, plakt Koenigsegg een sticker met instructies. De Koenigsegg-deuren hebben wanneer ze geopend zijn slechts 10 centimeter speling met de grond – ongeveer de lengte van een iPhone. Een stoeprand is toch al snel 10 centimeter of hoger.
Omrijden is het devies
Is de stoeprand hoger dan 10 centimeter (of laten we 9 centimeter zeggen, voor de zekerheid), dan moet je 40 centimeter van de stoeprand parkeren om niets te raken. Of, als je geen bijrijder hebt, de auto omdraaien. De dihedral synchro-helix-deuren bestaan uit koolstofvezel – dat is dus geen deur die je tegen een steen wilt rammen.
De nieuwe Koenigsegg Regera heeft een gadget met de naam ‘autoskin’. Via een knop op de sleutel gaan de deuren zelfstandig open. De deuren hebben nabijheidssensoren die nare obstakels als stoepranden detecteren. Het zal je bij de nieuwere Koenigseggs dus niet snel gebeuren dat je iets raakt.
Koenigsegg-deuren in actie
Meer van TopGear


Dit zijn alle hypercars van Koenigsegg

Galerij: 8 vette Koenigsegg onderweg naar Geneve

De 12 snelste productieauto’s ooit

Koenigsegg CCX

Koenigsegg Agera, welkom!

De Koenigsegg Jesko Attack is de snelste auto op het TopGear-circuit (VIDEO)

Koenigsegg schrapt plannen voor krachtigste driecilinder ooit (en gaat voor V8)

Deze Koenigsegg Chimera met 1.600 pk heeft een (soort van) handbak met zes versnellingen

VIDEO: Koenigsegg Jesko Absolut verbreekt 0-400-0 record

‘Pijnlijke misser’ op auto van 3,5 miljoen euro, maar de eigenaar zit er niet mee

De eerste Koenigsegg Jesko van Nederland heeft een kenteken – zo duur was ie

Supercar Sunday komt er weer aan!

Lamborghini Murciélago crasht op Circuit Zandvoort

Dringende oproep: remmen bij ‘het veiligste merk ter wereld’ kunnen er plotseling helemaal mee ophouden

Als je nu een Volvo van 83.500 euro koopt, krijg je een auto die helemaal niet af is

Nederlands bedrijf bouwt populaire Volvo om naar EV, voor een bizar hoge prijs (maar voor ondernemers kan het interessant zijn)

De 240 is na 30+ jaar ingehaald als bestverkochte Volvo ooit – dit is de nieuwe recordhouder

2,5 miljoen bestaande Volvo-klanten krijgen gratis een upgrade voor hun auto

Huh? Volvo adviseert geen foto’s te nemen van je nieuwe auto want dan gaat je telefoon misschien kapot

Voor een paar duizend euro maak je de goedkoopste Porsche 911 net zo snel als de duurste

Zo klinkt het als je voor 5.000 euro een Volkswagen Phaeton W12 koopt en de dempers verwijdert

De Porsche 911 Turbo 50 Years kost een ton meer dan een gewone, is ie dat waard? (review)

Deze geliefde Ferrari kost minder dan een nieuwe Volkswagen Golf R

Worden er eigenlijk nog sportauto’s verkocht in Nederland? Dit zeggen de verkoopcijfers

Hoe rijdt de mooiste en duurste Alfa Romeo van dit moment?

Met de nieuwe Audi Q3 hoef je eigenlijk nooit meer te tanken

De Europese Unie wil dat alle auto’s van de zaak en huurauto’s verplicht elektrisch zijn

Groot automerk lijdt miljarden verlies, hoe komt dat eigenlijk?

De op-een-na grootste automarkt ter wereld doet niet meer aan uitstootregels, en dat is slecht nieuws voor Tesla

In jouw toekomstige auto is het stuur niet fysiek verbonden met de wielen – is dat niet gevaarlijk?
